På Nesodden møtte mange opp for å bytte klær på klesbyttedagen. Arrangør Janne Gillgren hadde hendene fulle.

Stort oppmøte på klesbyttedagen

Det nytter å bytte!

Men 54 arrangementer og over 4.000 deltakere er ble Norges første klesbyttedag en stor suksess. - Vi er utrolig glade for å se at dette har slått an! Å bytte klær er bra både for miljøet og lommeboka, smiler Lars Haltbrekken

Interessen for å bytte fine plagg og samtidig spare naturen var så stor at kapasiteten ble sprengt på enkelte arrangementer da klesbyttedagen ble avholdt 16. april. På Kulturhuset i Oslo, der køen ble lang og flere måtte avvises i døra.

– Det er utrolig moro å se at så mange ble med. I Sverige har de også hatt rekordhøyt oppmøte, så dette vil vi definitivt fortsette med. Tallene viser at det nytter å bytte, sier forbundsleder Lars Haltbrekken.

Nå er rapportene inne fra arrangementer over hele landet. Så langt er 15.330 plagg blitt byttet. Forutsatt at disse plaggene i stedet skulle blitt kjøpt, har byttingen og dermed mangelen på nyproduksjon, spart miljøet for opp til 76 tonn CO2, og 13,8 tonn kjemikalier, og redusert vannforbruket med opptil 76,6 millioner liter.

For alle som gikk glipp av klesbyttedagen, oppfordrer Naturvernforbundet til å ikke vente helt til neste år.

– Vi håper at mange har latt seg inspirere til å bytte klær i stedet for å kjøpe nytt. Man trenger naturligvis ikke bare gjøre det den 16. april, sier Lars Haltbrekekn.