• Troms - Romssa luonddugáhttenlihttu
Lunde på Sør-Fugløya. Foto: Bo Eide

Støtt vår sak!

Visste du at Naturvernforbundet i Troms er landets nest eldste natur- og miljøvernorganisasjon? Nord-Norges kredsforening, forløperen til Naturvernforbundet i Troms, ble stiftet i Tromsø 21. juni 1914, noen få uker etter Østlandske kredsforening.

Vær med og vern om norsk natur og livet som rører sig der. Støtt oss i vårt arbeide med å verne om våre store og små dyr:
Bjørnen, reven, trekkfugl ene, blomstene, trærne osv. Vi har plikter mot de kommende slekter og vi har plikter mot de henfarne.
Drep ikke dyr til unyttes! Rykk ikke unødig planter op med rot! Bryt ikke trærnes grener av!
Vern særlig om de dyr, blomster og trær som hører dig og ditt hjemsted til og sørg for at andre respekterer det som der søkes vernet om.

Landsforeningen for naturfredning og dens kretser er behjelpelig med å sikre fredlysning ved kongelig resolusjon eller tinglesning.
Meld slekt og venner inn som livsvarige eller årlig betalende medlemmer av en kretsforening.

Slik lød oppropet fra initiatvtakerne i 1914.

Naturvern handler om å se egenverdien i naturen og livsmangfold, uavhengig av kommersielle muligheter. Forvalte - hubroen og lunden, frosken og bjørnen, laksen og torsken, fossene og elvene, fjordene og strandsonen, heiene og eventyrskogene - med varmt hjerte, ikke forbruke og øde med sirkus eller profitt for øye.

I 2014 feirer vi 100 år. Gratulerer til alle naturelskere og entusiaster i det flotte landet i nord.

Helligskogen - foto Tarmo Sotikov

Natur- og kulturarven i Skibotndalen vant frem

10.11.2015

Naturvernforbundet jubler for at Troms Kraft i dag har fått avslag på å bygge Rieppi vindkraftverk i Storfjord kommune. – Dette vindkraftverket hadde store konsekvenser for miljø, og for reindrifta i området. Vi håper Troms Kraft nå legger planene død, sier Silje Lundberg, nestleder i Naturvernforbundet.

Tromso-city-Norway-740

Tromsø går en spennende tid i møte

06.10.2015

Naturvernforbundet mener at det er grunn til optimisme etter at samarbeidspartiene i onsdag i forrige uke presenterte styrings-erklæringen sin på Kystens Hus. I forkant av forhandlingene overleverte vi, sammen med Natur og Ungdom og Framtiden i våre hender, et notat med felles krav til samarbeidspartiene. Flere av kravene er å finne igjen i plattformen til partiene.

Overrekkelse til AP, SV og Rødt
- Dersom Kvaløyforbindelsen legges via Håkøya vil vi være på vei mot byspredning og mer privatbilisme, sier Anton Petter Hauan, leder i Naturvernforbundet i Tromsø og omegn

Miljøvernorganisasjonene i Tromsø krever at planene om ny Kvaløyforbindelse til Håkøya forkastes

Nå er det en uke siden kommunevalget, og det nye flertallet i Tromsø skal begynne forhandlingene om hvordan Tromsø skal styres årene framover. Mandag møtte Naturvernforbundet i Tromsø og Omegn, Tromsø Natur og Ungdom og Framtiden i våre hender Nord opp på Kystens hus og leverte våre krav til Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt. Øverst på listen står kravet om at vedtaket i kommunestyret om ny Kvaløyforbindelse til Håkøya forkastes og at klimaplanen som ble sendt ut på høring i sommer, trekkes tilbake og revideres.