Austervefsna i nordland

Vefsna-vassdraget i Nordland ble vernet i 2009. Foto: Jostein Lorås

Vernede vassdrag

Siden Naturvernforbundet startet arbeidet for vern av verdifulle vassdrag alt tidlig på 1900-tallet, har rundt 390 vassdrag blitt vernet mot utbygging. Her finner du en oversikt over vernede vassdrag.

Vern av vassdrag betyr at det ikke kan gis tillatelse til kraftytbygging, og at eventuell kraftutbygging er meldepliktig. I tillegg ønsker Stortinget at verneverdiene i vernede vassdrag skal ivaretas mot andre inngrep enn kraftutbygging.

Det første offentlige vernearbeidet kom i gang på 60-tallet, selv om Naturvernforbundet startet arbeidet for vassdragsvern alt tidlig på 1900-tallet. Fra 1973 til 2009 har 388 vassdrag blitt vernet mot utbygging, gjennom fire samlingsplaner for vern av vassdrag og to suppleringer. Målet for disse var at de skulle utgjøre et representativt utsnitt av norsk vassdragsnatur.

Norges Vassdrags- og Energidirektorat har en oversikt over alle landets vernede vassdrag.

Her finner du et kart over vernede vassdrag i Norge.

1 Søkkunda i Hedmark Foto Ketil Skogen
Vassdragsnatur

Elver vi ikke har råd til å miste

05.08.2013

Norske elver er under et stort utbyggingspress. Naturvernforbundet har samlet informasjon om de mest verneverdige elvene våre, og hva vi kan tape om alt bygges ut.

Festø
Redder elvene

Full seier for Laurdalsvassdraget

20.06.2013

Olje- og energidepartementet har bestemt at det likevel ikke blir kraftutbygging i Laurdalselva, etter å ha behandla en anke fra Naturvernforbundet i Møre og Romsdal. Nå jubler Naturvernforbundets aktivister.

Vorma1[1]

Solhjell må stanse raseringen av Vorma

30.08.2012

- Planlegging med bind for øynene. Jernbaneverket fremstår som hensynsløs i forhold til store naturverdier, sier rådgiver og marinbiolog i Naturvernforbundet Per-Erik Schulze.