Hjelp til å skrive e-post

Slik når du flest mulig på epost

Det konkurreres hele tiden om folks oppmerksomhet. Nedenfor følger noen enkle råd om hva du bør huske på for å nå frem til flest mulig.

Bussholdeplasser er fylt med store reklameskilt, i sosiale medier møter vi en flom av bilder og videoer og e-postkontoen fylles til stadighet opp med tilbud fra alle som ønsker en del av tiden din.

Naturvernforbundet konkurrerer som alle andre aktører om oppmerksomheten til medlemmer og støttespillere når vi sender e-post.

1. Overskrift (emne)

Uten en god og forståelig overskrift risikerer du at e-posten aldri blir åpnet.

Overskriften bør tydelig og enkelt forklare hva saken gjelder, og samtidig vekke nok interesse til at folk åpner e-posten. Den bør heller ikke være for lang.

Det er ingen mal for hva en god overskrift er, men helt generiske overskrifter som «informasjon» eller «viktig» har mindre sjanse for å bli lest en f. eks «innkalling til årsmøte» eller «Debatt: Slik løser vi klimakrisa».

Enda bedre er det om du istedenfor å skrive «viktig» skriver hva det er som er viktig. F. eks kan «Viktig demonstrasjon» skrives om til «Fakkeltog mot sjødeponi i Førdefjorden» eller alternativt «Fjorden skal bjergast! Bli med på fakkeltog i dag kl.18!»

Det er verdt å bruke tid på finne en god overskrift. Mailchimp, en av verdens største profesjonelle e-postleverandører, oppgir at kun 26 % av alle e-post sendt fra organisasjoner (non-profitt) åpnes.

2. Hva vil du oppnå?

Tenk alltid igjennom hva du vil oppnå med å sende e-posten? Hva er det viktigste?

Det lønner seg ikke å putte alt inn i en og samme e-post. Velger heller kun en eller to viktigste sakene og sørg for at de kommer tydelig frem.

3. Innhold

Ikke skriv for langt.

Jo lengre og mer du skriver jo større er sjanse for at folk faller av.

Er det mye informasjon som skal med er det ofte bedre å vise til egen nettsak sak eller eventuelt sende med et vedlegg. Mange åpner e-posten sin på mobilen leser bare kjapt igjennom – de åpner heller ikke nødvendigvis vedlegg. Folk prioriterer også e-post i jobbsammenheng og annen e-post forskjellig.

Dersom e-post handler om et arrangement er det aller viktigste at det kommer tydelig og frem når og hvor:

• Tema
  • Sted
  • Dato og klokkeslett
  • Evt. informasjon om påmelding

Mailchimp rapporterer at ca. 3,21 % klikker seg videre på lenker i e-post. Det betyr at dersom du vil at folk skal trykke videre bør det være tydelig hvor de skal trykke og helst kun ett valg. Ikke be folk om mange ting samtidig.

4. Frekvens

Sender du ofte og mange e-post havner du fort i «spamfilteret». Det er en alltid en fare for at folk opplever det som at Naturvernforbundet maser, og da mister vi mulighetene til å sende e-post.

Andre ting å unngå:

• CAPS LOCK: Store bokstaver er OFTE BARE IRRITERENDE!
  • Overdreven bruk av utropstegn!!!! Det fremstår som USERIØST!!!!!