Solheim ut – Solhjell inn

Etter fem og et halvt år som miljøvernminister ble Erik Solheim (SV) byttet ut med Bård Vegar Solhjell. – Solheim blir stående som en av Norges desidert viktigste miljøvernministre, sier Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken.

Den 23. mars satte SV-leder Audun Lysbakken punktum for Solheims karriere som miljø- og utviklingsminister og utpekte Bård Vegar Solhjell som hans etterfølger. Det var en ydmyk Solhjell som møtte pressen på Slottsplassen.

– Erik Solheim er en person jeg har sett opp til. Han er den miljøvernministeren som har fått til mest i Norge, sa Solhjell.

Overfor Natur & miljø la han ikke skjul på at det er en utfordrende oppgave han tar fatt på.

– Klimameldingen kommer til å bli vanskelig, men jeg skal stå på for at Norge skal få en god klimamelding som gjør at vi kan beholde ledertrøyen på klima internasjonalt, samtidig som vi får en god nasjonal klimapolitikk, sa Solhjell.

Ønsker lykke til
– Vi vil ønske den nye miljøvernministeren lykke til. Vi tror at Solhjell har alle muligheter til å gjøre en god jobb, sier Haltbrekken.

– Har Solhjell nok faglig tyngde og erfaring?

– Det spørsmålet har blitt stilt om alle miljøvernministre. Jeg tror at mulighetene er store for at han vil gjøre en god jobb, både nasjonalt og internasjonalt.

– Hva tror du ministerskiftet vil ha å si for miljøet?

– Jeg tror at et skifte kan være sunt, at man kan få ny giv. Det er viktig at vi nå får en statsråd som bare er miljøvernminister. Nå trekker de internasjonale klimaforhandlingene ut i tid, og jeg tror det nå er viktig å fokusere på hjemlige tiltak, sier Haltbrekken.

– Solheim fortjener ros
– Hvilken betydning har Erik Solheim hatt som miljøvernminister?

– Solheim har spilt en viktig rolle for miljøet i Norge og gjort en god jobb i de internasjonale forhandlingene. Jeg tror ikke vi ville fått regnskogsmilliardene uten Erik Solheim. Solheim fortjener mye ros for den jobben han har gjort. Det er ingen tvil om at han har spilt en veldig viktig rolle i det å reise miljøkampen i Norge. Jeg tror hans engasjement fortsetter, og at han vil være viktig for miljøet i lang tid fremover, sier Haltbrekken.

Solhjell lite kjent for miljø
Den nye miljøvernministeren kommer fra Naustdal i Sogn og Fjordane, og får dermed sannsynligvis en betent sak fra eget nærmiljø på pulten. Nordic Mining har planer om gruvedrift i Engebøfjellet med fjorddeponi i Førdefjorden, og Naustdal kommune har gått inn for planene.

Solhjell er ikke først og fremst kjent for miljøpolitikk. På sin egen blogg omtaler han nær sagt utelukkende sikkerhetspolitiske saker, herunder invasjonen i Afghanistan og krigen i Libya.

- Han er en trygg og erfaren politiker som jeg ser fram til å jobbe med i regjering, sa statsminister Jens Stoltenberg på Slottsplassen da statsrådene ble presentert.

Slottsplassen 23. mars. Bård Vegar Solhjell møtte pressen sammen med statsminister Jens Stoltenberg få minutter etter at han var blitt miljøvernminister.

Den humpete veien mot klimaavtale

Det er 22 år siden FNs miljøkonferanse i Rio de Janeiro nedsatte konvensjonen for å stanse klimaendringene. I dag starter det 20. klimatoppmøtet. Hva har skjedd på alle disse årene?

Vil slippe løs 1700 tonn CO2

Felleskjøpet har fått klarsignal til å ta ut torv fra myra på Jødahlsmåsan i Akershus. I myra ligger 283 000 tonn CO2 lagret. – Regelverket er for dårlig og regjeringa må rydde opp, sier SABIMA-generalsekretær.

Bygg tog for fly!

Jeg sitter på toget fra Trondheim mot Oslo. Etter en halv time er jeg på Lundamo, 38 kilometer fra Trondheim sentralstasjon. I Kina kunne jeg ha reist fra Beijing til Tianjin på samme tid, en strekning på 117 kilometer.

Norge fortsatt dyrest i Norden

Å reise kollektivt i våre største byer har bare blitt marginalt dyrere de siste to årene. Men Norge er fortsatt Nordens dyreste pendlerland for kollektivtrafikanter.

Alle fugler små de er ...

Gjøk og sisik, trost og stær – synger alle dage … Ja, men de er ikke like tallrike som før. Mange trekkfugler går kraftig tilbake, for noen har fallet vært dramatisk. Vi var med på ringmerking på Jomfruland da våren og fuglesangen var som sterkest.

What has nature ever done for us?

– Uten «naturkapital» er det ingen annen kapital heller. Samfunn og økonomi er hundre prosent avhengig av naturen, sier Tony Juniper, mannen bak boken "What has nature ever done for us?"

På tur uten fly og bil

Vil du prøve noe nytt? Kanskje tynger din personlige CO2-kvote deg, eller vil du oppleve mer mens du reiser? Gjøre turen til en del av ferien? Natur & miljø forklarer deg hvordan du reiser utenlands uten fly eller bil.

«Levende forurensning» til salgs

Planter som utgjør en svært høy risiko for norsk natur selges fortsatt i hagesentre og planteskoler over hele landet. En undersøkelse Natur & miljø har utført, viser at 32 av de 71 aller verste skadegjørerne selges uten noen form for advarsel.

Natur & miljø komplett på nett

- Dette er en milepæl i arbeidet med å gjøre norsk miljøbevegelses historie tilgjengelig på nett. Det sier redaktør Kristian Skjellum Aas i Natur & miljø.

Ville redde elver med gasskraft

Hadde det vært opp til Naturvernforbundet, ville det blitt bygget flere gasskraftverk i Norge på 1970-tallet. – Vårt alternativ til vannkraft er gasskraft, mente naturvernerne, som aktivt jobbet for gasskraft i Norge.

Norges første lenkegjeng

Med hjemmesmidde lenker boltet norske miljøvernere seg fast for å hindre at Mardøla ble lagt i rør. Det var første gang miljøbevegelsen tok i bruk sitt mektigste våpen. Norges første lenkegjeng forandret norsk miljøkamp – for alltid.