De nyeste uttalelsene og brevene:

24.01.2016:

Grønn energi i oppdrettsnæringen må bli tatt vare på

Dagens oppdrett av laks i åpne merder medfører at fôrspill og avføring fra laksen - med medisinrester og rester fra eventuell kjemikaliebruk - havner i miljøet utenfor merden. All annen industri og landbruk er underlagt strenge utslippskrav. Undertegnende organisasjoner ser ingen grunn til at en internasjonal storindustri som oppdrettsindustrien skal ha et unntak.

17.12.2015:

Revidert mandat for NTP 2018–2029

Den nye klimaavtalen fra Paris er et faktum. Det kanskje viktigste i avtalen er enigheten om at global oppvarming skal holdes godt under 2 °C, og at verden skal anstrenge seg for å begrense den til 1,5 °C. Norsk klimapolitikk har til nå basert seg på 2-gradersmålet, men må nå skjerpes betydelig. Dette må få konsekvenser for transportsektoren, ikke minst for arbeidet med Nasjonal transportplan 2018–2029 (NTP).

20.11.2015:

Bedre togtilbud til utlandet

Organisasjonene Naturvernforbundet, Natur og Ungdom, Framtiden i våre hender, Besteforeldrenes Klimaaksjon og Foreningen Norden har sendt et felles brev, der de ber om fortgang i arbeidet med å bedre togtilbudet på strekningen Oslo–Göteborg–København på kort sikt (før nye infrastrukturutbygginger er ferdigstilt). SJs satsing på strekningen Oslo–Stockholm er gledelig og bør indikere at det også er et potensial for mer trafikk sørover, om tilbudet forbedres.