Reiser du miljøvennlig langs bakken, ser du mye mer. (Foto: Halfpoint/Istockphoto.com).

På ferie uten fly og bil!

Vil du prøve noe nytt? Kanskje tynger din personlige CO2-kvote deg, eller vil du oppleve mer mens du reiser? Gjøre turen til en del av ferien? Naturvernforbundets medlemsmagasin Natur & miljø forklarer deg hvordan du reiser utenlands uten fly eller bil.

Det er liksom så enkelt. Enten setter du deg bak rattet, eller så kjøper du en flybillett på nettet. Så er du liksom nesten framme. Det er litt mer arbeid med tog, buss og båt. Felles billettsystemer har ennå ikke gjort noe stort inntog her, men Natur & miljø har laget en reiseguide til Europa der du får oppskriften på hvordan du ordner med billetter, finner tidtabeller og kan snekre din egen, mindre miljøbelastende ferie langs bakken.

Hvor reiser du fra?
Nord-Norge
Trøndelag
Vestlandet
Sørlandet
Østlandet

Guiden gir flest opplysninger til deg som skal mot det kontinentale Europa, rett og slett fordi flest reiser hit. Men også om du skal til Finland, Russland eller Baltikum finner du gode tips. Ja, du kan til og med komme deg til Island uten fly!

Våre reisetips:
Gjør som Eivind og Lan, reis til Barcelona langs bakken!
Ferie i østerled

De største veiene ut fra Norge på kollektivt vis er med båt til Danmark/Tyskland, og med tog eller buss til Sverige. Men visste du at det sommerstid går daglige busser fra det meste av Finnmark til Finland, med forbindelser til Helsingfors og videre til Baltikum? Eller at det går daglige busser fra Kirkenes til Murmansk, som gir tilgang til det enorme russiske jernbanenettet? Eller at det på vinteren går direktebusser fra Trysil til Stockholm, Göteborg og Malmö?

Mange har tatt danskebåten eller Kielferja. Fra havnene der disse legger til finnes det oftest et godt utbygd buss- eller jernbanetilbud, som kan ta deg nærmest så langt du vil i Europa. Togbilletter bestilles best på forhånd, på nett, uansett om du kjøper enkeltbilletter eller Interrail-pass. God tur!

Eibe_2009

Den gir oss alt vi har

19.01.2017

Alt vi har, stammer fra naturen. Den gir oss ressursene vi trenger for å leve, utvikle oss, bygge og bo. Den gir oss livsnødvendigheter som ren luft, rent vann og mat. Den gir oss grunnlaget for vår industri, vår produksjon og vårt forbruk. Så hvorfor tenker vi ikke mer på hva naturen faktisk gir oss? Og hvorfor tar vi ikke bedre vare på den?

Smir så det holder

05.01.2017

Det er nesten magisk. En smed kjenner stålets hemmelighet og kan fikse det meste som er laget av metall. Men nå er hemmeligheten deres «stjålet» – og misbrukt på det groveste.

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

IStock_60172734_XLARGE

På ferie uten fly og bil!

11.06.2016

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Klesbytte

Ta et plagg og la det vandre

12.04.2016

Lørdag 16. april arrangeres Den store klesbyttedagen. Nå kan du bytte klær og la andre få glede av det du ikke bruker lenger.