Oljefri

Tonje Frigstad, datteren Ingeborg og resten av familien er glade for at de kan holde varmen uten å fyre med olje.

Klima

Hvordan ser framtiden ut? Et umulig spørsmål. Den som lever får se. Men hvis du selv får velge, hvordan ser framtiden ut da? Heller ingen enkelt øvelse. I Naturvernforbundet ser vi for oss en miljøvennlig framtid.

I den miljøvennlige framtiden har vi løst klimaproblemet. Vi lever i smarte hjem som bruker langt mindre energi. Det er bra for miljøet og for lommeboken. Bilen trenger ikke bensin, men kjører på miljøvennlig drivstoff. Eller kanskje du ikke trenger kjøre i det hele tatt siden du bor i nærheten av jobben, matbutikken, bussen og toget.

Vårt engasjement drives både av ønske om å leve miljøvenlige liv. Men også av ønsket om å unngå konsekvensene av ikke å løse klimakrisen. Klimaendringene er alvorlige, urettferdige og allerede i gang. Derfor haster det må å komme oss bort fra olje, kull og gass og over til de miljøvennlige alternativene.

Oppfordrer til klimavalg over hele landet

28.08.2015

Klimavalgalliansen som består av over 50 organisasjoner fra miljøbevegelsen, fagbevegelsen, kirken og forskere mobiliserer lørdag 29. august politikere og velgere over hele landet. Med debatter, foredrag og konserter vil vi sette klima og miljø på dagsorden i valgkampen.

Pavefrancis
Trossamfunn mobiliserer:

Paven oppfordrer til kamp for en jord i krise

18.06.2015

Pave Francis har i dag offentliggjort et brev til katolske biskoper som oppfordrer alle på kloden til å bekjempe menneskeskapte klimaendringer. – Det er svært viktig at den katolske kirken, på samme måte som Den norske kirke, bidrar i klimakampen, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Lars Halbrekken bredde lofoten
Regjeringen med ekspertutvalg om grønn konkurransekraft:

- Må lede Norge bort fra olje

17.06.2015

Regjeringen har satt ned et ekspertutvalg som skal hjelpe dem med å lage en strategi for grønn konkurransekraft. – Skal regjeringen sikre norsk økonomi, arbeidsplasser og en levelig klode for framtida, må det tas drastiske grep bort fra forurensende olje- og gassutvinning, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Norske utslipp på stedet hvil - folket etterlyser mer klimainnsats

07.05.2015

Engasjementet for klima er rekordstort i den norske befolkningen. Samtidig står de norske utslippene på stedet hvil. – Det er gledelig at mange etterlyser mer innsats i kampen mot klimaendringene i Norge. Det er en klar marsjordre fra folket til politikerne om at utslippene må kuttes. Det holder ikke at de står på stedet hvil. Norge har alle muligheter til å vise vei i den globale klimadugnaden, nå må regjeringen og Stortinget lytte til folket, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Sett ned foten

Vil bygge en klimaløsning nedenfra

12.03.2015

«Brems norsk oljeutvinning og la oss skape 100 000 nye klimajobber». Det er budskapet fra fagbevegelse, kirke og miljøbevegelse fredag 13. mars. De samles for å bygge klimaløsninger nedenfra på Folkets hus i Oslo, gjennom konferansen «Broen til framtiden».

Foto Harald Pettersen  Statoil
Ny klimamelding lansert

Ingen nye klimatiltak fra regjeringen

06.02.2015

Dagens klimamelding inneholder ikke ett eneste nytt tiltak for å kutte utslippene av klimagasser. - Vi frykter at klimapolitikken er satt på vent inntil forhandlingene med EU er ferdige i 2016, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Mms_img164505704
Nye klimamål fra regjeringen

Kan ikke utsette nasjonale klimakutt

04.02.2015

Regjeringens nye klimamål skaper stor usikkerhet om hva Norge skal gjøre for å kutte egne utslipp i årene framover. – Det er utrolig at dette er ståa i 2015. Vi kan ikke sparke ballen over til EU og vente med å ta ansvar for egne klimautslipp, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.