Samferdsel

Vi reiser mer, og vi reiser lenger. Siden 1965 er antall reiser tredoblet, og vi reiser fire ganger så langt. Og mest av alt reiser vi med bil - faktisk har bruken av personbil blitt mer enn femdoblet i løpet av de siste 40 årene. Det har store følger for miljøet.

Mer enn en firedel av klimagassutslippene her i landet kommer fra samferdselssektoren. Både veitrafikk, sjøtransport og flytrafikk som står for betydelige utslipp.

Men klimagassutslipp er ikke det eneste miljøproblemet veitrafikken må ta på sin kappe. Luftforurensing både i form av eksos og svevestøv er også et stort problem, og biltransport er den største bidragsyteren til luftforurensingen i de største byene. I tillegg krever infrastrukturen mye areal. Stadig flere motorveier bidrar til å bygge ned verdifull natur og matjord.

Mer veier = mer utslipp
Mye tyder på at trafikken øker når det blir enklere og raskere å kjøre bil. En rapport fra Statens vegvesen i 2008 viste at bygging av firefelts vei i Telemark og Aust-Agder vil øke klimagassutslippene fra veiene i området med ca. 40 prosent. Utslippsveksten skyldes økt drivstofforbruk når farten øker, og at biltrafikken vokser når det går raskere å kjøre.

Trafikkveksten bidrar til økte utslipp – begrensinger nødvendig
Dermed er vi inne på det største problemet i samferdselsektoren, nemlig at trafikken har økt jevnt og trutt. Og prognosene peker i samme retning. For miljøet er det derfor viktig å arbeide for at transportbehovet dempes, bl.a. gjennom en bevisst arealpolitikk i kommunene, gjennom å slutte å bygge nye veier og rullebaner, og gjennom avgifter som tar hensyn til trafikkens miljøulemper.

Samtidig er det viktig å legge til rette for at folk kan kunne transportere seg så miljøvennlig som mulig. De myke trafikantene må ha førsteretten, og kollektivtransporten må bli bedre og mer effektiv, særlig i og rundt de større byene. Mellom de største byene der trafikken er stor, trenger vi høyhastighetsbaner som gjør flyet overflødig og samtidig reduserer behovet for tungtransport på vei.

Ny teknologi trengs - men må brukes fornuftig
Det er ingen tvil om at ny teknologi er viktig for å redusere transportsektorens miljøbelastning. Men dersom trafikken fortsetter å vokse, vil deler av vinninga gå opp i spinninga. Da trengs det enda hardere virkemidler for å komme i mål. Ny teknologi må derfor kombineres med tiltak som reduserer transportomfanget og får mer av persontransporten over fra bil og fly til sykkel og kollektivtransport, samtidig som godstransporten i størst mulig grad må over på sjø og bane.

Artikkelen ble sist oppdatert: 21.03.2013

Nyheter

Damman
Naturvernforbundets fagkonferanse om alternativer til motorveier:

– Ny ringvei kan komme til å ta livet av kvalitetene i Kristiansand

19.02.2015

Naturvernforbundet arrangerer i dag fagkonferanse om alternativer til motorveier i Kristiansand. Tross et klart budskap fra fagekspertisen om at veibygging gir mer bilbruk, og at ny ringvei neppe er løsningen, var de store partiene fortsatt tydelige på at Kristiansand trenger mer motorvei.

Solviolsen7
Bønn til ministeren:

Ta et veivalg for klimaet

10.02.2015

Til tross for vellykket elbilpolitikk, mer effektive motorer i fly og biler, drivstoffavgifter og bilavgifter, og til tross for satsing på kollektivtrafikk og sykler i byene, så går ikke klimagassutslippene fra transport i Norge ned. Nå må vi ha et veivalg for klimaet.

Sykkelplakat

Høyest utslipp og høyeste investeringer

29.01.2015

At et bilbasert transportsystem i storbyregionene gir høye utslipp av klimagasser, er neppe så overraskende. Men at det også vil kreve høye investeringer, er kanskje ikke like godt kjent. Samtidig vil satsing på å få flere til å gå og sykle, være svært lønnsomt for samfunnet.

Lufthavn_artikkelbilde

Politikerne planlegger for økte utslipp fra flytrafikken

25.01.2015

Utbygging av storflyplassene nuller ut andre viktige klimatiltak. I 2014 var det om lag 6 millioner passasjerer på Bergen Lufthavn Flesland. Avinor bygger ut flyplassen slik at kapasiteten dobles. Dersom denne kapasitetsveksten resulterer i en tilsvarende trafikkvekst, vil vi få en ekstra oppvarmingseffekt som tilsvarer bruken av nesten 400 000 personbiler. Dette vil i så fall nulle ut alle andre vedtatte klimakuttiltak i hele Bergen.

E16 Chriswille flickr
Fagnotat:

E 16 og Ringeriksbanen

06.01.2015

Regjeringen vil bygge firefelts motorvei og ny jernbane fra Bærum til Hønefoss. Jernbaneverket og Statens vegvesen anbefaler å lage en felles trasé for vei og bane fra Sundvollen til Hønefoss via Kroksund. Men dette betyr to store miljøproblemer: Motorveien gir høyere klimagassutslipp, og traseen vil legges over internasjonalt verneverdige våtmarksområder og verdifull matjord. At banen foreslås bygd slik at den ordinært ikke skal brukes av godstog, er også betenkelig.

Motorveiskilt
E 16 og Ringeriksbanen:

Matjord og miljø, ikke motorvei!

28.11.2014

Miljøbevegelsen samler seg mot planene for naturødeleggende motorveiplaner på Ringerike, og vil at også Ringeriksbanen legges om. – Myndighetene må ta internasjonale konvensjoner og miljøfaglige råd på alvor, mener Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

800px-MF_Sogn_en_route_from_Moss_to_Horten
Statens vegvesens utredning om kryssing av Oslofjorden framlagt i dag:

Bedre ferjetilbud en fullgod løsning også på lang sikt

19.11.2014

Statens vegvesen har i dag lagt fram sin utredning om kryssing av Oslofjorden. Etaten anbefaler at det på kort sikt blir et bedre ferjetilbud Horten–Moss. – Dette er en god konklusjon, som Naturvernforbundet stiller seg bak. Vi mener at et bedre ferjetilbud og en løsning for trafikken gjennom Moss også vil være en god langsiktig løsning, som ivaretar behovet for mobilitet uten store skader på natur og klima, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet

Viser fra 1 til 8 av totalt 53 artikler