Brunsnegle på gress og kløver

Brunsneglen er fryktet av mange hageeiere. Her får du tips om hvordan du kan bekjempe den.

Hage

Slik bekjemper du brunsneglen

Invaderes hagen din av brunsnegler? Her finner du tips om hvordan du bekjemper dem på en miljøvennlig måte.

Noen skadedyr er fremmede arter som blir et problem om man ikke gjennom fantasi og dugnadsånd bidrar til å holde antallet nede. Mange snegler kan for eksempel gjøre stor skade på planter, les mer hos Bioforsk. En av de mest kjente er brunsneglen eller brunskogsnegle som den egentlig heter - også kjent som mordersneglen og iberiaskogsneglen.

Brunsneglen kom til Norge fra Frankrike hvor den ikke er særlig plagsom hverken i hager eller i jordbruk. I Norge har den få naturlige fiender og har derfor spredt seg raskt på bekostning av mange norske hager.

Vil du støtte arbeidet vårt - bli medlem i Naturvernforbundet!

Brunsneglen kan være fra lys gråbrun til nesten svart og har ikke sneglehus. Den blir opptil 15 cm lang. Den lever i et år, men kan legge opptil 400 egg og formerer seg derfor veldig raskt.

Naturvernforbundet anbefaler i utgangspunktet ikke kjemisk (jernfosfatmidler) fjerning eller bruk av nematoder, siden det også dreper alle andre naturlig tilhørende snegler som ikke er skadegjørere.

ImageFjern skjulesteder og lag barrierer

Holder du hagen ryddig og klipper plenen ofte, blir det vanskelig for snegler å finne skjulesteder. Du kan bruke barrierer langs hagegrensen slik at sneglene ikke får adgang til plantene dine.

ImageVelg planter som ikke frister

Bytt gjerne til planter som brunsneglen ofte unngår som rhododendron, roser, bartrær, begonia, eføy og lavendel.

ImageTa vare på de naturlige fiendene til brunsneglen

Hagedammer tiltrekker frosk, padder og fugler som er naturlige fiender til brunsneglen. Hekker og striper med blomsterrike planter tiltrekker seg også naturlige fiender.

Noen naturlige fiender er imidlertid ikke verdt å ta vare på. Boakjølssneglen er en naturlig fiende av brunsneglen, men også den er en fremmed art som kan være skadelig for lokale arter. Les mer hos Artsdatabanken.

ImageVurder kompostbeholder

En åpen komposthaug gir gode forhold for brunsnegler. En løsning for å unngå dette kan være å gå til innkjøp av en lukket, isolert eller uisolert kompostbeholder der sneglene ikke kommer inn. En isolert binge er det sikreste. Døde snegler kan graves ned i komposten, men ikke la dem ligge åpent. Brunsnegler blir nemlig tiltrukket av lukten av sine døde "kamerater".

ImageSe opp for snegle-egg

Hver gang du kjøper blomsterjord bør du undersøke jorden for brunsnegler og snegleegg. Det samme gjelder når du kjøper planter. Du kan også finne brunsnegleegg i hagen - de er runde, cirka fire millimeter i diameter, melkehvite i fargen og ligger ofte i klynger på 20-30 egg. Hell kokende vann over eggene. For å unngå videre spredning må du ikke dumpe infisert hageavfall i naturen.

ImagePlukk snegler

Begynn allerede om våren å plukke snegler. Du kan putte sneglene i kokende vann ellere dele sneglene i to og la dem tørke ut eller ligge som åte for nye snegler. Plukk også snegler utover høsten - særlig de små, som skal overvintre og som er de som lager nye brunsnegler til neste år.

NB! Salt bør unngås og plukk riktig snegle! Les mer om ulike snegler hos Bioforsk.

ImageLegg ut sneglefeller

Du kan legge ut “åte”, f. eks.  øl, oppklippet døde snegler og hundemat. Da er det lettere å plukke og avlive dem.

Kilde:

Bioforsk faktark om Brunskogsnegl