Prosjekt og støttespillere

Naturvernforbundet Hordalands arbeid drives av frivillighet, medlemskontigent, annonsestøtte, fri støtte, Naturpartnerskap og prosjektstøtte.

Prosjekter vi jobber med

For å sikre at prosjektstøtten brukes til riktig formål, fører ansatte all tidsbruk og kostnader på riktig tematisk og områdespesifikt prosjekt. Om prosjektstøtten økes, kan innsatsen styrkes og flere miljøresultater innfris. Reduseres støtten, må også innsatsen reduseres. Årsrapport med resultater og regnskap for hvert prosjekt sendes ut til samarbeidspartnere og støttespillere.

Naturglede i Hordaland

Naturglede i Hordaland sprer naturglede, kunnskap og engasjement rundt verdiene som finnes i vår nærnatur, gjennom regelmessige Naturgledeturer med spennende innlegg og forklaringer fra biologer og ressurspersoner fra Naturvernforbundet Hordaland. Prosjektet er støttet med midler av Hordaland fylkeskommune, Friluftslivets år 2015, Sparebanken Vest, Konsul Haldor Viriks legat og Naturvernforbundet. Utstyrsstøtte er mottat fra Sparebankenstiftelsen DNB, utdelt gjennom Den Norske Turistforening og Friluftsrådenes Landsforbund sitt samarbeid Friluftsskolen.

Image  Image    Image

Naturlig onsdag

Naturlig onsdag er møtested med miljøfaglig påfyll den første onsdagen hver måned kl. 19.00 i Boksalongen på Litteraturhuset i Bergen med unntak av januar, juli og august. Programmet starter med en faglig innledning. Deretter er det lagt opp til fri diskusjon og mingling utover kvelden. Vil du støtte Naturlig onsdag? Ta kontakt på hordaland@naturvernforbundet.no eller tlf 55 30 06 64 / 913 05 213.

Oljefri

Oljefri.no gjør det enklere for husholdninger å erstatte oljefyr med klimavennlig varme og spare energi i bygg. Oljefri.no drives av Naturvernforbundet med støtte fra kommuner, fylkeskommuner og andre virksomheter og hjelp fra mange dyktige tilbydere.

Energismart bolig Hordaland

Pilotprosjektet Energismart bolig Hordaland handler om å gjøre energisparing tiltak lettere tilgjengelig for innbyggere og bidra til bærekraftig næringsutvikling i Hordaland. Prosjektet er støttet av Bergen kommune, Hordaland fylkeskommune og Naturvernforbundert.

Prøvekjøre elsykkel

Prøvekjøre elsykkel er et prosjekt som synliggjør bærekraftig transport blant voksne bilbrukere. Nå undersøker vi også ungdoms reisevaner og hvilke tiltak som kan øke bruk av sykkel.

Prosjektet drives av Naturvernforbundet Hordaland og er et spleiselag mellom virksomheter, sykkelbransjen og frivillige.  Vil du at flere skal reise bærekraftig i din bedrift? Ta kontakt!

Fri støtte

I 2012 fikk Naturvernforbundet Hordaland for første gang støtte til vårt frie miljøvernarbeid fra Hordaland fylkeskommune. Med Miljøpartiet De Grønne i spissen gikk et enstemmig Kultur- og ressursutval bestående av AP, FrP, Høyre, KrF og Rødt inn for å opprette en ny støtteordning som støtter frivillige miljøvernorganisasjoner med fylkeslag. Dette bidrar til å styrke det frie miljøvernarbeidet i Naturvernforbundet Hordaland og ble videreført i 2015. For å sikre vår uavhengighet er det ikke mulig å gi betinget støtte til vårt faglige eller politiske arbeid.

Naturpartner Hordaland

I 2013 fikk vi også vår første Naturpartner Hordaland, som er Bypsykologene i Bergen.

IT-støtte

Vi vil gjerne takke Mikkelsen og Pettersen Data for deres utrolig effektive og tilgjengelige skytjener, som gir oss høy datakraft til et langt lavere energiforbruk.