Aktuelt og nyheter:

• Krok og krinkel

Bli med på førjulsfest

20.11.2013

Bli med på førjulsfest med Naturvernforbundet Hordaland. God mat, musikk, quiz og hyggelige mennesker i sjarmerende lokaler. Hva mer kan man ønske seg? Ta med din kjære og kom på Naturvernforbundet Hordaland på førjulsfest.

• Tverrådalen sitkagran

Naturvernforbundet Nordhordland går mot planting av Sitkagran

05.11.2013

Naturvernforbundet Nordhordland ser betydelig negative konsekvenser på naturmiljøet ved utplanting av sitkagran på Vestlandet, samtidig anser de klimaeffekten av skogplanting som svært usikker.

• DSC_0154

Askøy tok over oljestafettpinnen fra Lindås og Radøy

14.10.2013

For to uker siden lanserte Lindås og Radøy Oljefri. Denne uka stod Askøy kommune for tur. Fylkesordfører i Hordaland, Tom Christer Nilsen, var tilstede for å fortelle hvorfor fylkeskommunen støttet lanseringen av Oljefri på Askøy. 600 brev er blitt sendt ut til boligeiere med oljetank, oljefyr eller parafinkamin. Påmeldingene strømmet inn til informasjonsmøte om oljefyring, og onsdag snakket innlederne til en fullsatt kommunestyresal.

• Eystein Jansen forteller om den siste rapporten

Det var hett nytt på Naturlig onsdag i oktober

11.10.2013

Fredag 27. september ble første del den femte klimarapporten til FNs klimapanel (IPCC) offentliggjort. Eystein Jansen en av hovedforfatterne presenterte funnene på første onsdag i oktober for en lydhør forsamling. Resultatet av forskningen for rapporten viste at en kan med over 95 % sikkerhet si at global oppvarming er menneskeskapt. Klimaforsker Jill Johannessen fortalte om mediedekning av klimatoppmøtet i Sør-Afrika, mens naturvernforbundets Sivert Straume snakket om viktigheten av å si "Nei".

• NaturligonsdagEysteinJansenfacebookcover

Rykende fersk klimarapport presenteres på Naturlig onsdag i oktober

24.09.2013

På fredag 27. september lanseres første del av FNs klimapanels rapport. Eystein Jansen en av hovedforfatterne gjester Naturlig onsdag neste uke. Han vil fortelle om hvordan klimaforskere flest forventer at fremtidens klima vil bli, med særlig vekt på land i sør. Medieforsker Jill Johannessen vil sammenlikne norsk og sør-afrikansk mediedekning av klimaforhandlingene.

• Adrian Dvergsdal viser frem noe av plasten ved Store Lungsgårdsvann

Søppelinteresse

23.09.2013

Marianne Vik Vandbakk fra Naturstudentene var med å rydde sjøkanten for søppel på lørdag. Her er hennes beretning i tekst og bilder fra Rein sjøs søppelrydningsaksjon.

4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14

Annonse

Naturvernforbundet Bergen og Hordaland, Postboks 1201 Sentrum, 5811 Bergen Besøk: Bryggen 23, Jacobsfjorden 3. etasje på Bryggen i Bergen Tel: 55 30 06 60 Fax: 55 30 06 50 E-post:  Videotelefon:

Naturvernforbundet nasjonalt: Grensen 9 B, 3. etasje, 0159 Oslo fax: 23 10 96 10 fax: 23 10 96 11 web:naturvernforbundet.no Videotelefon:

Friends of the Earth International, Box 19199, 1000 gd Amsterdam, The Netherlands tel: + 31 20 622 1369. fax: + 31 20 639 2181 web: foei.org/