Finnmark

Kontakt: Leif Gøran Wasskog 922 46 604 finnmark@naturvernforbundet.no

Vi arbeider med å bevare naturen i Finnmark, spare miljøet og motarbeide klimaendringer i Arktis.

Gjør en forskjell
– bli med i Naturvernforbundet

Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe. Det er mange måter du kan bidra til å bekjempe naturtap og jobbe for et bedre klima.

Naturvernforbundet Finnmark / Finnmárkku luonddugáhttenlihttu

Naturvernforbundet er en nasjonal organisasjon med fylkeslag og lokallag i alle fylker. Organisasjonen har hatt sterk medlemsvekst i de seinere år, og har nå rundt 40 000 medlemmer og 100 lokallag på landsbasis. Meld deg inn du også, da får vi større gjennomslagskraft og kan gjøre mer for naturen! I Finnmark har vi ett fylkeslag og seks lokallag, som jobber med prioriterte saker for naturen. Sakene vi jobber med avhenger av hva som engasjerer medlemmene våre i fylket, og pågående press på naturen. Vi skal være der skoen trykker!

Prioriterte saker

Naturvernforbundet i Finnmark prioriterer i 2024 arbeidet mot økt energiforbruk, mot økt energiproduksjon og mot bygging av «nye motorveier» for å frakte enda mer strøm på kryss og tvers i Finnmark. Vi vil også opprettholde beredskap i forhold til Repparfjorden – enten det er gruve eller ammoniakk-produksjon.  Andre saker som vi vil jobbe med, som plast, oppdrett, fiske, vannmiljø, motorferdselsaker, naturmangfold, insekter og fugleliv, avhenger av vår totale kapasitet. Men medlemmene våre inviteres til å engasjere seg for sin hjertesak. Vi vil også jobbe for å utvikle samfunnet med utgangspunkt i de tradisjonelle, naturbaserte næringene i fylket.

I arbeidsprogrammet som ble vedtatt på årsmøtet den 20.april 2024, kan man også lese om organisasjonsutvikling og samarbeid innad og utad.

Lokallag

Lokallag jobber med ulike saker, innenfor ovennevnte tema/saker eller annet som er særlig viktig i sine områder. Hvert lokallag har et styre.

• Er det saker i din region som du kunne tenke deg å gjøre noe med?
  • Vil du gjøre noe for at din kommune skal bli mer miljøvennlig?
  • Er det naturområder rundt deg som du vil jobbe for å ta vare på?

Dette er lokallagene i Finnmark:

Fylkesstyre

Hvert fylke har et fylkesstyre som velges på fylkeslagenes årsmøter. Her kan du se oversikten over styret som ble valgt på årsmøtet den 20.04.2024 i Hammerfest.

Saker og aktiviteter

Oversikt over saker og aktiviteter i Finnmark finnes på denne siden.

Aktuelt – Melkøya, kraftlinjer og vindkraft

Annet aktuelt