Aktuelt og nyheter:

• Bergen - bra

Velkommen til et høstprogram utenom det vanlige

12.08.2014

Det regner ute, men hva gjør vel det når man kan se frem til en høst full av spennende aktiviteter? Når Hans Majestet Kong Harald V skal gjeste oss, kan vi si med hånden på hjerte at det er et høstprogram utenom det vanlige. Her kommer en foreløpig oversikt over det vi har i vente.

• Gunnar album nær høyde Straubebilde

Gunnar Album 1965-2014

18.09.2014

Lørdag 13.september fikk vi den usigelig triste beskjeden om at Gunnar Album er død.

• Nnv1000 år

Feirer 100 år for naturen med kongelig besøk

10.09.2014

I 100 år har Naturvernforbundet jobbet for å ta vare på vår rike natur og skape et bærekraftig samfunn. Nå vil vi samle medlemmer og andre som fremmer naturens sak for å feire 100 år for naturen. Som Naturvernforbundets øverste beskytter stiller Hans Majestet Kong Harald V opp på feiring i Bergen 18. oktober. Tidligere leder i Friends of the Earth England, Wales and Northern Ireland, Tony Juniper, kommer for å gi et foredrag om hvordan Norge kan gå fra å være oljeavhengig til å bygge på naturens prinsipper.

• Vesterålen-Hurtigruten, Bergen 310814, til kai

Overraskende mye partikkelforurensing på havnen i Bergen

02.09.2014

Tysklands største naturvernorganisasjon NABU har målt luftkvaliteten i europeiske storbyer. Da de skulle måle Hurtigruten i Bergen gikk måleren nesten i taket.

• Energimerking

Gratis energimerking

Bor du i Bergen kan du i få energimerket boligen din av studenter fra høyskolen i Bergen helt gratis.

• Koldalsfossen

Ny småkraftpakke i Kvam, Fusa og Samnanger

01.07.2014

Forum for Natur og Friluftsliv (FNF), som er ein paraplyorganisasjon for Naturvernforbundet, Turlaget og Jeger- og Fiskeforbundet i Hordaland, har skrive høyringsuttalar til åtte av dei 12 småkraftverka i den nye småkraftpakken i Kvam, Fusa og Samnanger. Fristen gjekk ut 30. juni, og Norges Vassdrags- og Energidirektorat (NVE) skal no vurdera kraftverka og koma med tilråding til Olje- og Energidepartementet. I Folgefonnpakka fekk halvparten av konsesjonssøknadene avslag, og Naturvernforbundet Hordaland håpar at det blir like bra resultat i «Kvammapakko».

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11

Annonse

Naturvernforbundet Bergen og Hordaland, Postboks 1201 Sentrum, 5811 Bergen Besøk: Bryggen 23, Jacobsfjorden 3. etasje på Bryggen i Bergen Tel: 55 30 06 60 Fax: 55 30 06 50 E-post:  Videotelefon:

Naturvernforbundet nasjonalt: Grensen 9 B, 3. etasje, 0159 Oslo fax: 23 10 96 10 fax: 23 10 96 11 web:naturvernforbundet.no Videotelefon:

Friends of the Earth International, Box 19199, 1000 gd Amsterdam, The Netherlands tel: + 31 20 622 1369. fax: + 31 20 639 2181 web: foei.org/