Forhandlingene så langt

I 2012 avsluttet forhandlingene om det internasjonale klimaregelverket som skal gjelde fram til 2020. Naturvernforbundet har fulgt denne forhandlingsrunden hele veien. Her kan du lese et overblikk på hvordan dagens klimaregime ble til, og hva som skjedde på hver og et av de mange forhandlingsmøtene.

Rapport:
Fra Bali til Cancun

Naturvernforbundets omfattende oppdateringer fra forhandlingene om en ny klimaavtale i perioden 2008-2010 er nå samlet i rapporten "Fra Bali til Cancun".

Last ned rapporten

Klimaforhandlingene skjer i regi av FNs klimakonvensjon (UNFCCC). I desember hvert år møtes partene til toppmøte, en såkalt Conference of the Parties (COP). Mellom disse toppmøtene avholdes det en rekke mindre forhandlingsmøter.

I tillegg til de offisielle FN-møtene er også møter i andre fora viktige. Klima blir diskutert av de såkalte G8- og G20-gruppene, som samler ledere for de mektigste landene i verden. I tillegg har USA tatt initiativ til en serie møter kalt «Major Economies Forum» (MEF).

Fra Bali til København

Under klimatoppmøtet COP 13 på Bali i 2007 ble det vedtatt å starte forhandlinger om klimaregelverket for perioden etter at utslippsmålene i den første forpliktelsesperioden av Kyoto-protokollen utløper, altså fra 2013 og framover. Det ble vedtatt et omfattende mandat for forhandlingene, den såkalte Bali Action Plan, som lister opp de områdene forhandlingene skulle omfatte: Mål for utslippskutt i industriland, tiltak for å kutte utslippene i utviklingsland, finansiering av klimatiltak i fattige land, tilpasning til klimaendringer og så videre. Selv om det aldri ble formelt bestemt at det nye regelverket skulle gjelde fram til 2020, endte forhandlingene i praksis med å handle om perioden 2013-2020.

Forhandlingene som ble satt i gang på Bali skulle i utgangspunktet pågå fram til klimatoppmøtet COP 15 i København i 2009. Det var store forventninger til at dette toppmøtet skulle vedta en ny juridisk bindende klimaavtale etter modell av Kyoto-protokollen (selv om mandatet fra Bali ikke spesifiserte at forhandlingene skulle resultere i en ny protokoll). Det ble avholdt svært mange forhandlingsmøter opp mot København-toppmøtet, men det gikk svært sakte framover. COP 15 i København ble preget av bitter uenighet og kaos, og resultatet ble en svært svak erklæring som mange land sluttet opp om, men som selve forhandlingsmøtet aldri vedtok. Etter dette oppga mange land tanken på å forhandle fram en helhetlig avtale for perioden fra 2013 til 2020. Innsatsen ble i stedet rettet inn mot å vedta konkrete regler for klimaarbeidet i denne perioden, uten å gjøre dem til en del av en juridisk bindende protokoll.

Stein på stein

De påfølgende klimatoppmøtene (COP 16 i Cancun i 2010, COP 17 i Durban i 2011 og COP 18 i Doha i 2012) bygde deretter stein på stein et sett med enkeltbeslutninger som til sammen danner det internasjonale klimaregelverket fram til 2020.

Forventningene foran Cancun-toppmøtet i 2010 var lave, men COP 16 endte likevel opp med enighet om den såkalte Cancun-avtalen, som inneholder overordnede regler om utslippskutt, finansiering, klimatilpasning, bevaring av tropisk skog og mye mer. COP 16 var dermed med på å gjenopprette tilliten til at FNs klimakonvensjon var i stand til å levere resultater. COP 17 i Durban utfylte flere områder i Cancun-avtalen, og vedtok også opprettelsen av Det grønne klimafondet, som seinere skal fylles med penger til utslippskutt og klimatiltak i utviklingsland. Durban-toppmøtet vedtok også at Kyoto-protokollen skal videreføres etter 2013, selv om vesentlig færre industriland vil delta i denne andre forpliktelsesperioden.

Med vedtakene som ble gjort på klimatoppmøtet i Durban, samt noen ytterligere konkretiseringer fra Doha i 2012, avsluttet forhandlingene som ble satt i gang på Bali i 2007. Regelverket for perioden 2013-2020 er ikke på langt nær sterkt nok til å sikre den innsatsen mot farlige klimaendringer som klimaforskerne mener er nødvendig. Men det er heller ikke riktig at det ikke finnes noe internasjonalt klimaregelverk fra 2013. Les mer om regelverket for perioden fram til 2020 her.

3adp_1881

Hva skjedde på klimaforhandlingsmøtet i Bonn?

17.03.2014

Begynnelsen av det som blir et hektisk år med klimaforhandlinger ble ikke preget av hastverk. Klimaforhandlingsmøtet i Bonn 10.-14. mars ble likevel enige om å komme seg videre fra seminarstadiet og over til mer reelle forhandlinger.

Warsaw

Hva ble resultatet av klimatoppmøtet i Warszawa?

26.11.2013

Mens forhandlingene om en ny global klimaavtale gjeldende fra 2020 sliter med å komme seg ut av startgropa, reduserer flere rike land klimaambisjonene sine for tida fram til 2020. Og mens striden rundt spørsmålet om tap og skade knyttet til klimaendringer dro ut til toppmøtets siste minutter, endte forhandlingene om regnskogbevaring med enighet om et omfattende rammeverk.

Fotobueno_COP19
Klimatoppmøtet COP 19

Warszawa - Et stort tilbakeskritt

23.11.2013

Lørdag ble klimatoppmøtet i Warszawa avsluttet på overtid. På flere sentrale spørsmål har møtet satt klimasamarbeidet tilbake. Arbeidet med en ny klimaavtale i 2015 er nå omgitt av usikkerhet.

Japans statsminister
Rike land vil ikke kutte

Styrer mot fire grader

20.11.2013

Klimatoppmøtet i Warszawa kan bli et kappløp mot bunnen. I dag ble analyse av de utslippsløftene som så langt har kommet lagt fram, etter at blant andre Japan gjorde dramatiske endringer forrige uke.

Yeb sabo
Vil sultestreike

– Vi kan stoppe galskapen!

12.11.2013

Filippinenes sjefsforhandler Yeb Sano holdt denne talen 11. November under åpningssesjonen ved det pågående klimatoppmøtet i Warsawa. Sano kommer fra en av byene som er hardest rammet av Supertyfonen Haiyan.

Stadion

Våre forventninger til Warszawa-toppmøtet

08.11.2013

Bare to klimatoppmøter gjenstår før verdens land skal enes om en ny, global klimaavtale i Paris i 2015. For at dette skal kunne lykkes, må vesentlige framskritt gjøres på COP 19 i Warszawa.

Hva skjedde i Bonn?

14.06.2013

Mens Russland sørget for havari i en av de tre organene som møttes i Bonn, ble en viss framgang gjort på andre felt. Diskusjonen om en en ny global klimaavtale innen 2015 går med små skritt mot en mer formell og fokusert modus.

Kronikker og innlegg