16. april arrangerer Naturvernforbundet og andre miljøorganisasjoner klesbyttedag. Bli med! illustrasjonsfoto: Naturskyddsföreningen.

Ta et plagg og la det vandre

Lørdag 16. april arrangeres Den store klesbyttedagen. Nå kan du bytte klær og la andre få glede av det du ikke bruker lenger.

Å bytte klær er både miljøvennlig og lurt. På Den store klesbyttedagen kan du kvitte deg med det du ikke bruker lenger, samtidig som du helt gratis kan få klær fra andre.

Finn et klesbyttearrangement nær deg her.

– Vi ønsker å vise en vei ut av bruk- og kastsamfunnet, sier Janne Gillgren, prosjektkoordinator for klesbyttedagen i Naturvernforbundet.

Hun skal selv arrangere klesbyttedag på Nesodden.

Miljøtiltak alle kan være med på
– Som trebarnsmor har jeg sett hvor utrolig mye klær vi har hjemme hos oss, både mine egne og barnas klær. Bytte, gjenbruk og ombruk er en ypperlig måte å holde en oppdatert garderobe uten å få alt for dårlig miljøsamvittighet, sier Gillgren.

Hun sier at klesbyttedagen er et miljøtiltak som alle kan være med på.

– Med klesbyttedagen vil vi bidra til at vi tar vare på det vi har, og at kvalitet og gjenbruk blir viktigere enn lave priser, sier hun.

Naturvernforbundet arrangerer Den store klesbyttedagen sammen med Natur og Ungdom, Miljøagentene og Framtiden i våre hender. Tilsvarende arrangementer har hatt stor suksess i Sverige. Der var det i fjor 109 arrangementer, og hele 44 500 klesplagg byttet eier. Det sparte 29 tonn kjemikalier, 165 tonn CO2 og 110 000 kubikkmeter vann, sett i forhold til å kjøpe nytt.

Hjemme og borte
– Vi ønsker å gi klærne verdien tilbake – det er grunnen til at ingen kan komme med, eller ta med seg, mer enn sju plagg hver. Slik håper vi å sikre kvaliteten på arrangementene, sier Gillgren.

Bortsett fra det er det få restriksjoner. Et klesbyttemarked kan være alt fra en mindre byttekveld hjemme med venninner til et stort offentlig arrangement for lokalsamfunnet.

Naturvernforbundet ønsker at alle som er interessert i å arrangere klesbyttedag denne dagen, eller en annen nærliggende dato, tar kontakt via nettsiden www.naturvernforbundet.no/klesbyttedag. På samme nettside kan du registrere deg, og få beskjed om arrangementer i ditt nærområde.

NV_01_plakat_A3_v4

Alt kan repareres

Har skoene gått langt, brillene sett mye, er glidelåsen treg og jakka sliten? Har du riper, hull og rifter? Fortvil ikke! Alt kan repareres.

Klesbytte

Ta et plagg og la det vandre