Galggojarvi

Troms Kraft må få kraftig reaksjon

25.09.2014

Det fiskerike vannet Gálggojávri i Troms ble 19. september brutalt tappet ned av Troms Kraft. Naturvernforbundet frykter at den store nedtappingen vil gå hardt ut over gytende fisk og bunnfaunaen i vannet. - Troms Kraft må ilegges en skikkelig bot og skadene må repareres og ulempene reindriftsutøverne er påført må avbøtes, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Herring

Frarår konsesjon til oppdrett i Storbukta i Balsfjorden

15.09.2014

Naturvernforbundet i Troms vil på det sterkeste tilrå at Balsfjord kommune tar vare på den verdien den unike fjorden er, bevarer fjorden som oppdrettsfri sone og avslår den omsøkte konsesjonen. Balsfjorden har store verdier knytta til unike arter med egen sildestamme og loddestamme, til unik natur med våtmarksområder som har RAMSAR-status samt Lyngsalpan landskapsvernområde og flere naturreservater. Balsfjord kommune og Midt-Troms Museum har også ambisjoner om å få et eget naturinformasjonssenter på fjordmuseet. Om dette lykkes vil det gi flere kompetansearbeidsplasser og styrke kommunen som reisemål, basert på nettopp naturmiljøet i fjorden.