Hus og hage

Vi trenger ikke gå utenfor hus og hage for å gjøre noe for miljøet. Du kan plante humlevennlige planter i hagen. Du kan velge miljøvennlige materialer og etterisolere loftet når du pusser opp, og mye mye mer.

Grønne tips

Stearinlys_articlefull

Stearinlys

Hvordan kose seg med levende lys uten å belaste klima, regnskogen og inneluften unødig?

Rengjøring

Rengjøring

Mange driver massiv kjemisk krigføring mot skitt og lort, og har et helt arsenal av vaskemidler i kjøkkenbenken. Det sjelden nødvendig.

Bukett med roser i forskjellige farger

Blomster

De glans over en hver anledning og pynter opp i de tusen hjem, men den store etterspørselen etter snittblomster i vår del av verden fører med seg miljøbelastninger så vel som problematiske sosiale forhold i utviklingsland. Men det går an å glede noen med en blomsterbukett uten å få dårlig samvittighet.

Snekret, åpen kompostbinge med løv og kvist

Komposter hageavfallet

Hageavfallet har lett for å bli en plage i hagen, og det kan være fristende å kjøre vekk løv og kvist. Men er det smart å kvitte seg med hagens egne ressurser, for etterpå å fylle på med jord og gjødsel fra hagesenteret? Lær deg heller kunsten å kompostere.

Pinnsvin på grønt gress

Invitér ville dyr

Med ville dyr og planter rundt deg kan hagen bli en liten, grønn oase. Du behøver ikke å ha noen stor hage, også en liten storbybalkong kan få et villere liv. Mangfoldet gir skadedyrene flere fiender. Hagen din er avhengig av sommerfugler, bier og andre insekter for å holde seg frodig, og for å kunne bekjempe skadedyrangrep.

Sommerfugl på blad

Skadedyr i hagen

I en økologisk hage ønsker vi ikke å utrydde "skadedyrene", men holde dem på et nivå vi kan leve med, i naturlig balanse med nyttedyr. Lettere sagt enn gjort, men denne artikkelen hjelper deg et stykke på vei.

Tørt gress liggende oppå grønt gress

Naturlig gjødsel

Framstilling av kunstgjødsel krever store mengder energi. Med naturgjødsel gir vi næring til livet i jorden - ikke bare til plantene. Dette er et viktig prinsipp i økologisk dyrking og bidrar til sunne og sterke planter. Med litt kløkt kan du bli selvforsynt med gjødsel til hagen.

Giftfri-hage_articlefull

Hage uten gift

Det krever litt tålmodighet å stelle hagen på naturens premisser. Belønningen er en giftfri hage der et mangfold av dyr og planter trives sammen.