• Hedmark
Hund i fjøs

Hund i fjøs i Slovakia.

Vokterhundprosjekt

Samarbeidet mellom den slovakiske naturvernorganisasjonen Capathian wildlife society har båret frukter, vi har i felleskap fått EØS- midler til et forsøksprosjekt med vokterhunder til beskyttelse av beitedyr mot rovdyr. Forsøket vil foregå på fem utvalgte gårder i Slovakia og på en gård i Hedmark i Norge. The cooperation with the slovakian nature conservation organization Carpathian wildlife society has resulted in EEA- funding to a project with guard dogs for protection of livestock against predators. The project will take place on five farms in Slovakia and one farm in Hedmark, Norway.

Karpatene har lange tradisjoner i bruk av vokterhunder i kombinasjon med gjeterhunder til beskyttelse av sau mot rovdyr. Området har den høyeste forekomsten av store rovdyr i Europa selv om de bare utgjør 1% av Europa. Tradisjonelt har vokterhundene nøye blitt utvalgt i et valpekull av gjeterne, hundene har vokst opp sammen med sau i fjøset og dermed blitt preget av saueflokken. Pregingen betyr at hundene vil kjenne seg som del av saueflokken og dette vil motivere dem til å beskytte flokken. I Slovakia har noe av denne kunnskapen gått tapt og prosjektet ønsker å heve bevisstheten om denne gamle driftsformen.

I Norge har vi andre driftsformer og andre saueraser, men vi mener at kunnskapene fra Slovakia kan brukes i Norge. Tre valper vil tilbringe vinteren i et sauefjøs i Atndalen i Hedmark og forhåpentligvis bli med på beite i Rondane til sommeren.

Årsmøte

Innkalling til årsmøte i Naturvernforbundet i Hedmark

11.01.2017

Naturvernforbundet i Hedmark avholder årsmøte på Scandic Elgstua i Elverum torsdag 26. januar kl. 18.00. Fagleder Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet innleder til debatt rundt tema: Det grønne skiftet - er biodrivstoff fra skog en del av løsningen?

Myrhauk foto Steve Byland istockphoto
Myrhauken jubler:

Einunndalen skånes

26.05.2016

Myrhauk, villrein og blåstrupe går en litt mindre truende framtid i vente etter at nytt kraftverk i Einunna er lagt til side. Årsak: dårlig lønnsomhet. - Når verken fornuft eller store naturverdier klarer å stoppe selv de mest unødvendige inngrepene, får vi være fornøyd når markedskreftene gjør jobben i stedet for, sier en lettet Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.