Fossil energi

Mer enn halvparten av energiforbruket i Norge kommer fra fossile og forurensende energikilder. Utslippene fra oljeplattformene, fra bilene våre og i industrien må reduseres og erstattes av fornybare alternativer.

Fossil energi er en samlebetegnelse på energiproduksjon basert på olje, kull og gass. Fossil energi er totalt dominerende som energikilde. Hele 90 prosent av verdens samlede energiproduksjon består i dag av fossile energikilder. Transport, oppvarming, elektrisitetsproduksjon, industri - fossil energi brukes til å dekke stort sett alle våre energibehov.

Et Norge uten utslipp

Vi må bygge et Norge uten utslipp. Det er sånn vi løser klimakrisen. Vi har løsningene, men det vil kreve en kraftig innsats. Over 100 000 oljefyrer må erstattes med miljøvennlige alternativer. Vi må bytte ut oljeindustri med miljøvennlig industri. Og bilene våre må begynne å bruke miljøvennlig drivstoff.

Artikkelen ble sist oppdatert: 18.07.2011

5037015306_5ba044a639_o flickr NOOA library
Klimaforskerne advarer

Derfor må olja ligge

30.05.2016

Regjeringen slipper oljebransjen til i Arktis. Men klimaforskerne advarer mot å hente opp mer olje og gass hvis vi skal unngå klimakatastrofe.

Ti-feilaktige
Olje og klima

10 vanlige påstander om norsk olje og gass

28.08.2015

En rekke feilaktige påstander har blitt brukt for å forsvare at Norge skal fortsette med forurensende oljevirksomhet. Vi har laget en liste over ti av de vanligste påstandene - og våre innvendinger.

5037015306_5ba044a639_o flickr NOOA library
Iskanten flyttet i dag

Norge svikter sitt ansvar i Arktis

24.04.2015

Erna Solbergs regjering har i dag vedtatt i statsråd å flytte iskanten. Regjeringen er den første som bryter 100 prosent av de miljøfaglige rådene som advarer mot å la oljeindustrien slippe til i sårbare områder langs norskekysten. - Iskantmeldingen er nok et eksempel på hvordan regjeringen tilpasser politikken etter oljenæringens interesser, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Reine i Lofoten

Støre og Solberg på kollisjonskurs med folket

06.03.2015

Folkeaksjonen, Naturvernforbundet og Bellona reagerer kraftig etter uttalelsene fra Erna Solberg og Jonas Gahr Støre. Det var under årskonferansen til Norsk Olje og Gass at Arbeiderparti-lederen ga full støtte til regjeringen og statsministerens oljepolitikk. I tillegg benyttet Støre anledningen til å gjenta at Arbeiderpartiet ønsker å sette i gang en åpningsprosess for oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.

Varde2

Bli med på vardebrenning for ei oljefri framtid

17.02.2015

Lørdag 21.februar arrangerer Naturvernforbundet i samarbeid med Folkeaksjonen sin årlige landsomfattende vardebrenning. Flammen skal symbolisere at faren for oljevirksomhet utenfor kysten av Lofoten, Vesterålen og Senja langt fra er over, selv om områdene er fredet i inneværende stortingsperiode. I år er det også naturlig å rope ett varsku for framtida. Vi vil derfor fokusere på vår felles interesse med fiskerinæringa og kystsamfunnene.

Stort nytt oljefelt bygges ut

Johan Sverdrup er en klimabombe

13.02.2015

I dag kom planen for utbygging og drift av gigant-oljefeltet Johan Sverdrup i Nordsjøen. – Oljen og gassen i feltet tilsvarer over 16 år med norske klimagassutslipp. Dette kan vi ikke bygge ut, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.