Helligskogen - foto Tarmo Sotikov

Natur- og kulturarven i Skibotndalen vant frem

10.11.2015

Naturvernforbundet jubler for at Troms Kraft i dag har fått avslag på å bygge Rieppi vindkraftverk i Storfjord kommune. – Dette vindkraftverket hadde store konsekvenser for miljø, og for reindrifta i området. Vi håper Troms Kraft nå legger planene død, sier Silje Lundberg, nestleder i Naturvernforbundet.

Tromso-city-Norway-740

Tromsø går en spennende tid i møte

06.10.2015

Naturvernforbundet mener at det er grunn til optimisme etter at samarbeidspartiene i onsdag i forrige uke presenterte styrings-erklæringen sin på Kystens Hus. I forkant av forhandlingene overleverte vi, sammen med Natur og Ungdom og Framtiden i våre hender, et notat med felles krav til samarbeidspartiene. Flere av kravene er å finne igjen i plattformen til partiene.

Overrekkelse til AP, SV og Rødt
- Dersom Kvaløyforbindelsen legges via Håkøya vil vi være på vei mot byspredning og mer privatbilisme, sier Anton Petter Hauan, leder i Naturvernforbundet i Tromsø og omegn

Miljøvernorganisasjonene i Tromsø krever at planene om ny Kvaløyforbindelse til Håkøya forkastes

Nå er det en uke siden kommunevalget, og det nye flertallet i Tromsø skal begynne forhandlingene om hvordan Tromsø skal styres årene framover. Mandag møtte Naturvernforbundet i Tromsø og Omegn, Tromsø Natur og Ungdom og Framtiden i våre hender Nord opp på Kystens hus og leverte våre krav til Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt. Øverst på listen står kravet om at vedtaket i kommunestyret om ny Kvaløyforbindelse til Håkøya forkastes og at klimaplanen som ble sendt ut på høring i sommer, trekkes tilbake og revideres.