Hunngaupe i vinterlandskap. 118 gauper kan felles i årets gaupejakt.

Hunngaupe i vinterlandskap. 118 gauper kan felles i årets gaupejakt. Foto: Jamen Percy/Istockphoto

Rekordmange rovdyr drept i 2011

I 2011 ble 251 store rovdyr drept i Norge. Du må godt over hundre år tilbake for å finne et høyere tall. Samtidig er årets jakt i gang på en gaupebestand som er på vei ned.

Ikke siden 1897 er det felt så mange rovdyr i Norge. Tall Natur & miljø har hentet ut av Rovbasen viser at 145 gauper, 79 jerver, 15 bjørner og 9 ulver er registrert drept i 2011. De aller fleste rovdyrene i Norge dør i lovlig jakt. I 2011 ble 233 dyr, eller 93 prosent, felt i kvotejakt, lisensjakt og skadefelling. I tillegg til den lovlige jakten ble 2 skutt i nødverge, 11 påkjørt på vei og bane, 2 døde av sykdom og 3 av andre årsaker. Ingen dyr er dokumentert drept ulovlig i 2011 i Rovbasen.

– Næringsinteresser bestemmer
Naturvernforbundet mener at tallene er langt høyere enn de burde være.

– Det er ingen andre arter som forvaltes på denne måten. Her er det opplagt at det er næringsinteresser som presser frem den store jakten. Hensynet til at dette er utrydningstruede dyr kommer i annen rekke. Vi ser det særlig på kvotene som settes for ulv og bjørn. Dette er arter som ligger under bestandsmålet. Likevel utsettes de for omfattende jakt, noe som fører til at de skvises tilbake, sier Håpnes.

Reduserte gaupekvoten
Årets gaupejakt er nå i gang, med en kvote på 118 dyr. Rovviltnemndene hadde først satt kvoten til 157 dyr, men etter klager fra Naturvernforbundet og andre miljøorganisasjoner ble den redusert i tre regioner med til sammen 39 dyr. Kvotene i Sør-Norge og Nordland ble halvert, mens den i Midt-Norge ble kuttet med 16 dyr.

– Det ville vært oppsiktsvekkende om disse tre nemndenes kvote ble stående. De har både brutt med rovdyrforliket fra 2011 og alle faglige råd. Det er bra at Miljøverndepartementet reduserer kvotene, men samtidig er det et uholdbart at frivillige organisasjoner må klage for å redde gaupene fra en for kraftig nedskyting, sier Håpnes.

– Knebling
Leder Toril Melheim Strand i rovviltnemnda i Midt-Norge er langt fra enig. Hun reagerer kraftig på det hun kaller knebling fra departementets side.

– Jeg reagerer veldig på at departementet overstyrer oss. De siste årene har vi fått den myndigheten som vi egentlig skulle ha. At de nå overprøver oss, synes jeg er rart, sier hun til NRK Trøndelag.

Håpnes mener nemndene har seg selv å takke.

– De må tåle å bli overkjørt når de har gjort en dårlig jobb, sier han

Tilbakegang for 3 av 4
Ser vi på de ulike rovdyrbestandenes utvikling siden i fjor, finner vi at pilen peker nedover for gaupe, jerv og ulv, mens den peker svakt opp for bjørn. På rødlisten står ulv som kritisk truet, bjørn og jerv er sterkt truet, mens gaupa er sårbar.

Eibe_2009

Den gir oss alt vi har

19.01.2017

Alt vi har, stammer fra naturen. Den gir oss ressursene vi trenger for å leve, utvikle oss, bygge og bo. Den gir oss livsnødvendigheter som ren luft, rent vann og mat. Den gir oss grunnlaget for vår industri, vår produksjon og vårt forbruk. Så hvorfor tenker vi ikke mer på hva naturen faktisk gir oss? Og hvorfor tar vi ikke bedre vare på den?

Smir så det holder

05.01.2017

Det er nesten magisk. En smed kjenner stålets hemmelighet og kan fikse det meste som er laget av metall. Men nå er hemmeligheten deres «stjålet» – og misbrukt på det groveste.

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

IStock_60172734_XLARGE

På ferie uten fly og bil!

11.06.2016

Vil du prøve noe nytt? Kanskje tynger din personlige CO2-kvote deg, eller vil du oppleve mer mens du reiser? Gjøre turen til en del av ferien? Naturvernforbundets medlemsmagasin Natur & miljø forklarer deg hvordan du reiser utenlands uten fly eller bil.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Klesbytte

Ta et plagg og la det vandre

12.04.2016

Lørdag 16. april arrangeres Den store klesbyttedagen. Nå kan du bytte klær og la andre få glede av det du ikke bruker lenger.