Foto: Naturvernforbundet

Olje og miljø

Oljeindustriens klimagassutslipp ble nesten doblet fra 1990 til 2007. I dag står næringen for om lag en tredel av de totale norske utslippene. Til tross for at petroleumsnæringen har enorme utslipp og sitter på store økonomiske ressurser, er det ikke satt inn noen betydelige tiltak for å få ned utslippene fra sektoren.

Aktuelt:
Les mer om oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja

Bakgrunn:
Klima og olje (PDF)

Klimaet tåler ikke mer oljeleting

Det er allerede oppdaget langt mer kull, olje og gass enn det som kan brennes hvis vi skal nå Norges viktigste klimamål - togradersmålet. Selv om alle utslipp fra kullkraftverk stopper i morgen, kan vi fortsatt ikke bruke alle olje- og gassreserver, langt mindre øke dem gjennom å åpne for ytterligere olje- og gassleting.

En fremtid uten olje

Naturvernforbundet arbeider for et Norge hvor det utvinnes langt mindre olje og gass enn i dag. Investeringene er styrt bort fra fossil energi og inn i mer framtidsrettede næringer. Norge er fremdeles en energistormakt, men nå på fornybar energi. Den petroleumsutvinningen som fremdeles finnes på norsk sokkel må være basert på utslippsfri kraft og gir derfor ingen klimagassutslipp.

Vi må ha flere store områder på norsk sokkel som er beskyttet mot olje- og gassvirksomhet som varige petroleumsfrie områder. Dette er de mest sårbare og verdifulle havområdene vi har, og her drives verken leting etter eller utvinning av olje eller gass.

Artikkelen ble sist oppdatert: 17.07.2014

Lofoten og vesteraalen bading
AP går for Lofoten-åpning:

- Alt annet enn et kompromiss

09.01.2017

Arbeiderpartiet gir oljeindustrien akkurat det de vil ha. I dag kunne Jonas Gahr Støre presentere flertallet i Arbeiderpartiets programkomites innstilling. Her går de blant annet inn for å starte åpningsprosessen for oljevirksomhet i området utenfor Lofoten, Nordland VI.

Ramberg Lofoten

Lofoten, Vesterålen og Senja fortjener særbehandling

27.12.2016

Uka før jul fikk vi nyheten om at USA og Canada stenger deler av sine arktiske havområdene for all ny oljeleting av hensyn til sårbar natur og i tråd med USA og Canadas globale klimaforpliktelser. I Norge derimot, går Jonas Gahr Støre, leder i Arbeiderpartiet, ut i romjulen og hevder det stikk motsatte, nemlig at hensyn til natur og klima ikke er gode nok grunner til å særbehandle havområder.

Forslag-tfo-2017-utvidelse_barentshavet

Krever avvikling av oljesnarveien

13.12.2016

Tord Lien har i dag sendt ut forslag om å utvide oljeletingen med 87 nye områder gjennom Tildeling i forhåndsdefinerte områder (TFO). – Hele tildelingen må stoppes, og TFO-ordningen må avskaffes, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Troll Øyvind Knoph Askeland NOG

Svimlende utslipp fra norsk olje

03.11.2016

I dag feires 50 år med oljenæring i Norge. I løpet av disse årene har oljen bidratt sterkt til norsk velstand og velferd, men også til forurensning, global oppvarming og ensretting av norsk næringsliv.

5037015306_5ba044a639_o flickr NOOA library
Klimaforskerne advarer

Derfor må olja ligge

30.05.2016

Regjeringen slipper oljebransjen til i Arktis. Men klimaforskerne advarer mot å hente opp mer olje og gass hvis vi skal unngå klimakatastrofe.

Ti-feilaktige
Olje og klima

10 vanlige påstander om norsk olje og gass

28.08.2015

En rekke feilaktige påstander har blitt brukt for å forsvare at Norge skal fortsette med forurensende oljevirksomhet. Vi har laget en liste over ti av de vanligste påstandene - og våre innvendinger.