Hus og hage

Vi trenger ikke gå utenfor hus og hage for å gjøre noe for miljøet. Du kan plante humlevennlige planter i hagen. Du kan velge miljøvennlige materialer og etterisolere loftet når du pusser opp, og mye mye mer.

Grønne tips

Illustrasjon med to hus: ett grått med død natur og oljelakkasje og ett grønt og friskt
Oppvarming

Bytt ut oljefyren og fjern oljetanken

En parafinkamin vil i løpet av fyringssesongen slippe ut mer enn 3,3 tonn CO2. Dette tilsvarer de årlige utslippene fra 1,4 gjennomsnittlige personbiler. Fra 2020 er det derfor ikke lengre lovlig å fyre med fossil olje og parafin. Oljetanken utgjør en risiko, fordi oljelekkasjer er kostbare og ubehagelige for deg og ditt miljø.

Aluminiumsfolie
Søppel og sortering

Derfor bør du resirkulere aluminiumsfolien

28.09.2015

Aluminiumsproduksjon fra rent malm alene står for 1 prosent av verdens klimagassutslipp.* Du kan redusere utslippene ved å velge produkter som bruker lite aluminium og levere ren aluminumsfolie og andre aluminiumsprodukter til resirkulering.

Lupiner
Stor naturvernseier:

Jubler over forbud mot risikoarter

19.06.2015

Lupiner, vasspest og rynkeroser. Dette er noen av de 31 artene som i dag blir forbudt å innføre til Norge. Regjeringen har i dag vedtatt ny forskrifter for fremmede arter. – Det er en stor seier for naturen at vi forbyr verstinger og begrenser bruken av arter som truer naturmangfoldet vårt, sier Arnodd Håpnes, fagrådgiver i Naturvernforbundet.

Støtt arbeidet - humlevenn 653 x 341
Hage

Vi kan redde humlene

Over hele verden er ville bier og humler i tilbakegang, og mange humler i Norge står i fare for å forsvinne. Du kan gjøre en innsats for å hjelpe humla!

Fremmede planter bildekollasje til nettsak
Hage

Unngå risikoplanter

Det er vanskelig å tro det, men det er ikke ulovlig å selge planter som truer det norske biologiske mangfoldet. Og det er ingen informasjon på hagesentrene om hvilke produkter som er trygge og hvilke man bør styre unna. Vær en ansvarlig hobbygartner! Følg disse tipsene.