Naturvernforbundet tar prøver av sjøbunnen i fjæra ved Horten

Naturvernforbundet tar prøver av sjøbunnen i fjæra ved Horten.

Miljøgifter

Fremdeles er det mange som tror at miljøgifter er noe som uheldigvis oppstår, på fabrikker, fyllinger og i forbrenningsanlegg, og som tilfeldigvis slipper ut i naturen. Det er nesten aldri sant. De aller fleste miljøgifter lages med vilje og selges til deg og meg.

Moderne miljøgifter kommer ikke som ulykker. De er oppfinnelser fra kjemisk industri, og de masseproduseres fordi det lønner seg. Stoffene sitter ofte i produkter som kan kjøpes i butikken, og der fyller de en eller annen funksjon. Her er noen eksempler:

Bromerte flammehemmere (BFH) brukes blant annet i elektroniske produkter for at de vanskeligere skal ta fyr. Du har dem i TV’en, datamaskinen, mobiltelefonen, bilen og så videre. I noen datamaskiner finnes de bare i kretskortene inne i maskinen. Andre har dem også i plastdeksler og andre større deler. For de fleste bruksområder finnes fullgode alternativer, men de er gjerne litt dyrere.

PFOS/PFAS er fluorforbindelser. De brukes i mange slags produkter hvor poenget er å ha glatte, tette overflater. Kan blant annet finnes i visse rengjøringsmidler, maling og lakk, voks, poleringsmidler til gulv, impregneringsmidler for tekstiler og sko, brannslukkingsmidler og fotopapir.

Produsentenes ansvar
De store selskapene tjener gode penger på å produsere kjemikaliene de selger. Men hva skjer når det kommer fram at stoffene samler seg opp i miljøet og kan skade natur og mennesker i mange år etter at de ble framstilt og solgt?

Mye av diskusjonen rundt den kjente miljøgiften PCB handler om akkurat dette. PCB ble nærmest brukt som universalmidler på det ene området etter det andre; maling, lim, fugemasse, smøreoljer og andre oljer til teknisk bruk, betongtilsetning, i trykksverte og i kopipapir.

Her i landet er det funnet store mengder PCB i bunnslam, særlig i havnebassenger og utenfor skipsverft. Bruken i skipsmaling er en viktig forklaring på hvorfor vi finner PCB i havner og utenfor verft. Hvis man skal rydde opp i dette, kan kostnadene fort ende i milliardklassen.

Spørsmålet er hvem som bør få regningen. Selskapene som lagde kjemikaliene? De som brukte kjemikaliene? Eller staten?

Nye synder blir som gamle
Historien om PCB ligner på mange måter det vi har vært vitne til de siste årene, når det gjelder bromerte  flammehemmere og PFOS/PFAS.

Nå finner forskerne flammehemmerne og de nye fluorforbindelsene i mennesker og miljø, omtrent som de begynte å finne PCB på 1970- og 80-tallet. Hva skal til for å få de store selskapene til å stanse produksjonen av de nye giftene, før de skaffer oss nye problemer i PCB-klassen?

Selskapene har et ansvar
Norges Naturvernforbund arbeider for at produsentene av PCB må være med på å betale oppryddingen. Vi kaller dette utvidet produsent-ansvar.

Nye kjemiske analysemetoder gjør det mulig å slå fast hvilke selskaper som har produsert den giften man finner i miljø eller mennesker. Mesteparten av PCB’en i Oslos havn stammer for eksempel fra den tyske kjemigiganten Bayer. Norges Naturvernforbund mener at det ikke er rettferdig at regningen for opprydding skal havne hos skattebetalerne.

Kanskje kan man snart føre rettssaker der produsenten av problemet får ansvaret for å betale det oppryddingen koster - omtrent som når tobakksprodusentene kan bli gjort ansvarlige for helseskader ved røyking. Da blir det kanskje mindre fristende for store selskaper å tjene penger på kjemikalier som beviselig skader miljø og helse.

Artikkelen ble sist oppdatert: 03.05.2011

Langøyene
Miljøgifter i ferieparadis

Krever øyeblikkelig opprydding på Langøyene

12.06.2013

Langøyene, som er et populært sommersted for Osloborgere, har blitt evakuert og stengt på grunn av lekkasje av miljøgifter. Øyene ble tidligere brukt som søppelfylling.

Sola2
Miljøgiften PFOS ved flyplasser over hele landet:

– Nøler med miljøgiftopprydding

28.01.2013

Problemene med avrenning av miljøgifter fra brannøvingsfelt på flyplasser er større enn tidligere antatt. På 15 flyplasser renner giftstoffer rett ut i vernede naturområder. Naturvernforbundet krever nå at giftstoffene må bort fra naturen.

Verftsomrade

Ingen bedring for forurensede fjorder

18.05.2012

Opprenskingen av havnene i byer som Trondheim, Drammen, Grenland, Stavanger og Ålesund utsettes nok en gang. Det er konklusjonen etter at regjeringen la fram sitt forslag til revidert statsbudsjett.

BRannøvelse på Bergen Lufthavn Flesland
PFOS spylt ut i naturen ved 45 flyplasser:

Alvorlig miljøgift funnet i drikkevann

01.12.2011

Beboere ved flyplassene i Bergen og Kirkenes får nå tilkjørt vann etter at Avinor har påvist avrenning av PFOS til drikkevann. I 50 år har miljøgiften blitt spylt rett ut i naturen ved norske brannøvingsfelt.

Oppdrettsanlegg

Norsk oppdrettslaks er forurenset

23.11.2011

En ny svensk undersøkelse av miljøgifter i sjømat viser at norsk oppdrettslaks har innhold av bromerte flammehemmere. Det finnes ingen grense for hvor mye av dette stoffet man kan ha i fisk, men norsk laks ligger betydelig over grensen forskere i EU har foreslått.

La Hague-opprop overrekkelse MD

Norsk avfall - norsk ansvar

08.06.2011

Norsk høyaktivt atomavfall må ikke sendes til det franske atomanlegget La Hague. Det var budskapet da 8 organisasjoner i dag overleverte et opprop til statssekretær Heidi Sørensen.