Rekordmange rovdyr drept i 2011

I 2011 ble 251 store rovdyr drept i Norge. Du må godt over hundre år tilbake for å finne et høyere tall. Samtidig er årets jakt i gang på en gaupebestand som er på vei ned.

Ikke siden 1897 er det felt så mange rovdyr i Norge. Tall Natur & miljø har hentet ut av Rovbasen viser at 145 gauper, 79 jerver, 15 bjørner og 9 ulver er registrert drept i 2011. De aller fleste rovdyrene i Norge dør i lovlig jakt. I 2011 ble 233 dyr, eller 93 prosent, felt i kvotejakt, lisensjakt og skadefelling. I tillegg til den lovlige jakten ble 2 skutt i nødverge, 11 påkjørt på vei og bane, 2 døde av sykdom og 3 av andre årsaker. Ingen dyr er dokumentert drept ulovlig i 2011 i Rovbasen.

– Næringsinteresser bestemmer
Naturvernforbundet mener at tallene er langt høyere enn de burde være.

– Det er ingen andre arter som forvaltes på denne måten. Her er det opplagt at det er næringsinteresser som presser frem den store jakten. Hensynet til at dette er utrydningstruede dyr kommer i annen rekke. Vi ser det særlig på kvotene som settes for ulv og bjørn. Dette er arter som ligger under bestandsmålet. Likevel utsettes de for omfattende jakt, noe som fører til at de skvises tilbake, sier Håpnes.

Reduserte gaupekvoten
Årets gaupejakt er nå i gang, med en kvote på 118 dyr. Rovviltnemndene hadde først satt kvoten til 157 dyr, men etter klager fra Naturvernforbundet og andre miljøorganisasjoner ble den redusert i tre regioner med til sammen 39 dyr. Kvotene i Sør-Norge og Nordland ble halvert, mens den i Midt-Norge ble kuttet med 16 dyr.

– Det ville vært oppsiktsvekkende om disse tre nemndenes kvote ble stående. De har både brutt med rovdyrforliket fra 2011 og alle faglige råd. Det er bra at Miljøverndepartementet reduserer kvotene, men samtidig er det et uholdbart at frivillige organisasjoner må klage for å redde gaupene fra en for kraftig nedskyting, sier Håpnes.

– Knebling
Leder Toril Melheim Strand i rovviltnemnda i Midt-Norge er langt fra enig. Hun reagerer kraftig på det hun kaller knebling fra departementets side.

– Jeg reagerer veldig på at departementet overstyrer oss. De siste årene har vi fått den myndigheten som vi egentlig skulle ha. At de nå overprøver oss, synes jeg er rart, sier hun til NRK Trøndelag.

Håpnes mener nemndene har seg selv å takke.

– De må tåle å bli overkjørt når de har gjort en dårlig jobb, sier han

Tilbakegang for 3 av 4
Ser vi på de ulike rovdyrbestandenes utvikling siden i fjor, finner vi at pilen peker nedover for gaupe, jerv og ulv, mens den peker svakt opp for bjørn. På rødlisten står ulv som kritisk truet, bjørn og jerv er sterkt truet, mens gaupa er sårbar.

Hunngaupe i vinterlandskap. 118 gauper kan felles i årets gaupejakt.

Den humpete veien mot klimaavtale

Det er 22 år siden FNs miljøkonferanse i Rio de Janeiro nedsatte konvensjonen for å stanse klimaendringene. I dag starter det 20. klimatoppmøtet. Hva har skjedd på alle disse årene?

Vil slippe løs 1700 tonn CO2

Felleskjøpet har fått klarsignal til å ta ut torv fra myra på Jødahlsmåsan i Akershus. I myra ligger 283 000 tonn CO2 lagret. – Regelverket er for dårlig og regjeringa må rydde opp, sier SABIMA-generalsekretær.

Bygg tog for fly!

Jeg sitter på toget fra Trondheim mot Oslo. Etter en halv time er jeg på Lundamo, 38 kilometer fra Trondheim sentralstasjon. I Kina kunne jeg ha reist fra Beijing til Tianjin på samme tid, en strekning på 117 kilometer.

Norge fortsatt dyrest i Norden

Å reise kollektivt i våre største byer har bare blitt marginalt dyrere de siste to årene. Men Norge er fortsatt Nordens dyreste pendlerland for kollektivtrafikanter.

Alle fugler små de er ...

Gjøk og sisik, trost og stær – synger alle dage … Ja, men de er ikke like tallrike som før. Mange trekkfugler går kraftig tilbake, for noen har fallet vært dramatisk. Vi var med på ringmerking på Jomfruland da våren og fuglesangen var som sterkest.

What has nature ever done for us?

– Uten «naturkapital» er det ingen annen kapital heller. Samfunn og økonomi er hundre prosent avhengig av naturen, sier Tony Juniper, mannen bak boken "What has nature ever done for us?"

På tur uten fly og bil

Vil du prøve noe nytt? Kanskje tynger din personlige CO2-kvote deg, eller vil du oppleve mer mens du reiser? Gjøre turen til en del av ferien? Natur & miljø forklarer deg hvordan du reiser utenlands uten fly eller bil.

«Levende forurensning» til salgs

Planter som utgjør en svært høy risiko for norsk natur selges fortsatt i hagesentre og planteskoler over hele landet. En undersøkelse Natur & miljø har utført, viser at 32 av de 71 aller verste skadegjørerne selges uten noen form for advarsel.

Natur & miljø komplett på nett

- Dette er en milepæl i arbeidet med å gjøre norsk miljøbevegelses historie tilgjengelig på nett. Det sier redaktør Kristian Skjellum Aas i Natur & miljø.

Ville redde elver med gasskraft

Hadde det vært opp til Naturvernforbundet, ville det blitt bygget flere gasskraftverk i Norge på 1970-tallet. – Vårt alternativ til vannkraft er gasskraft, mente naturvernerne, som aktivt jobbet for gasskraft i Norge.

Norges første lenkegjeng

Med hjemmesmidde lenker boltet norske miljøvernere seg fast for å hindre at Mardøla ble lagt i rør. Det var første gang miljøbevegelsen tok i bruk sitt mektigste våpen. Norges første lenkegjeng forandret norsk miljøkamp – for alltid.