english

Praktisk informasjon om landsmøtet

Tid
Landsmøtet starter: Fredag 26. august. Innsjekkingen er åpen mellom 8-10:30, introduksjon for de nye på landsmøtet kl 09:30, offisiell åpning av møtet 10:30. Landsmøtet slutter: Søndag 28. august. Den offisielle delen avsluttes kl 12:00, utfluktene er ferdig 14:45

Sted
Landsmøtet skal være på Scandic Hotell Hamar, som ligger sentralt i Hamar, kun ti minutters gange fra stasjonen. Her skal både overnattingen og selve møtet foregå. Mer om hotellet på www.scandichotels.no/hamar.

Reise
Hamar ligger kun én times togtur fra Gardermoen og en og en halv fra Oslo. Vi har en reiseutjamningspott, de som har reiseutgifter på mer enn 2000,- pr pers kan få refundert deler av utgiftene over 2000,-. Frist for å øke reisestøtte er 15. september.

Alle deltagere må selv kjøpe reise til og fra Landsmøtet. Av økonomiske grunner er det liten mulighet til å sove på hotellet fra torsdag til fredag, alle oppfordres derfor til å komme seg til Hamar med natt/morgen tog/fly. Dere som kommer fra/via Oslo bør ta 07:37-toget. Husk å bestille i god tid så dere får minipris (dersom du har studentkort eller kunedokrt lønner ikke minipris fra Oslo seg). Dersom du må ankomme landsmøtehotellet før fredag morgen må du bestille og betale overnatting selv (gjelder ikke LAS/SES).

Fra togstasjonen tar det ca 10 minutter å gå. Ta Parkgata helt opp til du ser hotellet, se kart her: http://kart.gulesider.no/m/aonJu

Spesielle behov
Allegri/vegetarianer/andre spesielle behov: send mail til Signe på dersom det er noe vi bør vite om matvaner eller andre ting.

Påmelding
Påmelding skjer på www.deltager.no/landsmote2011. Prisen er 2700,- pr pers i tresengs-rom, 2900,- pr pers i dobbeltrom og 3400,- pr pers for enkeltrom. For de som ikke ønsker overnatting så ta kontakt med Signe på for egne priser. Deltageravgiften dekker opphold fra fredag morgen til søndag og festmiddag. Reise må lagene betale selv så vær tidlig ute med bestillinga slik at dere får det billigst mulig.

Verksted
Vi skal ha flere spennende verksteder lørdagen på landsmøtet:1. Hvordan komme på i media? 2. Hvordan få store og sterke lokallag? 3. Fortsatt oljekamp, 4. Oppfriskingskurs i Corepublish. Les mer og meld deg på innen 17. august her: www.deltager.no/verksted

Utflukter søndag
Søndag rett etter landsmøtets avslutning inviterer fylkeslaget til to spennende og lærerike utflukt med lunsj.  1. Biologisk mangfold i Åkersvika – kanopadling og kort faglig innledning, 2. Jernbane i fortid og framtid – foredrag og omvisning på Jernbanemuseet. Les mer og meld deg på innen 17. august på www.deltager.no/utflukter

Spørsmål til Miljøgrill
Fredag 26. august får vi besøk av Olje- og energiminister Ola Borten Moe, lørdag 27. august får vi besøk av Miljøvernminister Erik Solheim. Begge vil holde en liten innledning og åpne for spørsmål/utfordringer etterpå.

Disse utfordringene er det viktig at dere forbereder godt. Hvert fylke får mulighet til å komme med en utfordring til en av ministrene. Derfor ber vi dere forberede utfordringen fra deres fylke allerede nå. Vi vil gjerne ha en oversikt over utfordringene så tidlig som mulig og ber dere komme med deres utfordring innen fredag 19. august. Send spørsmålene til .  Lage et kort og konsist spørsmål til hver av ministrene, med en kort bakgrunn for spørsmålet. Prøv å hold dere innenfor rammen av 1 side når dere skriver. Dette skal samles i et lite hefte som ministeren skal få. Derfor er det viktig at dere legger ned litt arbeid i selve formuleringen av utfordringen og bakgrunnen. Det er også viktig å ha i bakhodet at olje- og energi og miljøvernministeren neppe kan svare på alle typer utfordringer vi er opptatt av, samferdselsutfordringer er for eksempel et område de lett vil kunne si at andre i regjeringen må svare på. Prøv derfor å relater spørsmålene til ministerens ansvarsområde.

Det er neppe tid til at alle får framført sine utfordringer muntlig. Derfor vil vi gå gjennom alle utfordringene når de har kommet inn til oss og sørge for at i alle fall et representativt utvalg av utfordringene blir stilt muntlig. Vi vil også prøve å få det til slik at de som ikke får utfordret Borten Moe muntlig på fredag får sjansen til å utfordre Solheim muntlig lørdag. Hvert fylke må også velge en person som skal framføre utfordringen. Framføringen må ikke ta mer enn 1-2 minutt. Da får vi plass til flest mulig. De utfordringene vi ikke rekker å framføre vil bli overrakt ham skriftlig slik at de kan besvares i ettertid. Vi vil også oversende utfordringene til ministeren på forhånd slik at han kan forberede best mulig svar.

Presentasjon av fylkene i landsmøteavisen
Vi skal gi ut en liten landsmøte-avis og i den ønsker vi at alle fylkene skriver litt om seg selv. Gjerne om en organisatorisk og en politisk sak, samt kontaktinfo (telefon og epost) til fylkesleder/sekrtetær. Teksten må være kort, ca 6 setninger. Send gjerne også med et bilde, men det er ikke garantert at det blir plass til alle bildene. -Dette må sendes til Signe på  innen 15. august.

Landsmøtekoordinatoren kan svare på alt av praktiske spørsmål:
Signe Lindbråten, , 93222335

Har du spørsmål til de forskjellige sakspapirene og LAS/SES kontakt:
Steinar Alsos, , 91831193

Fotograf: Naturvernforbundet