Reis grønnere

Vi må alle komme oss rundt for å treffe de menneskene vi er glade i og for å tjene til livets opphold. På samme tid står personbiler alene for en tidel av norske klimagassutslipp. Flere veier bygges på matjord og igjennom friluftsområder. De fleste bilturene kan lett erstattes med mer miljøvennlige reiser. Mange flyreiser kan erstattes med tog eller telefonkonferanse. Her får du tips og triks til hvordan reisene dine kan bli mer miljøvennlige.

Se flere tips

IStock_60172734_XLARGE

På ferie uten fly og bil!

16.06.2016

Vil du prøve noe nytt? Kanskje tynger din personlige CO2-kvote deg, eller vil du oppleve mer mens du reiser? Gjøre turen til en del av ferien? Naturvernforbundets medlemsmagasin Natur & miljø forklarer deg hvordan du reiser utenlands uten fly eller bil.

Fellesbilde sykkel og trening

Bli med på Sykle til jobben aksjonen 19. april

21.03.2016

Det er bra for lufta, klimaet og egen helsa å sykle. Er du en av de som har du tenkt lenge på at du vil begynne å gå eller ta sykkelen, men ikke helt kommet i gang? 19. april er en bra dag og starte på. Da konkurrerer du med nesten 30 000 andre om å gå, sykle eller være aktiv på andre måter i 60 dager

Vårsykling(1)
Hverdagsreiser

Gjør sykkelen klar for våren

Våryre syklister strømmer nå ut fra garasjer og boder over det ganske land, i pur sykkelglede. Men før du kaster deg på pedalene, bør du bruke noen minutter på å gjøre sykkelen klar. Her er det du trenger å gjøre.

Prøvekjøre (42 of 82)
Hverdagsreiser

Derfor er el-sykkel bedre enn bil

En el-sykkel er en sykkel der en elektrisk motor gjør syklingen enda lettere. På korte distanser kan el-sykkelen være et mye bedre alternativ enn bil.

Ung, smilende kvinne bak rattet

Økokjøring

Med noen små endringer i kjøreteknikk kan du redusere forbruket og utslippet med 10–20 prosent, uten å kjøre mindre. Privatbilene utgjør omtrent 10 prosent av Norges samlede klimagassutslipp, men økokjøring gir flere gevinster enn de rent miljømessige. For det første sparer man penger - flere tusenlapper i året. For det andre er en øko-sjåfør en tryggere sjåfør.

Sykle

Sykle!

Begynner du å sykle er det bra for helsa og miljøet. Her får du tips til å komme i gang med pedaltråkkingen.

Blide jenter løper mot fotografen
Barn

La barna gå til skolen

I en travel hverdag kan det være fristende å bruke bilen når barna skal til og fra skolen. Men ikke glem at barna trenger minst 60 minutter aktivitet hver dag. Kjører du barna til skolen er du i tillegg med på å gjøre skoleveien mer utrygg og forurenset.