kraftlinje

Foto: Kristin Kværnsveen

Energi

Energi er en dyrebar ressurs, og det er miljøet som betaler prisen. All energiproduksjon har i større eller mindre grad konsekvenser for miljøet. De energikildene vi bruker desidert mest av er også de desidert farligste, og er i ferd med å endre klimaet på kloden. Men fremtiden er både fornybar og energieffektiv.

Fossile energikilder som kull, olje og gass står for ¾ av verdens samlede energiproduksjon. Disse energikildene er selve grunnlaget for alt fra den norske velferdsstaten til store, internasjonale politiske konflikter. De er også hovedproblemet bak klimatrusselen verden står overfor.

Skal vi greie å nå klimamålene, er vi tvunget til å legge om energiforbruket.

Energi uten klimakonsekvenser?
Forskning på og utvikling av klimavennlige energikilder som vannkraft, solenergi, vindkraft, bølgekraft og geotermisk energi er på vei oppover. Men fortsatt er det langt igjen.

Fornybar energi er klimavennlig, men ikke nødvendigvis miljøvennlig. All energiproduksjon påvirker miljøet. Storstilte vannkraftutbygginger fører til betydelige endringer i naturområdene og naturverdier går ofte tapt.
Vindkraftutbygging skaper også inngrep i sårbar kystnatur og legger beslag på store naturområder.
Atomkraftverk gir i seg selv lite klimagassutslipp, men uranproduksjonen gjør at atomkraft gir utslipp på linje med gasskraftverk. Atomkraft skaper dessuten radioaktivt avfall som ingen vet hvor de skal gjøre av.

Effektiviser det vi har – ikke produser mer!
Fornybar energi er viktig, men bare en del av løsningen. Et av de viktigste tiltakene for en mer miljøvennlig energibruk er ikke å produsere mer, men bruke mindre.

Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi også klimaet og miljøet for klimagassutslipp og naturinngrep.  Potensialet i energieffektivisering er enormt. Mye av teknologien for å utnytte dette potensialet er allerede utviklet, og forskningen på området avdekker stadig flere smarte løsninger både for industri, infrastruktur og bygningsmasse.

Vannkraft ingen unnskyldning
Norge er i dag et av de landene med høyest elektrisitetsforbruk i verden. At denne energien i stor grad er produsert ved hjelp av fornybar vannkraft gjør ikke dette tilgivelig.

Norge er en del av et internasjonalt kraftnettverk, og den fornybare energien vi produserer og ikke bruker kan eksporteres til land der for eksempel forurensende og klimafarlige kullkraftverk er et naturlig alternativ.

I tillegg vil mye av energibehovet som i dag dekkes av fossil energi måtte erstattes av fornybar energi. Stadig mer av bilparken vil bli elektrisk, i industrien erstattes olje og gass av fornybar energi og oljefyrer i hjemmene våre erstattes med varmepumper eller andre alternativer.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Reduksjon av klimagassutslipp kan ikke legitimere store ødeleggelser av natur. Risikoen med klimaendringene må veies mot risikoen utbyggingen av fornybar energi medfører for naturen.

Hviterussland

Hviterusslands største kraftverk

28.05.2014

I dag lanserer Naturvernforbundet sin samarbeidspartner kampanjen ”Energisparing – Hviterusslands største kraftverk!” Målsetningen med kampanjen er å synliggjøre landets enorme potensial for energisparing.

LarsHaltbrekken Foto Åsa Marie Mikkelsen
Statsbudsjettet 2015:

Grønne skatter og omprioriteringer

17.02.2014

Regjeringen må i statsbudsjettet for 2015 komme med den forsterka miljøpolitikken den har lovet oss gjennom regjeringsplattformen. Klimatrusselen er større en noen gang, og utryddelsen av planter og dyr skjer i et rekordraskt tempo.

Tord lien
Oljefelt snikåpnes

Ny rekord - i klimautslipp og naturødeleggelse

23.01.2014

Olje- og energiminister Tord Lien delte tirsdag ut rekordmange tillatelser til oljeleting gjennom den omstridte TFO-ordningen. – Årets tildeling viser at dette er på høy tid å avskaffe ordningen, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Woman in oil spill area, Warri, Nigeria dok res

Sjokkert over regjeringens overkjøring av etikkrådets anbefaling

16.10.2013

Finansdepartementet vil ikke følge etikkrådets klare råd om å sette oljeselskapene Royal Dutch Shell og Enis virksomhet i Nigerdeltaet til observasjon. Begge selskapene har gjort seg skyldige i alvorlig miljøkriminalitet som har ødelagt store deler av Nigerdeltaet. Naturvernforbundet reagerer kraftig på avgjørelsen til Finansdepartementet.

Lars Halbrekken bredde lofoten 2

Ber oljefondet satse på fornybar energi

03.10.2013

Oljefondet bør begynne å investere direkte i anlegg for produksjon og distribusjon av fornybar energi. Det mener en bred allianse av bedrifter og organisasjoner innen finans, energi, livssyn, miljø og utvikling.

John Gummer

Ikke lønnsomt med mer olje

08.08.2013

Vi har ikke råd til å hente opp all olja og gassen vår. Dette var budskapet både fra internasjonale miljøeksperter, og fra Miljøverndepartementet under klimakonferansen på Arendalsuka i dag.