Lunde på Sør-Fugløya. Foto: Bo Eide

Støtt vår sak!

Visste du at Naturvernforbundet i Troms er landets nest eldste natur- og miljøvernorganisasjon? Nord-Norges kredsforening, forløperen til Naturvernforbundet i Troms, ble stiftet i Tromsø 21. juni 1914, noen få uker etter Østlandske kredsforening.

Vær med og vern om norsk natur og livet som rører sig der. Støtt oss i vårt arbeide med å verne om våre store og små dyr:
Bjørnen, reven, trekkfugl ene, blomstene, trærne osv. Vi har plikter mot de kommende slekter og vi har plikter mot de henfarne.
Drep ikke dyr til unyttes! Rykk ikke unødig planter op med rot! Bryt ikke trærnes grener av!
Vern særlig om de dyr, blomster og trær som hører dig og ditt hjemsted til og sørg for at andre respekterer det som der søkes vernet om.

Landsforeningen for naturfredning og dens kretser er behjelpelig med å sikre fredlysning ved kongelig resolusjon eller tinglesning.
Meld slekt og venner inn som livsvarige eller årlig betalende medlemmer av en kretsforening.

Slik lød oppropet fra initiatvtakerne i 1914.

Naturvern handler om å se egenverdien i naturen og livsmangfold, uavhengig av kommersielle muligheter. Forvalte - hubroen og lunden, frosken og bjørnen, laksen og torsken, fossene og elvene, fjordene og strandsonen, heiene og eventyrskogene - med varmt hjerte, ikke forbruke og øde med sirkus eller profitt for øye.

I 2014 feirer vi 100 år. Gratulerer til alle naturelskere og entusiaster i det flotte landet i nord.

Før vatnet styrter utfor kanten
Denne fjellheimen er unik og 0-alternativet er det eneste

Ullsfjordvassdragene - Vil møte ledelsen i OED og KMD

Energibransjen og mange utbyggerselskap driver pågående oppsøkende virksomhet, fra saksbehandlernivå til politisk ledelse i OED. Det siste er Troms Kraft som framstiller det som om at man står overfor kun to valg; Troms kraft eller Småkraft/ Fjellkraft sine utbyggingsplaner. Naturvernforbundet mener 0-alternativet er det eneste rette; ingen elver og fosser i rør, ingen vatn demmes, ingen veganlegg inn i fjellheimen, og ber nå om møte med statsrådene for å forklare dette.

Sorten2

Vilt, vått og vakkert!

25.07.2014

Vakker natur, fossedur, flott utsikt og herlig bading i fjellvatn. Fossevandringa søndag 20. juli til Stordalsfossen i Meahccevággi i Sørfjorden i Tromsø kommune, den femte i rekka av årets fossevandringer, ble en uforglemmelig tur.

Minneord - Hans Kristian Eriksen har forlatt denne verden

12.06.2014

Naturvernforbundet i Troms vil takke Hans Kristian Eriksen for den store innsatsen han har gjort med å synliggjøre og verne om natur- og kulturarven fra Vesterålen til Varanger, så vel lokalt som på tvers av riksgrenser og etniske grenser.

Fossevandringer 2014

Som del av i 100-årsfeiringa inviterer Naturvernforbundet i Troms alle med på ti fossevandringer i fylket vårt. Vi byr dere på unike naturopplevelser og vandringer langs elvefar med fosser og severdigheter mellom fjord og fjell.