• Troms - Romssa luonddugáhttenlihttu
Lunde på Sør-Fugløya. Foto: Bo Eide

Støtt vår sak!

Visste du at Naturvernforbundet i Troms er landets nest eldste natur- og miljøvernorganisasjon? Nord-Norges kredsforening, forløperen til Naturvernforbundet i Troms, ble stiftet i Tromsø 21. juni 1914, noen få uker etter Østlandske kredsforening.

Vær med og vern om norsk natur og livet som rører sig der. Støtt oss i vårt arbeide med å verne om våre store og små dyr:
Bjørnen, reven, trekkfugl ene, blomstene, trærne osv. Vi har plikter mot de kommende slekter og vi har plikter mot de henfarne.
Drep ikke dyr til unyttes! Rykk ikke unødig planter op med rot! Bryt ikke trærnes grener av!
Vern særlig om de dyr, blomster og trær som hører dig og ditt hjemsted til og sørg for at andre respekterer det som der søkes vernet om.

Landsforeningen for naturfredning og dens kretser er behjelpelig med å sikre fredlysning ved kongelig resolusjon eller tinglesning.
Meld slekt og venner inn som livsvarige eller årlig betalende medlemmer av en kretsforening.

Slik lød oppropet fra initiatvtakerne i 1914.

Naturvern handler om å se egenverdien i naturen og livsmangfold, uavhengig av kommersielle muligheter. Forvalte - hubroen og lunden, frosken og bjørnen, laksen og torsken, fossene og elvene, fjordene og strandsonen, heiene og eventyrskogene - med varmt hjerte, ikke forbruke og øde med sirkus eller profitt for øye.

I 2014 feirer vi 100 år. Gratulerer til alle naturelskere og entusiaster i det flotte landet i nord.

Fossen i Suorten på avstand

Bli med på Fossevandring til Meahccevággi!

I fjor arrangerte Naturvernforbundet tur til denne flotte fossen, noe som var en så stor suksess at vi gjør det igjen! Sammen med Gáisi Språksenter arrangerer vi en guidet tur hvor det vil du ikke bare vil få oppleve vakker natur, du vil få innsikt i samisk kultur i området og om selskapers ønske om kraftutbygginger i blant annet Stordalsfossen.

ZbmqG3i6_N9ZLYriZH7umAEStw9HPrEIa7ejqrJYY8wA

- Sea Shepherd er ikke velkommen

30.06.2015

I kveld ankom et skip fra miljøorganisasjonen Sea Shepherd Tromsø. Forrige gang skip fra organisasjonen var i Norge ble flere hvalskuter forsøkt senket. - Sea Shepherd er ikke velkommen til Tromsø eller Nord-Norge for den saks skyld, sier fylkesleder i Naturvernforbundet i Troms, Silje Lundberg.

Før vatnet styrter utfor kanten

Skandaløs kraftutbygging i Troms tillates av regjeringen – svære områder inngrepsfri natur går tapt

19.06.2015

Naturvernforbundet reagerer sterkt på tillatelsene til den omfattende vannkraftutbyggingen i Troms som olje- og energiminister Tord Lien i dag ga tillatelse til. Dette er en av de mest omfattende vannkraftutbyggingene det er gitt tillatelse til de senere årene. Viktige deler av tillatelsen går også på tvers av innstillingen fra Norges vassdrags- og Energidirektorat (NVE).