Høringsuttalelser og brev om naturvern

Høringer og brev

30.07.2015:

Innspill til bioøkonomistrategi

Det er viktig å ha ha et realistisk anslag på hvor mye biomasse som kan høstes fra skogen. I debatten snakkes det om at vi skal bruke skogen til bl.a. følgende: Materialer,energi til å erstatte flytende drivstoff, energi til andre formål, karbon som reduksjonsmidler i industriprosesser, biomasse til å produsere bl.a. plastprodukter og annet som i dag lages av olje. Skal alt dette innfris, må det høstes store mengder trevirke.

11.03.2015:

Klage på planting av sitkagran

Naturvernforbundet, SABIMA og WWF klager på utplanting av sitkagran i nærheten av kystlynghei som er en trua naturtype. Sitkagran er et fremmed treslag som sprer seg fra plantefelt og har store konsekvenser på norsk natur, ved at det skygger ut stedegne planter og utkonkurrerer naturlige arter. Det er spesielt uheldig at man ønsker å plante ut sitkagran i nærheten av sårbare og truede naturtyper.

15.01.2015:

Foreslåtte endringer av naturmangfoldloven og viltloven

Miljøvedtaksregisteret er et svært godt og viktig verktøy for å spre informasjon om vedtak fattet etter naturmangfoldloven og vi oppfordrer myndighetene til å bruke ressurser på å gjøre registeret bedre kjent i alle kommuner, skriver blant annet Naturvernforbundet, WWF og SABIMA i denne høringen.