Høringsuttalelser og brev om naturvern

Høringer og brev

01.04.2016:

Høringsuttalelse til forslag om lovendring for elsykler

Naturvernforbundet ønsker foreløpig ikke å tillate almen elsykling utenom veier. Til det er det for mye usikkerhet knyttet til hvilken definsjon som gjelder for «opparbeidet sti» henholdsvis «opparbeidet turvei», til markslitasje, kanskje særlig ved bruk av «fatbike», til brukskollisjoner, og til faren for ulovlig kjøring som kan gå ut over sårbart naturmangfold, særlig i hekke- og yngletida.

24.01.2016:

Grønn energi i oppdrettsnæringen må bli tatt vare på

Dagens oppdrett av laks i åpne merder medfører at fôrspill og avføring fra laksen - med medisinrester og rester fra eventuell kjemikaliebruk - havner i miljøet utenfor merden. All annen industri og landbruk er underlagt strenge utslippskrav. Undertegnende organisasjoner ser ingen grunn til at en internasjonal storindustri som oppdrettsindustrien skal ha et unntak.

22.09.2015:

Lutzgran må risikovurderes på nytt

Vi mener oppdatert kunnskap tilsier at lutzgran må være plassert i feil risikokategori, og ettersom det er en art som er svært viktig for forvaltningen ber vi Klima- og miljødepartementet anmode om en ny vurdering.

30.07.2015:

Innspill til bioøkonomistrategi

Det er viktig å ha ha et realistisk anslag på hvor mye biomasse som kan høstes fra skogen. I debatten snakkes det om at vi skal bruke skogen til bl.a. følgende: Materialer,energi til å erstatte flytende drivstoff, energi til andre formål, karbon som reduksjonsmidler i industriprosesser, biomasse til å produsere bl.a. plastprodukter og annet som i dag lages av olje. Skal alt dette innfris, må det høstes store mengder trevirke.