Foto: Marie-Lan Nguyen/Wikimedia Commons

Foto: Marie-Lan Nguyen/Wikimedia Commons.

Sofieprisen til Eva Joly

Onsdag 21. mars ble det annonsert at Sofieprisen for 2012 tildeles Eva Joly. Hun er dermed den første norske vinneren av prisen.

Joly er tildelt prisen for sitt arbeid mot korrupsjon, samt for hennes arbeid for et bærekraftig, rettferdig samfunn. Joly er født i Oslo, og er presidentkandidat i Frankrike for partiet Europe Écologie–Les Verts. Hun er den første norske vinneren av Sofieprisen.

Korrupsjonsjeger og miljøpolitiker
Joly ble først kjent for sitt arbeid som forhørsdommer hos statsadvokaten i Paris, der hun på 1990-tallet arbeidet med en stor korrupsjonssak med utspring i Frankrikes største oljeselskap, Elf Aquitaine. Nærmere 100 personer ble siktet i det som ble 1990-tallets mest omfattende korrupsjonsskandale.

Fra 2002 til 2005 var Joly spesialråd i det norske antikorrupsjons- og hvitvaskingsprosjektet. For tiden er hun svært aktuell som presidentkandidat i Frankrike for søsterpartiet til De Grønne.

Delt ut for 15. gang
Sofie-prisen ble første gang delt ut i 1998, til Environmental Rights Action fra Nigeria. Den ble grunnlagt av Jostein Gaarder i 1997 etter at hans bok Sofies verden ble en internasjonal bestselger. Prisvinneren mottar 100 000 dollar, eller 575 000 kroner.

Her er en fullstendig liste over prisvinnerne.

1998: Environmental Rights Action, Nigeria

1999: Herman Daly, USA, og Thomas Kocherry, India

2000: Sheri Liao, kinesisk journalist og miljøaktivist

2001: ATTAC Frankrike

2002: Erkebiskop Bartholomeus I, patriark i Konstantinopel siden 1991

2003: John Pilger, australsk journalist og dokumentarfilmskape

2004: Wangari Maathai, politisk miljøaktivist fra Kenya

2005: Sheila Watt-Cloutier, kanadisk inuittaktivist

2006: Romina Picolotti, argentinsk advokat og menneskerettighetsaktivist

2007: Göran Persson, tidligere svensk statsminister

2008: Gretchen C. Daily, amerikansk biologiprofessor

2009: Marina Silva, politisk miljøaktivist fra Brasil

2010: James Hansen, klimaforsker fra USA

2011: Tristram Stuart, mataktivist fra Storbritannia

2012: Eva Joly, korrupsjonsjeger og miljøpolitiker, Norge/Frankrike

Eibe_2009

Den gir oss alt vi har

19.01.2017

Alt vi har, stammer fra naturen. Den gir oss ressursene vi trenger for å leve, utvikle oss, bygge og bo. Den gir oss livsnødvendigheter som ren luft, rent vann og mat. Den gir oss grunnlaget for vår industri, vår produksjon og vårt forbruk. Så hvorfor tenker vi ikke mer på hva naturen faktisk gir oss? Og hvorfor tar vi ikke bedre vare på den?

Smir så det holder

05.01.2017

Det er nesten magisk. En smed kjenner stålets hemmelighet og kan fikse det meste som er laget av metall. Men nå er hemmeligheten deres «stjålet» – og misbrukt på det groveste.

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

IStock_60172734_XLARGE

På ferie uten fly og bil!

11.06.2016

Vil du prøve noe nytt? Kanskje tynger din personlige CO2-kvote deg, eller vil du oppleve mer mens du reiser? Gjøre turen til en del av ferien? Naturvernforbundets medlemsmagasin Natur & miljø forklarer deg hvordan du reiser utenlands uten fly eller bil.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Klesbytte

Ta et plagg og la det vandre

12.04.2016

Lørdag 16. april arrangeres Den store klesbyttedagen. Nå kan du bytte klær og la andre få glede av det du ikke bruker lenger.