• Troms - Romssa luonddugáhttenlihttu
Lunde på Sør-Fugløya. Foto: Bo Eide

Støtt vår sak!

Visste du at Naturvernforbundet i Troms er landets nest eldste natur- og miljøvernorganisasjon? Nord-Norges kredsforening, forløperen til Naturvernforbundet i Troms, ble stiftet i Tromsø 21. juni 1914, noen få uker etter Østlandske kredsforening.

Vær med og vern om norsk natur og livet som rører sig der. Støtt oss i vårt arbeide med å verne om våre store og små dyr:
Bjørnen, reven, trekkfugl ene, blomstene, trærne osv. Vi har plikter mot de kommende slekter og vi har plikter mot de henfarne.
Drep ikke dyr til unyttes! Rykk ikke unødig planter op med rot! Bryt ikke trærnes grener av!
Vern særlig om de dyr, blomster og trær som hører dig og ditt hjemsted til og sørg for at andre respekterer det som der søkes vernet om.

Landsforeningen for naturfredning og dens kretser er behjelpelig med å sikre fredlysning ved kongelig resolusjon eller tinglesning.
Meld slekt og venner inn som livsvarige eller årlig betalende medlemmer av en kretsforening.

Slik lød oppropet fra initiatvtakerne i 1914.

Naturvern handler om å se egenverdien i naturen og livsmangfold, uavhengig av kommersielle muligheter. Forvalte - hubroen og lunden, frosken og bjørnen, laksen og torsken, fossene og elvene, fjordene og strandsonen, heiene og eventyrskogene - med varmt hjerte, ikke forbruke og øde med sirkus eller profitt for øye.

I 2014 feirer vi 100 år. Gratulerer til alle naturelskere og entusiaster i det flotte landet i nord.

Kart-over-tiltak-900x400

Jubler for framtidsrettet vedtak om bompenger i Tromsø

Naturvernforbundet i Troms jubler for vedtaket som ble gjort i kommunestyret onsdag kveld, og at Tromsø nå etter alle solemerker kommer til å innføre bompenger og rushtidsavgift. Det vil være helt nødvendig for å få bukt med både dårlig byluft og kø-problematikk, samtidig går pengene til å finansiere tidenes satsning på samferdsel i Tromsø. Tromsø har nå tatt et viktig steg på veien mot å bli en miljøby.

Nordreisa

Jubler for omgjort dispensasjonsvedtak

30.08.2016

Natur & Ungdom og Naturvernforbundet i Troms jubler for at Fylkesmannen nå omgjør vedtaket i Kvænangen kommunestyre om å gi dispensasjon fra kystsoneplanen til oppdrett ved Spildra Øst. - Dette er en seier for fornuften, fisken og folket i fjorden, stadfester Ylva Eline Johansen, som sitter i styret i Nordreisa Natur og Ungdom.

Fylkesstyret i troms
- Vi skal samle fylket i kravet om en jernbaneutredning for Nord-Norge og sørge for at miljøvennlig fiskeri blir prioritert over kortsiktige oljeinteresser, lover nyvalgt leder.

Historisk medlemsvekst og ny leder i Naturvernforbundet i Troms

Søndag 13. mars holdt Naturvernforbundet i Troms sitt årsmøte, og kunne samtidig feire en medlemsvekst på 20 prosent, den største prosentmessige veksten blant alle av Naturvernforbundets fylkeslag. I rene tall er det kun kommet flere nye medlemmer til Naturvernforbundet i Oslo og Akershus, og Hordaland. Samtidig ble Anton Petter Hauan valgt til ny leder i fylkeslaget.