Bli humlevenn

Hage

Vi kan redde humlene

Over hele verden er ville bier og humler i tilbakegang, og mange humler i Norge står i fare for å forsvinne. Du kan gjøre en innsats for å hjelpe humla!

Uten humler og bier ville store deler av verdens matproduksjon og økosystemer mest sannsynlig ha kollapset. Vi kan takke humlene og biene for hver tredje matbit vi spiser.

Humler er særlig viktige her i nord, det er humla vi må takke for at vi har blåbær i skogen, at høyfjellsplantene våre blir bestøvet, og at vi har norsk eple-, agurk- og tomatproduksjon.

I store deler av verden er humle- og biebestandene under sterkt press, og noen steder har den kollapset. Også i Norge er flere humlearter truet. Humla trues både av nedbygging av natur, tap av arter og klimaendringer. Naturvernforbundet jobber for å bevare naturen og redusere klimautslippene - og ta vare på humla.

Hva kan du gjøre?

1. Plant blomster som humler liker
Har du en hage eller en balkong? Plant humleplanter og la humla suse! Humla elsker lyng, lavendel, prestekrager, blomkarse og urteplanter. Disse egner seg like godt på balkongen som i hagen. I hagen kan du også plante solsikker, solhatt, løvemunn, prydbønner, bondepeoner, kløver og revebjeller. Humlene er spesielt glade i busker og trær som selje, rosespirea og klokkebusker. De er også nydelige å se på!
Her finner du liste over humlevennlige planter

2. Ikke sprøyt gift i hagen
Gift i hagen er unødvendig. Mange sprøytemidler inneholder stoffer som påvirker humlene negativt, og kan enten drepe de eller svekke retningssansen til humlene. Sprøytemidler er også ofte skadelig for andre dyr, som fugler, små pattedyr, amfibier.

3. La hagen vokse vilt – eller ha et vilt hjørne
Det er mange ville planter som vokser naturlig i norsk natur, som humlene er avhengige av. La gressklipper være gressklipper og la hagen gro vilt med løvetann og kløver på sommeren når du er på ferie. Selje, som blomstrer tidlig på våren, er viktig for bestøvende insekter. Kløver, blåklokker og mange andre ville engplanter er yndet av humlene.

4. Lag en humlekasse/humlehotell
Sett opp humlekasser i et bortgjemt hjørne i hagen din, slik kan du gjøre en humledronning glad, når hun tidlig på våren setter ut for å finne et nytt hjem til familien sin.
Les oppskrift på humlekasser her.

5. Invitér til dugnad i borettslaget eller nabolaget
Engasjér deg i vårdugnaden og skap et blomstrende humle-eldorado der du bor!
Her finner du tips til hvordan du kan lage din egen blomstereng.

6. Slå et slag for slåttemarka
Slåttemarker er naturlig blomsterrike, her finnes det mange ville planter som humler elsker. Naturvernforbundet arrangerer slåttekurs flere steder i landet I sommer har vi blant annet:
Slåttekurs den 4. juli på Steinkloss i Vestfold.
Slåttekurs den 9-12 juli Ryghsetra i Buskerud.

7. Velg økologiske produkter
Ved økologisk dyrking av mat brukes ikke kjemisk-syntetiske sprøytemidler som skader humler og andre dyr. Ved å velge økologiske produkter i butikken bruker du din forbrukermakt til å støtte en mer humlevennlig matproduksjon.