Samferdsel

Vi reiser mer, og vi reiser lenger. Siden 1965 er antall reiser tredoblet, og vi reiser fire ganger så langt. Og mest av alt reiser vi med bil - faktisk har bruken av personbil blitt mer enn femdoblet i løpet av de siste 40 årene. Det har store følger for miljøet.

Mer enn en firedel av klimagassutslippene her i landet kommer fra samferdselssektoren. Både veitrafikk, sjøtransport og flytrafikk som står for betydelige utslipp.

Men klimagassutslipp er ikke det eneste miljøproblemet veitrafikken må ta på sin kappe. Luftforurensing både i form av eksos og svevestøv er også et stort problem, og biltransport er den største bidragsyteren til luftforurensingen i de største byene. I tillegg krever infrastrukturen mye areal. Stadig flere motorveier bidrar til å bygge ned verdifull natur og matjord.

Mer veier = mer utslipp
Mye tyder på at trafikken øker når det blir enklere og raskere å kjøre bil. En rapport fra Statens vegvesen i 2008 viste at bygging av firefelts vei i Telemark og Aust-Agder vil øke klimagassutslippene fra veiene i området med ca. 40 prosent. Utslippsveksten skyldes økt drivstofforbruk når farten øker, og at biltrafikken vokser når det går raskere å kjøre.

Trafikkveksten bidrar til økte utslipp – begrensinger nødvendig
Dermed er vi inne på det største problemet i samferdselsektoren, nemlig at trafikken har økt jevnt og trutt. Og prognosene peker i samme retning. For miljøet er det derfor viktig å arbeide for at transportbehovet dempes, bl.a. gjennom en bevisst arealpolitikk i kommunene, gjennom å slutte å bygge nye veier og rullebaner, og gjennom avgifter som tar hensyn til trafikkens miljøulemper.

Samtidig er det viktig å legge til rette for at folk kan kunne transportere seg så miljøvennlig som mulig. De myke trafikantene må ha førsteretten, og kollektivtransporten må bli bedre og mer effektiv, særlig i og rundt de større byene. Mellom de største byene der trafikken er stor, trenger vi høyhastighetsbaner som gjør flyet overflødig og samtidig reduserer behovet for tungtransport på vei.

Ny teknologi trengs - men må brukes fornuftig
Det er ingen tvil om at ny teknologi er viktig for å redusere transportsektorens miljøbelastning. Men dersom trafikken fortsetter å vokse, vil deler av vinninga gå opp i spinninga. Da trengs det enda hardere virkemidler for å komme i mål. Ny teknologi må derfor kombineres med tiltak som reduserer transportomfanget og får mer av persontransporten over fra bil og fly til sykkel og kollektivtransport, samtidig som godstransporten i størst mulig grad må over på sjø og bane.

Artikkelen ble sist oppdatert: 21.03.2013

Nyheter

Holen

Høringsuttalelse til Nasjonal transportplan 2018–2029

02.07.2016

Naturvernforbundet har levert en fyldig høringsuttalelse til transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan 2018–2029 (NTP). Planen er styrende for utvikling av vegnett, jernbane, flyplasser og havner og har derfor mye å si for natur og miljø.

Fly (smalere)
Forurensing til himmels

Seks argumenter for flyavgift

23.06.2016

Fra 1. juni i år fikk Norge en flyavgift på 80 kroner på både innenlands og utenlandsflyvninger. Det er et godt skritt i riktig retning, for å sikre at det lønner seg å reise miljøvennlig. Her er seks viktige grunner til at vi støtter flyavgift.

IStock_60172734_XLARGE

På ferie uten fly og bil!

16.06.2016

Vil du prøve noe nytt? Kanskje tynger din personlige CO2-kvote deg, eller vil du oppleve mer mens du reiser? Gjøre turen til en del av ferien? Naturvernforbundets medlemsmagasin Natur & miljø forklarer deg hvordan du reiser utenlands uten fly eller bil.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

16.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Bil og tog e18 lysaker
Kommentar fra Naturvernforbundet:

Oslopakke 3 i positiv retning

07.06.2016

Den reviderte Oslopakke 3 tar flere skritt i positiv retning i forhold til sin forgjenger fra 2012. Det blir mye ekstra penger til T-baneutbygging og sykkeltiltak. Og store deler av E18-prosjektet er skjøvet ut i det blå. I tillegg blir det økte bompenger, som vil begrense trafikken. Det innføres også et mål om at biltrafikken ved bomstasjonene skal reduseres med 15 prosent.

Motorvei og skilt
E 6-utbygging i Hedmark:

– Mer natur og matjord under asfalt

11.05.2016

Regjeringen har i dag lagt fram forslag om utbygging av 43 km firefelts motorvei gjennom Åkersvika naturreservat og verdifull matjord i Hedmark. Ny motorvei for opptil 110 km/t vil i tillegg øke biltrafikken og redusere grunnlaget for satsing på tog.

Regnskog(1)

Palmeolje i biodrivstoff uakseptabelt

02.03.2016

NRK har brakt nyheten om at biodrivstoff som selges i Norge, inneholder palmeolje i store mengder. Bruken av biodrivstoff har økt etter at Stortinget nylig reduserte avgiftene og innførte strengere krav til omsetning av biodrivstoff.

E6 og Østfoldbanen ved Hølen i Vestby Foto Leif Harald Ruud
Forslag til Nasjonal transportplan framlagt:

- Full gass for motorveier og storflyplass

29.02.2016

I dag la Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor fram sitt forslag til ny nasjonal transportplan, nå for perioden 2018–2029. Naturvernforbundet frykter massiv økning i forurensing og store naturinngrep.

Viser fra 1 til 8 av totalt 63 artikler