Hjelp til Facebook

Hjelp til Facebook - kjøp av annonsering

Facebook er en effektiv og billig kanal for å spre engasjement og nå mange mennesker raskt. For å nå ut til flere er det også mulig å kjøpe annonsering som gir ekstra med «likes» eller «følgere». En av Facebook sine styrker er nettopp at de tilbyr små aktører mulighet til å tilpasse annonsering etter sine budsjetter. Nedenfor følger en kort guide til hvordan gå frem for å komme i gang med kjøpe engasjement via Facebook.

Hvor effektivt annonsering er handler, som alt annet i sosiale medier, om hvor mye engasjement en post får. Her er det flere ting som spiller inn: hvor bra og engasjerende er posten skrevet, hvor stort er engasjementet rundt saken, hvor mange følgere har Facebooksiden (page) din?

• Budsjett for annonsering bestemmer dere selv, 50,- eller 500,-.
  • Facebook lar dere sette grensen selv, enten daglig budsjett eller totalbudsjett. Dere belastes aldri over budsjett.

Merk: menyer og valg i Facebook endrer seg hele tiden, guiden nedenfor er derfor kun retningsgivende.

Slik gjør du det:

1. Opprett Facebook side for lokallaget

Dersom fylkes- eller lokallaget enda ikke har en Facebookside, må du først oppretten en Facebookside, og den som skal kjøpe annonser må ha administratorrettigheter.

Dersom dere ikke har en Facebook side i dag les her om hvordan du oppretter en.

2. Skriv en post eller opprette et arrangement

Før dere kan kjøpe promotering må du opprettet et arrangement eller en skrive posten på Facebook som skal promoteres. Du gjør dette som normalt når du ellers oppretter arrangementer eller skriver poster.

3. Kjøp annonsering

Det er flere steder i menynen til Facebook som leder til annonsering, men første gang du skal opprette annonser må du gå i menyen øverst til høyre og velge «create ads», se skjermbildet nedenfor:

Image

Herfra må du følge instruksjonen fra Facebook.  Skal du f. eks få flere til å komme på et arrangement, velger du «Raise attendance».

Underveis i prosessen vil du bli bedt om å sette budsjett, sette inn tekst og velge eventuelt bilde.

Det er mulig blant annet å velge målgruppe på geografi, slik at annonsen kun vises for personer i lokallagets eller fylkeslagets område.

4. Følg med hvordan annonsen gjør det

Når annonsen er ferdig og godkjent lønner seg det å følge med på hvordan det går. Slik lærer du hva som fungerer godt og hva som ikke fungerer så bra.

Du kan se aktive annonser eller lage nye ved å trykke på menyvalgene til venstre i Facebookmeyene: