Foto: Forsvaret

Fiske og oppdrett

Nordmenn er kanskje et folk av fiskere og båteiere, men det er mye vi ikke vet om det fantastiske livet under havoverflaten. Det som er sikkert er at miljøet i havet er under kraftig press fra menneskelig aktivitet.

Havets naturressurser er avgjørende for at verdens befolkning skal få mat, og fiske og havbruk er viktige næringer i Norge. Hva vi gjør betyr mye for hva resten av verden kan ha på middagsbordet. Derfor er vi forpliktet gjennom internasjonale avtaler til å forvalte havressursene forsvarlig.

De fleste norske fiskebestander forvaltes på en måte som hindrer overfiske og kollaps, og mange har bygget seg opp fra svært lave nivå. Det er imidlertid grunn til bekymring for bestandene i noen områder og mange dyr og planter som lever på bunnen, slik som korallrev. Utstrakt ulovlig og uregulert fiske gjør også at det ofte er vanskelig å vite hvor sterkt bestander kan høstes bærekraftig.

Kystfiske må prioriteres

Kystfisket gir både høyere kvalitet på matfisken og er mer skånsomt mot naturen enn trålfiske med store fabrikkskip. Store områder tråles mange ganger i året, og tråling har allerede ødelagt mange av Norges kaldtvannskorallrev. Allikevel subsidieres trålflåten med flere hundre millioner kroner årlig gjennom fritak for CO2-avgift på drivstoff.

Naturvernforbundet mener at fiskeripolitikken må legges om. Kystfisket må prioriteres og trålfisket reduseres kraftig, blant annet gjennom å vri insentivene vekk fra bunntrål til mindre skadelige fiskemetoder. Det bør også innføres forbud mot skadelige fiskeredskaper i sårbare fjordområder, og på sikt bør all bruk av bunntrål avvikles.

En fullstendig vridning fra fabrikkskip til mindre båter kan gi 500 nye årsverk i fangstleddet, over 75 prosent reduksjon av drivstofforbruket og forskyving i beskatningsmønsteret mot større fisk.

Oppdrett har for store miljøkonsekvenser

Norge er en av verdens største produsenter av oppdrettslaks, og torskeoppdrett blir forsøkt flere steder. Oppdrettsnæringen har svært stor negativ miljøpåvirkning. Hovedproblemene er genetisk trussel mot villfiskstammene gjennom rømming, overføring av sykdommer fra oppdrettsfisk til vill fisk, forurensning av fjordsystemer og press på fiskebestander globalt for å fore oppdrettsfisken.

Oppdrett kan ikke erstatte den naturlige produksjonen av mat i havet. Naturvernforbundet mener at oppdrettsnæringens økologiske fotavtrykk må halveres innen 2020. Dette bør skje gjennom moratorium på nye konsesjoner og avvikling av gamle der driften ikke er bærekraftig.

Hva gjør vi - til nett

Hva gjør vi?

Naturvernforbundet jobber over hele landet for å ta vare på naturen. Våre fylkes- og lokallag kjemper for å ta vare på de lokale naturperlene, der du bor.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Det er naturen som gjør at det går an å leve på jorda. Den gir oss ren luft, rent vann, medisiner, mat og unike opplevelser.

Hva kan du gjøre

Hva kan du gjøre?

Naturvernforbundets 20 000 medlemmer gjør en forskjell. Men vi trenger flere. Dette gir oss mer gjennomslag for de gode løsningene

Oppdrett må inn i lukkede anlegg!

30.09.2016

Oppdrett av laks skaper store konflikter langs norskekysten, og Naturvernforbundets mange fylkes- og lokallag opplever et enormt engasjement hos fiskere, kystbefolkning og lokalpolitikere som ønsker å stanse regjeringens planer om flere åpne oppdrettsanlegg i norske fjorder.

Oppdrettsanlegg
ESA klage på norsk fiskeoppdrett

«Fishy» oppdrettsnæring med store miljøproblemer

27.11.2015

Lakselus, utslipp av kjemikalier og rømming av oppdrettsfisk, det er bare noen av de store miljøproblemene norsk oppdrettsnæring fører til. Miljøkonsekvensene av oppdrettsnæringen er nå så alvorlige for villaksen og fjordene at Naturvernforbundet sammen med flere miljøorganisasjoner har sendt inn en klage på norske myndigheter.

Oppdrettsutvalg
Starter oppdrettsutvalg:

Naturvernforbundet skal jobbe mer med oppdrett

05.10.2015

– Vi ønsker å jobbe mer med oppdrett fordi vi ser en økende trussel for naturmangfoldet langs hele kysten. I tillegg ser vi et kraftig engasjement blant våre lokallag og tillitsvalgte for å jobbe med dette, sier generalsekretær i Naturvernforbundet Maren Esmark.

Legger opp til lakselus-eksplosjon

19.06.2015

Fiskeriminister Elisabeth Aspaker har foreslått nye konsesjoner til oppdrettsanlegg uten noe tak på antall fisk, og uten grensenivåer for hvor mye lus det kan være. – Ministeren viser ingen forståelse for trusselen fra lakselus for villaksen vår, raser Naturvernforbundet. -

Foto Norsk Havbrukssenter Creative commons 2

Tillater uforsvarlig vekst i oppdrettsnæringen

20.03.2015

I går lanserte Havforskningsinstituttet sin årsrapport, Havforskningsrapporten 2015. Der skriver de at ingen ting tyder på at utfordringene med lakselus og rømming er løst, snarere tvert imot. Regjeringen svarer i dag med å legge til rette for vekst i oppdrettsnæringen. - Stortinget kan ikke belønne en næring som mislykkes så til de grader med å nå miljømålene sine, mener Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.

Landsstyret
Naturvernforbundets landsstyre:

Stans planene om vekst i oppdrettsnæringa

12.02.2015

Naturvernforbundets landsstyre har stilt seg bak et krav til regjeringa om å stanse planene om vekst i oppdrettsnæringa. – Dagens situasjon er ikke bærekraftig, og vi er bekymret over den negative miljøutviklingen i norsk oppdrettsnæring, sier landsstyret i uttalelsen.

Fiskeriministen tillate mer oppdrettsfisk i merdene:

Lakselusproblemet snart ute av kontroll

30.09.2014

Mer oppdrettslaks i sjøen betyr mer lus! Det betyr enda større miljøproblemer blant annet for villaks og sjøørret. Økt medisinering mot lakselus i oppdrettsanlegg skader og dreper reker, kreps og andre skalldyr i sjøen.