Høringsuttalelser og brev om naturvern

Høringer og brev

11.03.2015:

Klage på planting av sitkagran

Naturvernforbundet, SABIMA og WWF klager på utplanting av sitkagran i nærheten av kystlynghei som er en trua naturtype. Sitkagran er et fremmed treslag som sprer seg fra plantefelt og har store konsekvenser på norsk natur, ved at det skygger ut stedegne planter og utkonkurrerer naturlige arter. Det er spesielt uheldig at man ønsker å plante ut sitkagran i nærheten av sårbare og truede naturtyper.

15.01.2015:

Foreslåtte endringer av naturmangfoldloven og viltloven

Miljøvedtaksregisteret er et svært godt og viktig verktøy for å spre informasjon om vedtak fattet etter naturmangfoldloven og vi oppfordrer myndighetene til å bruke ressurser på å gjøre registeret bedre kjent i alle kommuner, skriver blant annet Naturvernforbundet, WWF og SABIMA i denne høringen.

16.01.2014:

Naturens goder - om verdier av økosystemtjentester

Naturvernforbundet er imponert over det solide, faglige og grundige arbeidet som utvalget har nedlagt. Vi mener utredningen gir en god innsikt i utfordringer knyttet til prissetting av natur og synliggjøring av verdiene som økosystemtjenester faktisk betyr for oss mennesker. Naturvernforbundet vil særlig peke på at det er avgjørende å følge opp utfordringene knyttet til kunnskapsmangler om norske økossystemer, som utvalget spesielt trekker fram. Her kreves det raske, koordinerte og omfattende tiltak fra myndighetenes side.

12.12.2013:

Skrinlegg skogplanteplanene

SABIMA, WWF, Naturvernforbundet og Norsk Botanisk Forening er svært positive til at norske myndigheter er opptatt av tiltak for å bekjempe klimaendringene. Men i dette arbeidet er det viktig å huske at hele poenget med å redde klimaet er å bevare naturen. Intakt natur med et rikt artsmangfold er klodens immunforsvar og livsforsikring mot store miljøendringer, som nettopp klimaendringene. Derfor må vi ikke ødelegge naturmangfoldet i forsøket på å hindre klimaendringene.