Hvordan redde verden der du bor?

Tid: 18.02.2017 kl. 10:00-14:30

Sted: Håndverkeren, Rosenkrantz gate 7, Oslo

Naturvernforbundet arrangerer samling om hvordan vinne natur- og klimakampen lokalt. Samlingen er gratis og åpen for alle.

Fra Folkets klimamarsj i Oslo november 2015

Foto: Ole Gunnar Onsøien.

Samlingen er dagen etter konferansen Broen til framtiden på Folkets hus og samme dag som Naturvernforbundets ekstraordinære landsmøte, som begynner rett retter samlingen.

Bli med på en helg i Oslo med faglig påfyll, tips til lokalt arbeid og inspirerende møter med andre naturvernere.

Arrangementet på Facebook

PROGRAM  PÅMELDING  PRAKTISK

PROGRAM

Med forbehold om endringer.

10.00-11.00 Plenum: Naturvernforbundet globalt og lokalt

Anne Breistein: Naturmangfoldets fortreffelighet
Anne Breistein er naturforvalter og rådgiver for arealpolitikk i Sabima. Hun skal snakke om alt det fantastiske naturen gir oss og inspirere oss til å fortsette det gode arbeidet med å ta vare på livsgrunnlaget vårt.

Tony Juniper som opprinnelig sto i programmet er dessverre forhindret fra å komme.

Nnimmo Bassey: Klimarettferdighet og levende lokalsamfunn
Nnimmo Bassey leder Oilwatch Africa og er tidligere leder av Friends of the Earth International, som Naturvernforbundet er en del av.

I 2009 ble Nnimmo nevnt som en av TIME magazines Heroes of the Environment og i 2012 ble han tildelt Raftoprisen for sin «mangeårige kamp for menneskers rett til liv, helse, mat og vann i en verden preget av komplekse og truende klimaendringer og store miljøødeleggelser».

Silje Ask Lundberg: Hvordan vinne kampen for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja?
Over hele verden sloss miljøbevegelse, urfolk og menneskerettighetsforkjempere side om side for å stoppe nye, forurensende oljeprosjekter som vil bidra til farlige klimaendringer og ødelegge sårbar natur.  Her i Norge står slaget nok en gang om sjøfuglen og fiskens viktigste område. Silje Lundberg, leder i Naturvernforbundet, presenterer slagplanen for hvordan vi skal vinne kampen og sørge for et varig vern mot olje og gassvirksomhet utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja!

11.00-11.15 Pause

11.15-12.30 Parallellsesjoner

Her velger du en av fire. De samme sesjonene gjentas etter lunsj. Du kan altså få med deg to sesjoner.

1. Ta vare på det du har
Naturvernforbundets kampanje Ta vare på det du har hjelper deg å ta vare på tingene dine. Vi har hatt stor suksess med arrangementer som klesbyttedag og fiksemarked. Finn ut hvordan du kan arrangere det der du bor.

2. Naturen - livsgrunnlaget vårt
Gjennom satsningen Naturen - Livsgrunnlaget vårt skal vi fortelle folk dei gode historiene om alt vi får fra naturen. Vi skal prøve å få folk til å forstå at hver brikke i det store samspillet er viktig, og tilby enkle handlingsalternativer slik at alle kan være med og ta vare på livsgrunnlaget vårt. Kom og lær om hvordan du kan fortelle de gode historiene som gjør en forskjell, og hvordan du kan bruke naturglede til å vinne saker og verve medlemmer.

3. Hvordan påvirke planprosesser?
Over hele landet kjemper Naturvernforbundets lokallag sammen med andre for at viktige naturverdier ivaretas og vi sammen kan skape levende og miljøvennlige samfunn. Her lærer du hvordan planprosesser fungerer og hvordan vi best kan påvirke dem, slik at arealer spares for nedbygging, transportbehovet reduseres og flere velger å gå, sykle og reise kollektivt framfor å kjøre bil.

4. Grønt skifte og folkets klimaløsninger
Utslippene øker og klimaendringer truer med å ødelegge planeten vår. Som miljøengasjert er det lett å bli overveldet av alle de dårlige nyhetene. Er det i det hele tatt mulig å redde planeten vår fra klimaendringer? Og hvordan skal vi få til et grønt skifte i Norge? Fortvil ikke, Naturvernforbundet sitter på løsningen! Bli med å lær hvordan du og jeg kan kutte både egne og Norges klimagassutslipp!

12.30-13.15 Gratis lunsj

13.15-14.30 Parallellsesjoner - runde 2

De samme sesjonene som over.

Etter lunsj vil det også være mulig å velge et femte alternativ:

5. Kystlotteriet
Kystlotteriet er et samarbeid mellom lokalbefolkningen, lokalt og regionalt næringsliv og ulike sponsorer og samarbeidspartnere. Kystlotteriet er et lavterskel prosjekt som skal motivere folk flest til å rydde marin forsøpling i skjærgården ved hjelp av premier. Alle kan delta og hver sekk gir et lodd i lotteriet så flere sekker øker sjansene for å vinne flotte premier. Ved hjelp av nasjonale og lokale opplevelsespremier som motivasjon vil Kystlotteriet bruke postive virkemidler for å øke oppmerksomheten rundt problematikken marin forsøpling.

Samlingen er ferdig kl. 14.30.

Klokken 15 begynner Naturvernforbundets landsmøte.

PÅMELDING
Skal du også delta på landsmøtet, holder det at du melder deg på samlingen via landsmøte-påmeldingen. Andre må melde seg på.

PRAKTISK

Samlingen er gratis og åpen for alle. Det serveres lunsj.

Sted
Samlingen og landsmøtet er på Håndverkeren konferansesenter i Oslo sentrum. Adressen er Rosenkrantz gate 7.

Reise
Broen til framtiden, samlingen "Hvordan redde verden der du bor?" og Naturvernforbundets landsmøte er i Oslo sentrum. De som kan reise med buss eller tog oppfordres til dette. Vær tidlig ute med reisebestilling slik at dere får minipris. Og husk at medlemmer av Naturvernforbundet får 20 % rabatt på NSB kundekort.

De lagene som har mulighet oppfordres til å dekke reisen til sine delegater. Dersom man ikke har mulighet til dette kan Naturvernforbundet sentralt dekke hele eller deler av reisen for medlemmer. Frist for å søke reisestøtte er 30. mars 2017. Man søker reisestøtte i etterkant av landsmøtet ved å sende inn refusjonsskjema sammen med kvitteringer for reisen. Refusjonsskjemaet finner du her.

Er du ikke medlem, kan du bli det her.

Overnatting
For de som skal delta på landsmøtet, har vi reservert et antall rom på Haraldsheim Vandrerhjem, en trikketur utenfor sentrum. Les mer om vandrerhjemmet på www.haraldsheim.no. I tillegg til vandrerhjemmet fins det mange hoteller i nærheten av Håndverkeren. De som ikke ønsker å benytte seg av Haraldsheim Vandrerhjem bestiller eventuell alternativ overnatting selv. Ta kontakt så får dere en liste over aktuelle hoteller.

Spørsmål?
Har du spørsmål om programmet på samlingen, ta kontakt med Audun Randen Johnson på arj@naturvernforbundet.

Har du praktiske spørsmål om samlingen og landsmøtet, ta kontakt med landsmøtekoordinator Randi Alsos på ra@naturvernforbundet.no.