Foto: Naturvernforbundet

Olje og miljø

Oljeindustriens klimagassutslipp ble nesten doblet fra 1990 til 2007. I dag står næringen for om lag en tredel av de totale norske utslippene. Til tross for at petroleumsnæringen har enorme utslipp og sitter på store økonomiske ressurser, er det ikke satt inn noen betydelige tiltak for å få ned utslippene fra sektoren.

Aktuelt:
Les mer om oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja

Bakgrunn:
Klima og olje (PDF)

Klimaet tåler ikke mer oljeleting

Det er allerede oppdaget langt mer kull, olje og gass enn det som kan brennes hvis vi skal nå Norges viktigste klimamål - togradersmålet. Selv om alle utslipp fra kullkraftverk stopper i morgen, kan vi fortsatt ikke bruke alle olje- og gassreserver, langt mindre øke dem gjennom å åpne for ytterligere olje- og gassleting.

En fremtid uten olje

Naturvernforbundet arbeider for et Norge hvor det utvinnes langt mindre olje og gass enn i dag. Investeringene er styrt bort fra fossil energi og inn i mer framtidsrettede næringer. Norge er fremdeles en energistormakt, men nå på fornybar energi. Den petroleumsutvinningen som fremdeles finnes på norsk sokkel må være basert på utslippsfri kraft og gir derfor ingen klimagassutslipp.

Vi må ha flere store områder på norsk sokkel som er beskyttet mot olje- og gassvirksomhet som varige petroleumsfrie områder. Dette er de mest sårbare og verdifulle havområdene vi har, og her drives verken leting etter eller utvinning av olje eller gass.

Artikkelen ble sist oppdatert: 17.07.2014

Reine i Lofoten
Fraråder oljevirksomhet utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja:

Statens egne eksperter sier nei til oljeboring

01.07.2010

Et klart og tydelig nei til oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja. Det er konklusjonen fra Klima- og forurensningsdirektoratet og Direktoratet for Naturforvaltning. - Mer tydelige faglige råd skal Jens Stoltenberg lete lenge etter, sier Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet.

Fiskebåt, Olenils øy Lofoten

Havforskerne gir oljeindustrien rødt lys

09.05.2010

Havforskningsinstituttet sier stopp for oljeboring i 39 av de totalt 100 områdene som olje- og energiministeren har foreslått å tilby til oljeindustrien. – Dette bekrefter at det er alvorlige konflikter mellom fisk og olje, mener leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken.

Klimaet tåler ikke mer oljeleting

16.04.2010

IStockphoto betale hver gang det brukes

Ny kunnskap styrker oljemotstanden

15.04.2010

Unike korallrev og elendig tilstand for sjøfugl er viktige funn i undersøkelsene fra Lofoten, Vesterålen og Senja som ble lagt frem i dag. – Dette gjør det enda vanskeligere å påstå at oljeboring i disse områdene er trygt, sier Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund.