Foto: Nina Hansen (Dagbladet)

Foto: Nina Hansen (Dagbladet). Foto: Nina Hansen

Et halvår for utsettelser

Det nærmer seg ferie for regjeringen. Det er synd å konstatere at når det gjelder miljøpolitikken, er årets sommerferie høyst ufortjent. Første halvdel 2010 har vært et halvår for utsettelser, der gode og nødvendige miljøtiltak er lagt i skuffen eller støvet ned på pulten til den ene og den andre rødgrønne statsråden.

Vi var klare som egg. I år skulle regjeringen komme med en ny, og svært velkommen, klimamelding. Vi gledet oss. Tiltakene Norge kan gjennomføre for å få ned de høye klimagassutslippene våre, er mange og gode. Det viste også den store utredningen Klimakur, der en drøss av mulige tiltak vi kan gjennomføre er listet opp. Skuffelsen var desto større da de rødgrønne annonserte at nei, det blir ikke i år. Knappe to måneder etter det katastrofaleklimatoppmøtet i København, i ei tid da verden må stole på enkeltlandene mens det internasjonale klimasamarbeidet snegler seg av gårde, bestemte statsminister Stoltenberg seg for å droppe den lovede klimameldingen. Mens miljøvernminister Solheim snakket om viktigheten av enkeltlandenes innsats, avlyste Stoltenberg klimasatsingen på hjemmebane.

Regjeringens kræsjlanding på Mongstad, er ikke gått upåaktet hen. Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen har fått krass kritikk for måten Stortinget er blitt informert (eller ikke informert) om ståa på Norges nye utslippsbombe nord for Bergen. I alt kaoset, er regjeringens andre gasskraftflause, gasskraftverket på Kråstø, som slipper ut like mye som 1680 biler hver eneste dag – og som de rødgrønne skulle rense innen 2009 – nesten blitt glemt. Felles for de to, er regjeringens uendelig gode tid når det gjelder å gjøre planer om til virkelighet. Somlingen bidrar til at det norske utslippsregnskapet får ny forurensing fra gasskraftverkene hver eneste dag.

Du trenger ikke lete lenge for å forstå hva det er Terje Riis-Johansen har bedrevet tiden med mens gasskraftrensingen fikk seile sin egen sjø. Han har vært travelt opptatt med å dele ut nye områder til Norges største forurenser, oljeindustrien. I januar fikk Statoil og resten av oljeindustrien delt ut 38 nye utvinningstillatelser, som betyr at de kan lete etter enda mer olje og gass. Før Riis-Johansen tar ferie, kommer han etter alt å dømme til å slenge ut enda ei gavepakke til oljeindustrien med enda flere tillatelser i det som kalles 21.konsesjonsrunde. Og det er ikke hvilke områder som helst det er de rødgrønne kaster etter oljelobbyen, hele 121 ganger har oljeindustrien fått tildelt nytt areal selv om regjeringens egne miljøeksperter har gitt rød lys for disse områdene. Nå gjenstår det å se om Terje har lært av katastrofen i Mexico-gulfen eller om han fortsetter å kjøre over miljø- og klimahensyn.

Våren 2010 vil bli husket nettopp for tragedien langs den amerikanske kysten. Og året 2010 vil bli husket for det som blir utfallet av drakampen om fremtiden for havområdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja. I midten av april ble rapporten som skal danne grunnlaget for regjeringens avgjørelser om fremtiden for disse havområdene havområdene lagt frem, og ekspertene slo fast at ei oljeulykke i disse havområdene vil få dramatiske konsekvenser. Kun få dager etterpå eksploderte boreriggen Deepwater Horizon, og de neste ukene fikk verden se oljeselskapenes maktesløshet utspille seg langs den amerikanske kysten. Mange er vi som har ment at ulykken i USA må få konsekvenser også for norsk oljepolitikk, svaret vil vi få når vi ser regjeringens oljepolitikk det kommende året.

Det er for ettertiden – for dem som kommer etter oss, men også for dem som allerede i dag merker miljøproblemene på kroppen – at regjeringens somling virkelig er en fare. Det er dem som trenger at vi handler nå, for å sikre dem et levelig klima og et fortsatt robust og rikt naturmangfold. Vi er mange som kjemper for at de rødgrønne skal få ut fingeren. Lista over ting å jobbe for ligger klar, Jens, når du er tilbake på jobb – og med vårens somling, blir det en travel høst for deg. Ta med miljølektyre på sommerferien, så får du kanskje den nødvendige inspirasjonen. Sjeldent har det hastet mer, og vi er mange – over hele landet – som følger spente med, stadig mer utålmodige med.

Artikkelen ble sist oppdatert: 21.07.2010