Høringsuttalelser og brev om naturvern

Høringer og brev

24.01.2016:

Grønn energi i oppdrettsnæringen må bli tatt vare på

Dagens oppdrett av laks i åpne merder medfører at fôrspill og avføring fra laksen - med medisinrester og rester fra eventuell kjemikaliebruk - havner i miljøet utenfor merden. All annen industri og landbruk er underlagt strenge utslippskrav. Undertegnende organisasjoner ser ingen grunn til at en internasjonal storindustri som oppdrettsindustrien skal ha et unntak.

22.09.2015:

Lutzgran må risikovurderes på nytt

Vi mener oppdatert kunnskap tilsier at lutzgran må være plassert i feil risikokategori, og ettersom det er en art som er svært viktig for forvaltningen ber vi Klima- og miljødepartementet anmode om en ny vurdering.

30.07.2015:

Innspill til bioøkonomistrategi

Det er viktig å ha ha et realistisk anslag på hvor mye biomasse som kan høstes fra skogen. I debatten snakkes det om at vi skal bruke skogen til bl.a. følgende: Materialer,energi til å erstatte flytende drivstoff, energi til andre formål, karbon som reduksjonsmidler i industriprosesser, biomasse til å produsere bl.a. plastprodukter og annet som i dag lages av olje. Skal alt dette innfris, må det høstes store mengder trevirke.