Høringsuttalelser og brev om naturvern

15.01.2015:

Foreslåtte endringer av naturmangfoldloven og viltloven

Miljøvedtaksregisteret er et svært godt og viktig verktøy for å spre informasjon om vedtak fattet etter naturmangfoldloven og vi oppfordrer myndighetene til å bruke ressurser på å gjøre registeret bedre kjent i alle kommuner, skriver blant annet Naturvernforbundet, WWF og SABIMA i denne høringen.

16.01.2014:

Naturens goder - om verdier av økosystemtjentester

Naturvernforbundet er imponert over det solide, faglige og grundige arbeidet som utvalget har nedlagt. Vi mener utredningen gir en god innsikt i utfordringer knyttet til prissetting av natur og synliggjøring av verdiene som økosystemtjenester faktisk betyr for oss mennesker. Naturvernforbundet vil særlig peke på at det er avgjørende å følge opp utfordringene knyttet til kunnskapsmangler om norske økossystemer, som utvalget spesielt trekker fram. Her kreves det raske, koordinerte og omfattende tiltak fra myndighetenes side.

12.12.2013:

Skrinlegg skogplanteplanene

SABIMA, WWF, Naturvernforbundet og Norsk Botanisk Forening er svært positive til at norske myndigheter er opptatt av tiltak for å bekjempe klimaendringene. Men i dette arbeidet er det viktig å huske at hele poenget med å redde klimaet er å bevare naturen. Intakt natur med et rikt artsmangfold er klodens immunforsvar og livsforsikring mot store miljøendringer, som nettopp klimaendringene. Derfor må vi ikke ødelegge naturmangfoldet i forsøket på å hindre klimaendringene.

19.09.2013:

Konsesjon for kraftverk i Tolga

Konsekvensene av utbyggingen vil bli betydelige for fisk, friluftsliv og sportsfiske, og vil få store negative konsekvenser for reiselivsutviklingen i området. Det kommer tilreisende fra både regionen, Norge og Europa for øvrig, for å fiske her, og inntektene fra fisketurisme er betydelige, skriver Naturvernforbundet, NJFF og SABIMA i denne høringen.