Hummer

Den europeiske hummeren er en dyrebar delikatesse som figurerer på festbordene såvel som på den norske rødlisten over truede arter. Det forklarer hvorfor hummerfisket i Norge både er sterkt regulert, og muligens også hvorfor reglementet så ofte blir brutt.

Hummerbestanden er på et historisk lavt nivå. Den er kun en tidel av hva den burde være, og det er så lavt at den har fortjent en plass på den norske rødlisten over truete arter.

Likevel er det lov å fiske hummer her i landet. Fisket er imidlertid strengt regulert, og det er regler for når og på hvilke måter du kan fiske. For mange hobbyfiskere langs kysten vår er hummerfisket årets høydepunkt, og følges disse reglene mener både forskere og naturvernere at hummerbestanden slik den er i dag skal tåle dette fisket og fortsatt vokse.

Til tross for disse reglene ser vi ennå ingen klare tegn på mer hummer i sjøen. Noe av forklaringen på det har oppsyn og patruljering de siste årene påvist: Tyvfisket av hummer i Norge er dessverre er omfattende.

Den siste tida før før offisiell åpning av hummerfisket 1. oktober fiskes det stedvis intenst på den rødlista arten med tanke på svartsalg første uka i oktober. Enkeltpersoner leverer flere hundre ulovlig fanget hummer i året til privatpersoner, restauranter og etter 1. oktober: til fiskesalgslag.

Det dreier seg om store penger. I Stockholm kommer prisen opp i 1000 kroner kiloen.

Et av tiltakene fra myndighetene for å redde hummerbestanden kom i 2008 i form av en ny forskrift. Reglene ble strammet inn ytterligere: blant annet ble fredningstiden utvidet, det ble forbud mot å ta hummer med rogn eller hummer som er mindre enn 25 cm, og antall teiner det er lov å fiske med ble begrenset ytterligere.

Artikkelen ble sist oppdatert: 27.02.2015

Hva gjør vi - til nett

Hva gjør vi?

Naturvernforbundet jobber over hele landet for å ta vare på naturen. Våre fylkes- og lokallag kjemper for å ta vare på de lokale naturperlene, der du bor.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Det er naturen som gjør at det går an å leve på jorda. Den gir oss ren luft, rent vann, medisiner, mat og unike opplevelser.

Hva kan du gjøre

Hva kan du gjøre?

Naturvernforbundets 20 000 medlemmer gjør en forskjell. Men vi trenger flere. Dette gir oss mer gjennomslag for de gode løsningene