Vipa i trøbbel. Foto: Stein Erik Storli

Vipa i trøbbel. Foto: Stein Erik Storli. Foto: Stein Erik Storli

Stavanger skal hjelpe vipene

Alle ser at vipene blir færre år for år. Men hvem gjør noe for stanse nedgangen? Naturvernforbundet har utfordret Stavanger om å inneføre en vipevennlig drift av kommunale eiendommer. Og vi har fått et raskt og positivt svar.

Stavanger kommune eier nemlig et betydelig jordbruksareal som er regulert til friområder, men som blir driftet av lokale bønder. Kommunen har ikke stilt krav om vipevennlig drift av arealene, men det kommer til å skje neste år etter at Naturvernforbundet tok opp saken. Bakgrunnen var informasjon fra en turgåer om vipenes ublide skjebne på en kommunal eiendom på Lundsneset på Hundvåg. I vår etablerte tre vipepar seg på et jorde. Reirene ble ødelagt da bonden som leide jordet drev jordarbeding. Vipene la egg på nytt, men akk så forgjeves. Bonden var igjen ute på jordet med traktoren og ødela samtlige reir. Dette er neppe en enestående historie. Selv om enkelte bønder forsøker å gi kråka skylda for vipenedgangen, er det jordbruket som må bære hovedansvaret.

Vårt innspill om vipevennlig drift av kommunale jordbrukarealer er tatt på alvor av Stavanger kommune. Med hjelp fra Naturvernforbundet  og NOF Stavanger og omegn skal  vipebestanden på kommunale eiendommer kartlegges slik at det til neste år kan innføres rutiner og krav som forhindrer  nye tragedier. Stavanger kommune krav om vipevennlig drift på dyrka mark 11062010

Fylling

Seier til lokallaget i Strand

21.02.2017

Miljødirektoratet har sagt nei til planene om å lage en 56 dekar stor steinfylling i Jørpelandsvågen. - Det nytter å drive med naturvern, fastslår en fornøyd lokallagsleder i Strand, Egil Tjensvold.

Oppdrett bekymrer organisasjonene

20.02.2017

Årsmøtet i Forum for Natur og Friluftsliv, Rogaland mener dagens produksjon av oppdrettslaks ikke er bærekraftig. Organisasjonene krever lukkede anlegg.

Mostun med stol ute

Tusen takk stolgivere!

09.02.2017

Salget av Mostunstoler innbrakte 85 500 kroner. - Det er en fantastisk flott gave til vårt nye formidlingsbygg på Mostun, skryter styreleder Hallgeir Langeland.