kraftlinje

Foto: Kristin Kværnsveen

Energi

Energi er en dyrebar ressurs, og det er miljøet som betaler prisen. All energiproduksjon har i større eller mindre grad konsekvenser for miljøet. De energikildene vi bruker desidert mest av er også de desidert farligste, og er i ferd med å endre klimaet på kloden. Men fremtiden er både fornybar og energieffektiv.

Fossile energikilder som kull, olje og gass står for ¾ av verdens samlede energiproduksjon. Disse energikildene er selve grunnlaget for alt fra den norske velferdsstaten til store, internasjonale politiske konflikter. De er også hovedproblemet bak klimatrusselen verden står overfor.

Skal vi greie å nå klimamålene, er vi tvunget til å legge om energiforbruket.

Energi uten klimakonsekvenser?
Forskning på og utvikling av klimavennlige energikilder som vannkraft, solenergi, vindkraft, bølgekraft og geotermisk energi er på vei oppover. Men fortsatt er det langt igjen.

Fornybar energi er klimavennlig, men ikke nødvendigvis miljøvennlig. All energiproduksjon påvirker miljøet. Storstilte vannkraftutbygginger fører til betydelige endringer i naturområdene og naturverdier går ofte tapt.
Vindkraftutbygging skaper også inngrep i sårbar kystnatur og legger beslag på store naturområder.
Atomkraftverk gir i seg selv lite klimagassutslipp, men uranproduksjonen gjør at atomkraft gir utslipp på linje med gasskraftverk. Atomkraft skaper dessuten radioaktivt avfall som ingen vet hvor de skal gjøre av.

Effektiviser det vi har – ikke produser mer!
Fornybar energi er viktig, men bare en del av løsningen. Et av de viktigste tiltakene for en mer miljøvennlig energibruk er ikke å produsere mer, men bruke mindre.

Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi også klimaet og miljøet for klimagassutslipp og naturinngrep.  Potensialet i energieffektivisering er enormt. Mye av teknologien for å utnytte dette potensialet er allerede utviklet, og forskningen på området avdekker stadig flere smarte løsninger både for industri, infrastruktur og bygningsmasse.

Vannkraft ingen unnskyldning
Norge er i dag et av de landene med høyest elektrisitetsforbruk i verden. At denne energien i stor grad er produsert ved hjelp av fornybar vannkraft gjør ikke dette tilgivelig.

Norge er en del av et internasjonalt kraftnettverk, og den fornybare energien vi produserer og ikke bruker kan eksporteres til land der for eksempel forurensende og klimafarlige kullkraftverk er et naturlig alternativ.

I tillegg vil mye av energibehovet som i dag dekkes av fossil energi måtte erstattes av fornybar energi. Stadig mer av bilparken vil bli elektrisk, i industrien erstattes olje og gass av fornybar energi og oljefyrer i hjemmene våre erstattes med varmepumper eller andre alternativer.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Reduksjon av klimagassutslipp kan ikke legitimere store ødeleggelser av natur. Risikoen med klimaendringene må veies mot risikoen utbyggingen av fornybar energi medfører for naturen.

Img_9560
OED sa nei til vindkraft i Kvalsund

Frilufts- og reininteressene vant

02.03.2015

Frilufts- og reininteressene vant da olje- og energidepartementet i dag sa nei til planene vindkraftanlegg på Fálesrášša i Kvalsund kommune i Finnmark.

Varde2

Bli med på vardebrenning for ei oljefri framtid

17.02.2015

Lørdag 21.februar arrangerer Naturvernforbundet i samarbeid med Folkeaksjonen sin årlige landsomfattende vardebrenning. Flammen skal symbolisere at faren for oljevirksomhet utenfor kysten av Lofoten, Vesterålen og Senja langt fra er over, selv om områdene er fredet i inneværende stortingsperiode. I år er det også naturlig å rope ett varsku for framtida. Vi vil derfor fokusere på vår felles interesse med fiskerinæringa og kystsamfunnene.

Hjørungavåggata oljefri

Bygg for framtida!

16.02.2015

Regjeringen la i dag fram sitt forslag til energikrav for nye bygninger. – Strengere energikrav til boliger og andre bygg er viktig for å redusere energiforbruket. Det er bra for både klimaet, naturen, komforten og lommeboka, sier Audun Randen Johnson, energirådgiver i Naturvernforbundet.

Stort nytt oljefelt bygges ut

Johan Sverdrup er en klimabombe

13.02.2015

I dag kom planen for utbygging og drift av gigant-oljefeltet Johan Sverdrup i Nordsjøen. – Oljen og gassen i feltet tilsvarer over 16 år med norske klimagassutslipp. Dette kan vi ikke bygge ut, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Fokksteinane
Avslag til Siragrunnen

Bevarer fuglenes motorvei!

13.01.2015

Norges Vassdrags- og Energidirektorat (NVE) avslo i dag søknaden om å bygge Siragrunnen vindkraftverk på grunn av konsekvensene for fuglelivet, fisket og landskapet. – Dette er en seier for naturen på Sørvestlandet, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Lars haltbrekken energiffektivisering
Ny tilskuddsordning fra Enova

- Vil føre til raskere utfasing av oljefyr

19.12.2014

Enova har lansert sin nye rettighetsbaserte støtteordning for husholdningene: Enovatilskuddet. Naturvernforbundet synes det er bra med en enklere og utvidet støtteordning fra Enova og dette er definitivt en forbedring fra tidligere ordninger.

Oljefri Arendal korps tank

Kan det fikses? Klart vi kan!

19.11.2014

Lørdag 15. november lanserte Naturvernforbundet Oljefri-kampanjen i Arendal ved å vise fram en gammel, rusten oljetank. Kampanjen lot seg høre over halve byen da Froland Skolekorps brukte tanken som slagverk.