Klima

Vår tids største utfordring. Det er hva stadig flere politikere, forskere og medier kaller klimakrisen. Stadig færre tør påstå at klimaendringene ikke er menneskeskapte. Og mens både Norge og verden diskuterer hvordan man skal forholde seg til det, går tiden. Og temperaturen øker.

Klimakalkulatoren.no

- regn ut dine utslipp!

Noen er alvorlig bekymret, andre tror det hele er sterkt overdrevet. Andre igjen velger å ikke forholde seg til det.

At klimaet alltid har endret seg, har skeptikerne rett i. Klimagasskonsentrasjonen i atmosfæren  har historisk sett gått i bølger, og temperatursvingninger er naturlig.

Men klimaendringene vi ser i dag er annerledes. Blant annet er CO2-tettheten i atmosfæren nå så stor at den er hinsides alt som har med naturlige svingninger å gjøre. Forskerne kan med større og større sikkerhet si at endringene vi ser nå er menneskeskapte og ikke naturlige.

I Norge merker vi det blant annet ved at arter begynner å vandre nordover, isbreer smelter, områder med permafrost er i endring og vekstsesongen er utvidet. Og dette er bare begynnelsen - foreløpig har gjennomsnittstemperaturen bare økt med 0,74ºC i løpet av de siste 100 årene. Fortsetter veksten i CO2-utslippene som nå, vil verden bli oppmot 6 grader varmere lenge før århundreskiftet.

Fremtidsscenarioene dersom vi ikke gjør noe med utslippene våre er grimme.  Ifølge beregningene vil 20-30 prosent av jordens arter stå i reell fare for utryddelse. I de afrikanske landene som blir hardest rammet kan avlingene bli redusert med 50 prosent innen 2020. 200 millioner afrikanere vil med stor sannsynlighet bli utsatt for vannmangel.

Naturkatastrofer og klimaendringer er også dypt urettferdige. Det er de som har bidratt minst til klimaendringene som vil rammes hardest. Land som allerede har en utsatt topografi, som svært tørre og svært våte områder, vil oppleve større konsekvenser enn tempererte områder. De rikeste av oss vil også ha en mye bedre mulighet til å tilpasse oss enn de som har mindre ressurser.

Lars Doha
Karbonbudsjett i ubalanse

-Varsko fra klimapanelet til Olje-Norge

13.04.2014

FNs klimapanel presenterte i dag tredje del av sin hovedrapport, om tiltak for å stoppe klimaendringene. Klimapanelet sier store utslippskutt trengs fram mot 2050. - Å åpne nye oljefelt nå er å gamble på at klimadugnaden mislykkes, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

3adp_1881

Hva skjedde på klimaforhandlingsmøtet i Bonn?

17.03.2014

Begynnelsen av det som blir et hektisk år med klimaforhandlinger ble ikke preget av hastverk. Klimaforhandlingsmøtet i Bonn 10.-14. mars ble likevel enige om å komme seg videre fra seminarstadiet og over til mer reelle forhandlinger.

Warsaw

Hva ble resultatet av klimatoppmøtet i Warszawa?

26.11.2013

Mens forhandlingene om en ny global klimaavtale gjeldende fra 2020 sliter med å komme seg ut av startgropa, reduserer flere rike land klimaambisjonene sine for tida fram til 2020. Og mens striden rundt spørsmålet om tap og skade knyttet til klimaendringer dro ut til toppmøtets siste minutter, endte forhandlingene om regnskogbevaring med enighet om et omfattende rammeverk.

Fotobueno_COP19
Klimatoppmøtet COP 19

Warszawa - Et stort tilbakeskritt

23.11.2013

Lørdag ble klimatoppmøtet i Warszawa avsluttet på overtid. På flere sentrale spørsmål har møtet satt klimasamarbeidet tilbake. Arbeidet med en ny klimaavtale i 2015 er nå omgitt av usikkerhet.

Klima walkout

Miljøbevegelse går fra klimatoppmøte i protest

21.11.2013

Internasjonal miljø- solidaritets- og fagbevegelse forlater i dag klimatoppmøtet i Warszawa i protest mot manglende fremgang. Natur og Ungdom, Naturvernforbundet og Regnskogfondet deltar i dagens aksjon. – Verdens ledere makter ikke å gi oss det verden trenger, derfor går vi ut i protest, sier leder Silje Lundberg i Natur og Ungdom, Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet og Dag Hareide i Regnskogfondet.

Japans statsminister
Rike land vil ikke kutte

Styrer mot fire grader

20.11.2013

Klimatoppmøtet i Warszawa kan bli et kappløp mot bunnen. I dag ble analyse av de utslippsløftene som så langt har kommet lagt fram, etter at blant andre Japan gjorde dramatiske endringer forrige uke.

Yeb sabo
Vil sultestreike

– Vi kan stoppe galskapen!

12.11.2013

Filippinenes sjefsforhandler Yeb Sano holdt denne talen 11. November under åpningssesjonen ved det pågående klimatoppmøtet i Warsawa. Sano kommer fra en av byene som er hardest rammet av Supertyfonen Haiyan.