Herring

Frarår konsesjon til oppdrett i Storbukta i Balsfjorden

15.09.2014

Naturvernforbundet i Troms vil på det sterkeste tilrå at Balsfjord kommune tar vare på den verdien den unike fjorden er, bevarer fjorden som oppdrettsfri sone og avslår den omsøkte konsesjonen. Balsfjorden har store verdier knytta til unike arter med egen sildestamme og loddestamme, til unik natur med våtmarksområder som har RAMSAR-status samt Lyngsalpan landskapsvernområde og flere naturreservater. Balsfjord kommune og Midt-Troms Museum har også ambisjoner om å få et eget naturinformasjonssenter på fjordmuseet. Om dette lykkes vil det gi flere kompetansearbeidsplasser og styrke kommunen som reisemål, basert på nettopp naturmiljøet i fjorden.

Før vatnet styrter utfor kanten
Denne fjellheimen er unik og 0-alternativet er det eneste

Ullsfjordvassdragene - Vil møte ledelsen i OED og KMD

Energibransjen og mange utbyggerselskap driver pågående oppsøkende virksomhet, fra saksbehandlernivå til politisk ledelse i OED. Det siste er Troms Kraft som framstiller det som om at man står overfor kun to valg; Troms kraft eller Småkraft/ Fjellkraft sine utbyggingsplaner. Naturvernforbundet mener 0-alternativet er det eneste rette; ingen elver og fosser i rør, ingen vatn demmes, ingen veganlegg inn i fjellheimen, og ber nå om møte med statsrådene for å forklare dette.

Sorten2

Vilt, vått og vakkert!

25.07.2014

Vakker natur, fossedur, flott utsikt og herlig bading i fjellvatn. Fossevandringa søndag 20. juli til Stordalsfossen i Meahccevággi i Sørfjorden i Tromsø kommune, den femte i rekka av årets fossevandringer, ble en uforglemmelig tur.