Slottsplassen 23. mars. Bård Vegar Solhjell møtte pressen sammen med statsminister Jens Stoltenberg få minutter etter at han var blitt miljøvernminister.

Solheim ut – Solhjell inn

Etter fem og et halvt år som miljøvernminister ble Erik Solheim (SV) byttet ut med Bård Vegar Solhjell. – Solheim blir stående som en av Norges desidert viktigste miljøvernministre, sier Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken.

Den 23. mars satte SV-leder Audun Lysbakken punktum for Solheims karriere som miljø- og utviklingsminister og utpekte Bård Vegar Solhjell som hans etterfølger. Det var en ydmyk Solhjell som møtte pressen på Slottsplassen.

– Erik Solheim er en person jeg har sett opp til. Han er den miljøvernministeren som har fått til mest i Norge, sa Solhjell.

Overfor Natur & miljø la han ikke skjul på at det er en utfordrende oppgave han tar fatt på.

– Klimameldingen kommer til å bli vanskelig, men jeg skal stå på for at Norge skal få en god klimamelding som gjør at vi kan beholde ledertrøyen på klima internasjonalt, samtidig som vi får en god nasjonal klimapolitikk, sa Solhjell.

Ønsker lykke til
– Vi vil ønske den nye miljøvernministeren lykke til. Vi tror at Solhjell har alle muligheter til å gjøre en god jobb, sier Haltbrekken.

– Har Solhjell nok faglig tyngde og erfaring?

– Det spørsmålet har blitt stilt om alle miljøvernministre. Jeg tror at mulighetene er store for at han vil gjøre en god jobb, både nasjonalt og internasjonalt.

– Hva tror du ministerskiftet vil ha å si for miljøet?

– Jeg tror at et skifte kan være sunt, at man kan få ny giv. Det er viktig at vi nå får en statsråd som bare er miljøvernminister. Nå trekker de internasjonale klimaforhandlingene ut i tid, og jeg tror det nå er viktig å fokusere på hjemlige tiltak, sier Haltbrekken.

– Solheim fortjener ros
– Hvilken betydning har Erik Solheim hatt som miljøvernminister?

– Solheim har spilt en viktig rolle for miljøet i Norge og gjort en god jobb i de internasjonale forhandlingene. Jeg tror ikke vi ville fått regnskogsmilliardene uten Erik Solheim. Solheim fortjener mye ros for den jobben han har gjort. Det er ingen tvil om at han har spilt en veldig viktig rolle i det å reise miljøkampen i Norge. Jeg tror hans engasjement fortsetter, og at han vil være viktig for miljøet i lang tid fremover, sier Haltbrekken.

Solhjell lite kjent for miljø
Den nye miljøvernministeren kommer fra Naustdal i Sogn og Fjordane, og får dermed sannsynligvis en betent sak fra eget nærmiljø på pulten. Nordic Mining har planer om gruvedrift i Engebøfjellet med fjorddeponi i Førdefjorden, og Naustdal kommune har gått inn for planene.

Solhjell er ikke først og fremst kjent for miljøpolitikk. På sin egen blogg omtaler han nær sagt utelukkende sikkerhetspolitiske saker, herunder invasjonen i Afghanistan og krigen i Libya.

- Han er en trygg og erfaren politiker som jeg ser fram til å jobbe med i regjering, sa statsminister Jens Stoltenberg på Slottsplassen da statsrådene ble presentert.

Eibe_2009

Den gir oss alt vi har

19.01.2017

Alt vi har, stammer fra naturen. Den gir oss ressursene vi trenger for å leve, utvikle oss, bygge og bo. Den gir oss livsnødvendigheter som ren luft, rent vann og mat. Den gir oss grunnlaget for vår industri, vår produksjon og vårt forbruk. Så hvorfor tenker vi ikke mer på hva naturen faktisk gir oss? Og hvorfor tar vi ikke bedre vare på den?

Smir så det holder

05.01.2017

Det er nesten magisk. En smed kjenner stålets hemmelighet og kan fikse det meste som er laget av metall. Men nå er hemmeligheten deres «stjålet» – og misbrukt på det groveste.

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

IStock_60172734_XLARGE

På ferie uten fly og bil!

11.06.2016

Vil du prøve noe nytt? Kanskje tynger din personlige CO2-kvote deg, eller vil du oppleve mer mens du reiser? Gjøre turen til en del av ferien? Naturvernforbundets medlemsmagasin Natur & miljø forklarer deg hvordan du reiser utenlands uten fly eller bil.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Klesbytte

Ta et plagg og la det vandre

12.04.2016

Lørdag 16. april arrangeres Den store klesbyttedagen. Nå kan du bytte klær og la andre få glede av det du ikke bruker lenger.