Samferdsel

Vi reiser mer, og vi reiser lenger. Siden 1965 er antall reiser tredoblet, og vi reiser fire ganger så langt. Og mest av alt reiser vi med bil - faktisk har bruken av personbil blitt mer enn femdoblet i løpet av de siste 40 årene. Det har store følger for miljøet.

Mer enn en firedel av klimagassutslippene her i landet kommer fra samferdselssektoren. Både veitrafikk, sjøtransport og flytrafikk som står for betydelige utslipp.

Men klimagassutslipp er ikke det eneste miljøproblemet veitrafikken må ta på sin kappe. Luftforurensing både i form av eksos og svevestøv er også et stort problem, og biltransport er den største bidragsyteren til luftforurensingen i de største byene. I tillegg krever infrastrukturen mye areal. Stadig flere motorveier bidrar til å bygge ned verdifull natur og matjord.

Mer veier = mer utslipp
Mye tyder på at trafikken øker når det blir enklere og raskere å kjøre bil. En rapport fra Statens vegvesen i 2008 viste at bygging av firefelts vei i Telemark og Aust-Agder vil øke klimagassutslippene fra veiene i området med ca. 40 prosent. Utslippsveksten skyldes økt drivstofforbruk når farten øker, og at biltrafikken vokser når det går raskere å kjøre.

Trafikkveksten bidrar til økte utslipp – begrensinger nødvendig
Dermed er vi inne på det største problemet i samferdselsektoren, nemlig at trafikken har økt jevnt og trutt. Og prognosene peker i samme retning. For miljøet er det derfor viktig å arbeide for at transportbehovet dempes, bl.a. gjennom en bevisst arealpolitikk i kommunene, gjennom å slutte å bygge nye veier og rullebaner, og gjennom avgifter som tar hensyn til trafikkens miljøulemper.

Samtidig er det viktig å legge til rette for at folk kan kunne transportere seg så miljøvennlig som mulig. De myke trafikantene må ha førsteretten, og kollektivtransporten må bli bedre og mer effektiv, særlig i og rundt de større byene. Mellom de største byene der trafikken er stor, trenger vi høyhastighetsbaner som gjør flyet overflødig og samtidig reduserer behovet for tungtransport på vei.

Ny teknologi trengs - men må brukes fornuftig
Det er ingen tvil om at ny teknologi er viktig for å redusere transportsektorens miljøbelastning. Men dersom trafikken fortsetter å vokse, vil deler av vinninga gå opp i spinninga. Da trengs det enda hardere virkemidler for å komme i mål. Ny teknologi må derfor kombineres med tiltak som reduserer transportomfanget og får mer av persontransporten over fra bil og fly til sykkel og kollektivtransport, samtidig som godstransporten i størst mulig grad må over på sjø og bane.

Artikkelen ble sist oppdatert: 21.03.2013

Nyheter

Regnskog(1)

Palmeolje i biodrivstoff uakseptabelt

02.03.2016

NRK har brakt nyheten om at biodrivstoff som selges i Norge, inneholder palmeolje i store mengder. Bruken av biodrivstoff har økt etter at Stortinget nylig reduserte avgiftene og innførte strengere krav til omsetning av biodrivstoff.

E6 og Østfoldbanen ved Hølen i Vestby Foto Leif Harald Ruud
Forslag til Nasjonal transportplan framlagt:

- Full gass for motorveier og storflyplass

29.02.2016

I dag la Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor fram sitt forslag til ny nasjonal transportplan, nå for perioden 2018–2029. Naturvernforbundet frykter massiv økning i forurensing og store naturinngrep.

Fly pa flyplass vinter
Ny flyavgift

- Vi kan ikke fly fra klimaendringene

02.12.2015

Regjeringen vil gjeninnføre avgift på flyreiser. - Det er et viktig gjennomslag for oss og et skritt i retning av en mer fornuftig klimapolitikk. Altfor lenge har det vært lov til å fly billig, sier Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet.

Bilko på motorvei E18 (utsnitt)
Nytt utkast til statsbudsjett

Mer forurensing og asfalt, mindre naturvern

07.10.2015

Regjeringen budsjetterer for økte klimagassutslipp, tar ikke grep mot helseskadelig luft i norske byer og svekker naturvernet. – Det er skremmende at Erna Solberg går inn for et så uansvarlig budsjett, som ikke tar vår tids enorme klima- og miljøutfordringer på alvor, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Jeløya
Engasjerer seg for Oslofjorden

- Advarer sterkt mot ny veikryssing

05.03.2015

Naturvernforbundet engasjerer seg sterkt mot ny veikryssing av Oslofjorden. – Framtidas transportbehov må løses med kollektivtrafikk, ikke flere trailere og biler, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Damman
Naturvernforbundets fagkonferanse om alternativer til motorveier:

– Ny ringvei kan komme til å ta livet av kvalitetene i Kristiansand

19.02.2015

Naturvernforbundet arrangerer i dag fagkonferanse om alternativer til motorveier i Kristiansand. Tross et klart budskap fra fagekspertisen om at veibygging gir mer bilbruk, og at ny ringvei neppe er løsningen, var de store partiene fortsatt tydelige på at Kristiansand trenger mer motorvei.

Solviolsen7
Bønn til ministeren:

Ta et veivalg for klimaet

10.02.2015

Til tross for vellykket elbilpolitikk, mer effektive motorer i fly og biler, drivstoffavgifter og bilavgifter, og til tross for satsing på kollektivtrafikk og sykler i byene, så går ikke klimagassutslippene fra transport i Norge ned. Nå må vi ha et veivalg for klimaet.

Sykkelplakat

Høyest utslipp og høyeste investeringer

29.01.2015

At et bilbasert transportsystem i storbyregionene gir høye utslipp av klimagasser, er neppe så overraskende. Men at det også vil kreve høye investeringer, er kanskje ikke like godt kjent. Samtidig vil satsing på å få flere til å gå og sykle, være svært lønnsomt for samfunnet.

Viser fra 1 til 8 av totalt 58 artikler