• Troms - Romssa luonddugáhttenlihttu
Alta-aksjonen

100 årsjubileum - uten kongelig besøk

18. oktober 2014 feires Naturvernforbundets 100-årsjubileum i Tromsø som seg hør og bør med miljømaraton, foredrag, sang og dikt, film og festmiddag. 18. oktober 1914 ble Den nordnorske kretsforening av Landsforeningen for Naturfredning stiftet på gamle Tromsø Museum, et knapt halvår etter den østlandske, som nå er Naturvernforbundet i Oslo og Akershus, NOA. Primus motor i arbeidet med etableringa av kretsforeningen og også av Landsforeningen var konservator Carl Dons ved Tromsø Museum, mannen bak Tromsø-sangen og mye mer. Han fikk med seg byens ledende borgere og akademikere, og slik ble Tromsø-miljøet aktivt med fra starten. - Vi er glade for å åpne 100-årsdagen der det hele startet, på gamle Tromsø museum, i dag Tromsø kunstforening, og vi håper å se mange nye og gamle trofaste medlemmer og samarbeidspartnere. Vi byr på et variert program med foredrag, sang, musikk, film og festmiddag og overraskelser undervegs. Det blir i alle fall lenge til neste anledning, sier en stolt leder i Naturvernforbundet i Troms, Ragnhild Sandøy. Vi er her ennå!

I 1987 oppfordret Brundtland-kommisjonen til Tenk globalt, handle lokalt. Dette er den røde tråden i vårt program. Arne Nævra er den best kjente, mens Det Norske Mannskor, Geir W. Gabrielsen, Natur og Ungdom, Jan Arvid Johansen, Bo Eide, Vibeke Larsen, Andy Sortland, Sigrun Loe Sparboe, Ivan Jørgensen, Teatergruppa Sadio Nor, Helge Stangnes, og mange fler er med oss.

Meld deg på her via e-post

Vi har hotellavtale. Vi håper at mange kommer og feirer sammen med oss. Det blir lenge til neste gang!
Sett av datoen! Velkommen til alle!

Programmet foregår fra kl. 1200 til 2400 med tre arrangementer på tre steder:

Miljømaraton med kultur og overraskelser

Kl. 1200 - 1600 Tromsø Kunstforening,
Muségata 2

1200  Naturvernforbundets historie begynte her! Ragnhild Sandøy, Naturvernforbundet i Troms
1210  Vindkraftindustri på Fakken - en sørgelig historie. Ragnhild Sandøy, Naturvernforbundet i Troms
1220 Pingviner i Lofoten - en mislykket turistattraksjon. Rob Barrett, Tromsø Museum, Universitetsmuseet
1230 Grønne lunger byttes med grønne sertifikater. Skibotndalen i fare. Smàvut Ingiri Bål.
1240 Ren Kyst. Hva vi gjør og hvorfor. Bo Eide, Ren Kyst
1255 Plast i havet. Geir Wing Gabrielsen, Norsk Polarinstitutt
1310 Vern av Balsfjorden. Ivan Jørgensen
1320 Bruk og forbruk av sårbar natur, Fløya Tromsøs byfjell. Andy Sortland, Botansik forening
1340  Vår syntetiske hverdag. Sadio Nor Teatergruppe
1410 Oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja. Silje Lundberg, Naturvernforbundet i Troms
1420 Gruvedrift i Repparfjord. Therese Hugstmyr Woie, Natur og Ungdom
1435 E8 - den minst miljøskadelige trase. Vegar Skogland, Naturvernforbundet i Troms
1445 Forvaltning av naturverna omåder i et samisk perspektiv. Vibeke Larsen
1500 Ren Kyst, film produsert av Bo Eide
1510 Grønn var min barndoms Tromsdal Hans Ragnar Mathisen, kunstner
1520 Avslutning Eivind Høstmark Borge
1530 Jorda har tid. Minikonsert Det norske mannskor og Jan Arvid Johansen

Maratonleder Eivind Høstmark Borge
Servering: Kaffe/te
Fri entre.

Naturperler i Nord.
Filmkåseri med Arne Nævra

Kl. 1800 - 1900 Polaria
Arne Nævra er en av Nordens mest profilerte naturfotografer og filmprodusenter. Nævra som er kjent for sine utrolige bilder og personlige, engasjerte fortellerstil, kåserer med levende bilder av nærmøter med store rovdyr, elger og andre dyr. Han vil også vise oss historiene bak TV-seriene som han har blitt kjent for og streif innom høydepunkter fra fjerne villmarker. Vi tar ikke mye feil om både brunbjørner, isbjørner, tiur og ulver sprader over det store lerretet – innramma i storslåtte naturkulisser fra fjell og fjord.

Student/Medlem: Kr. 150,-. Ikke medlemmer: Kr. 200,-
Medlemsskap kan tegnes i døra

Festaften

Kl. 1930 - 2400 Fylkeshuset

Festmiddag med ureist lokal mat. Reinkjøtt fra Nordens beste sommerbeiter i Stuoranjarga!
Taler og underholdning. Kulturelle innslag Sigrun Loe Sparboe, Eivind Høstmark Borge og Helge Stangnes.

Inngang: Kr. 250,-

Historikk på nett
Vi har lagt ut enkle fakta fra vår historie på nett. Fortsatt er her store hull i historikken, disse håper vi å få fyllt etterhvert. Vi vil overlate arkivmateriale til Statsarkivet i Tromsø.
Kanskje har du noe å bidra med?
Les om Historikk

Naturarven i Nord i 100 år - Tabula Gratulatoria
Jubileumsboka vår var opprinnelig planlagt utgitt til 100 årsdagen, det lyktes vi ikke med og utgivelsen har utsatt til 1. kvartal 2015.
Tegn deg til vår Tabula Gratulatoria

Galggojarvi

Troms Kraft må få kraftig reaksjon

25.09.2014

Det fiskerike vannet Gálggojávri i Troms ble 19. september brutalt tappet ned av Troms Kraft. Naturvernforbundet frykter at den store nedtappingen vil gå hardt ut over gytende fisk og bunnfaunaen i vannet. - Troms Kraft må ilegges en skikkelig bot og skadene må repareres og ulempene reindriftsutøverne er påført må avbøtes, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Herring

Frarår konsesjon til oppdrett i Storbukta i Balsfjorden

15.09.2014

Naturvernforbundet i Troms vil på det sterkeste tilrå at Balsfjord kommune tar vare på den verdien den unike fjorden er, bevarer fjorden som oppdrettsfri sone og avslår den omsøkte konsesjonen. Balsfjorden har store verdier knytta til unike arter med egen sildestamme og loddestamme, til unik natur med våtmarksområder som har RAMSAR-status samt Lyngsalpan landskapsvernområde og flere naturreservater. Balsfjord kommune og Midt-Troms Museum har også ambisjoner om å få et eget naturinformasjonssenter på fjordmuseet. Om dette lykkes vil det gi flere kompetansearbeidsplasser og styrke kommunen som reisemål, basert på nettopp naturmiljøet i fjorden.