Aktuelt og nyheter:

• NaturligonsdagEysteinJansenfacebookcover

Rykende fersk klimarapport presenteres på Naturlig onsdag i oktober

24.09.2013

På fredag 27. september lanseres første del av FNs klimapanels rapport. Eystein Jansen en av hovedforfatterne gjester Naturlig onsdag neste uke. Han vil fortelle om hvordan klimaforskere flest forventer at fremtidens klima vil bli, med særlig vekt på land i sør. Medieforsker Jill Johannessen vil sammenlikne norsk og sør-afrikansk mediedekning av klimaforhandlingene.

• Adrian Dvergsdal viser frem noe av plasten ved Store Lungsgårdsvann

Søppelinteresse

23.09.2013

Marianne Vik Vandbakk fra Naturstudentene var med å rydde sjøkanten for søppel på lørdag. Her er hennes beretning i tekst og bilder fra Rein sjøs søppelrydningsaksjon.

• Seiersherren Tom Sverre Tomren og de fleste andre stortingsdeltakerne på miljøpolitisk speeddating.

Miljøpolitisk speeddating ble en valgdebatt utenom det vanlige

Det var spørsmål og diskusjoner utenom det vanlige da stortingskandidater fra ni partier møtte miljøengasjerte velgere onsdag 4. September på HUB Bergen. Miljøpartiet de Grønnes Tom Sverre Tomren gikk av med seieren i en uhøytidelig Melodi Grand Prix-poengutdeling, mens Venstres Terje Breivik overrasket mest positivt. Med Linda Eide til å lose deltakerne gjennom programmet i et sjarmerende lokale på Bryggen, ble det virkelig en valgdebatt utenom det vanlige.

• Naturvernforbundet Hordaland svarar på Aarebrot sin kritikk: Det største problemet for klimapolitikken

04.09.2013

I årets valnummer av NaturVest langar Frank Aarebrot ut mot den norske miljørørsla. Me blir mellom anna skulda for å vera det største problemet for klimapolitikken og den direkte årsaka til låg oppslutnad om miljøpartia. Ifølgje Aarebrot prioriterer me dessutan fuglemating framfor klimakamp.

• Aurstadfossen i more og romsdal foto naturvernforbundet

Naturvernforbundet Hordaland går imot vasskraftutbygging av Miljateig- og Skålneselva

02.09.2013

Miljateig-Skålnes Kraft AS har søkt om konsesjon til vasskraftutbygging av Miljateig- og Skålneselva i Etne kommune. Utbygginga vil medføra nær tørrlegging av nedre delen av Miljateigelva og sterkt redusert vassføring i Skålneselva, med konsekvensar for truga naturtypar som bekkekløft- og fossesprøytsoner. Høyringsuttalinga er den siste av ei lang rekke av konsesjonssøknadar om vasskraftutbygging som truleg ikkje ville vore lønsame utan grøne sertifikat. Fordi desse vasskraftutbygginga trugar naturmangfaldet, undrast Naturvernforbundet Hordaland om dei ikkje burde kallas grå sertifikat i staden for grøne.

• Bryggen i bergen

(NB! Ny dato!) Bli med å rydd Bergens sjøkant for plastikk lørdag 21. september

30.08.2013

Rein Sjø vil rydde vannkanten i Bergen for plastavfall. Her i Norge havner rundt 36 000 tonn med avfall i sjøen. 80 % av dette avfallet kommer fra land, fra søppeldynger som ikke er tildekt ordentlig og avfall som havner i elvene eller blir kastet på gaten og i naturen. Hjelp oss med å rydde Bergen lørdag 21. september for å sette fokus på dette problemet! Etterpå feirer vi med grilling, presentasjoner og kortfilmer. NB! Arrangementet vil ikke finne sted lørdag 7. september som tidligere annonsert, men lørdag 21. september