Spis naturen

Noen former for landbruk fører til tap av naturområder, mens andre tar vare på naturtyper. Noe mat har mye høyere klimagassutslipp enn annen mat. Du kan spise for naturen ved å velge hva du spiser ut i fra hvordan maten har reist og blitt produsert. I tillegg er det en gammel slager som aldri går av moten, nemlig "Spis opp".

Grønne mattips

20161023_114548_resized
Tre oppskrifter med gresskar:

Gresskar er både pynt og mat!

26.10.2016

Skal du lage gresskarlykt til Halloween? Husk at innmaten ikke trenger å gå til spille! Her har vi samlet tre favorittoppskrifter til deg som er opptatt av å redusere matkasting.

Erick Starck
MAT OG DRIKKE

Sopp

Sopp er godt, sopp-sanking er helse, soppturer får oss ut og i kontakt med spennende artsmangfold, nygamle lukter og spennende synsinntrykk.

Blåbær på stilk i sol

Spis naturen

Naturen byr på rike muligheter for å skaffe seg delikatesser som sjelden finnes i butikken - og som koster skjorta, hvis du finner dem.

Fiskekake formet som et hjerte, dekket med strøkavring
Mat og drikke

Slik kaster du mindre mat

Vi kaster mer enn 230.000 tonn spiselig mat årlig. Undersøkelser har vist at mer enn halvparten av maten vi kaster kunne vært spist. Dette er et problem fordi produksjon av matvarer krever mye energi, landareal og gir store klimagassutslipp. Å kaste mindre mat er et viktig bidrag for å få ned våre klimagassutslipp og til å hindre matvaremangel i verden.

Grønnsaker på bord og papirpose med navn: bondens marked

Økologisk mat

Økologisk mat produseres på mest mulig naturlig vis, uten kunstgjødsel og sprøytemidler. Det blir stadig enklere å finne økologisk mat i butikkene.

Flere villsau beiter og ser på fotografen

Miljøvennlig kjøtt

Er du glad i kjøtt, men bekymret for de etiske og miljømessige konsekvensene av kjøttproduksjon? Her er tips om kjøtt som gir liten miljøbelastning.

Baerekraftig-mat_articlefull

Bærekraftig mat

Globalt sett står matproduksjon for en større andel av klimagassutslippene enn hele transportsektoren. Mat må vi selvfølgelig ha, men hva vi velger å spise og hvor mye av maten som havner i søpla gjør en stor forskjell.