Aktuelt og nyheter:

• Skremt av utbyggingsplaner på Folgefonnhalvøya

15.07.2013

Naturvernforbundet Hordaland har skrive høyringsuttalar til åtte av dei 13 småkraftverka som det er søkt om konsesjon for på Folgefonnhalvøya, i Kvinnherad, Jondal og Ullensvang kommunar.

• Referat fra Naturlig onsdag 5. juni 2013

Gambling med lofottorsken?

15.07.2013

Onsdag 5. juni var verdens miljødag, og naturlig nok også dato for vårens siste Naturlig onsdag. Dette var også Naturlig-onsdag-konseptets initiativtaker og koordinator, Jorunn Vallestads siste kveld i førersetet. Betimelig nok var da også temaet for kvelden en av samtidens virkelig store miljøsaker: Sikkerheten og de miljømessige konsekvensene forbundet med en eventuell oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja.

• DSC_0227
    Rapport fra Naturlig onsdag 1. mai

Fjorddeponi

29.05.2013

På en ellers regntung 1. mai-dag møtte rundt 30 tilhørere og deltagere opp på Krystall bar i Bergen for å få med seg denne månedens utgave av Naturlig onsdag, som hadde fjorddeponi som tema. Tre engasjerte innledere og høy faglig kompetanse blant publikum sørget for at kvelden ble svært informativ, med en bred diskusjon rundt bergverksdriftens miljømessige fotavtrykk.

• DSC_0716

Klimavalgfest vel gjennomført

25.04.2013

Sinne og kampvilje preget flere av appellene på ”Klimavalgfesten” som ble holdt lørdag 20. april 2013 på Torgallmenningen i Bergen. Både Gabriel Fliflet i Naturvernforbundet og Vågard Erdahl Nyaas i Folkeaksjonen Oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja avviste i sterke ordelag ethvert vedtak om å konsekvensutrede områdene i nord for olje- og gass utvinning. Samtidig satt Arbeiderpartiets delegater i Oslo på sitt landsmøte hvor akkurat det sto på dagsorden.

• IMG_2721

Trefiberisolasjon – et naturlig valg

12.04.2013

Under Naturvernforbundet i Hordalands årlige strategihelg holdt daglig leder av Idealbygg, Ole Mathias Lygren, for øvrig også eier av nydelige Lygra gjestegård, foredrag om trefiberisolasjon. Idealbygg har selv tatt i bruk det naturlige isolasjonsmaterialet i byggingen av Bergens første enebolig med passivhusstandard. Foredraget var svært interessant og tok for seg trefibers gylne fordeler.

• DSC_0167
    Rapport fra Naturlig onsdag 3. april

Bærekraftig havbruk?

12.04.2013

Temaet for denne utgaven av Naturlig onsdag var den norske oppdrettsnæringen, med spesielt fokus på lakseoppdrett. Terje Svåsand fra Havforskningsinstituttet stod - som kveldens faglige alibi - for innledningen, og inngikk deretter i paneldebatt med en representant for oppdrettsnæringen og en for miljøbevegelsen. Med rundt 40 deltakere var det duket for en livlig diskusjon på Krystall bar denne kvelden.

4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14

Annonse

Naturvernforbundet Bergen og Hordaland, Postboks 1201 Sentrum, 5811 Bergen Besøk: Bryggen 23, Jacobsfjorden 3. etasje på Bryggen i Bergen Tel: 55 30 06 60 Fax: 55 30 06 50 E-post:  Videotelefon:

Naturvernforbundet nasjonalt: Grensen 9 B, 3. etasje, 0159 Oslo fax: 23 10 96 10 fax: 23 10 96 11 web:naturvernforbundet.no Videotelefon:

Friends of the Earth International, Box 19199, 1000 gd Amsterdam, The Netherlands tel: + 31 20 622 1369. fax: + 31 20 639 2181 web: foei.org/