• Ta vare på naturområdene

Viktig salamanderdam rasert

Anmelder Vestby kommune

16.05.2022 | Sist oppdatert: 16.05.2022

Naturvernforbundet har politianmeldt Vestby kommune for å ha ødelagt et område rundt en salamanderdam i Vestby. Kommunen vil flytte dammen, som er en av landets ti viktigste leveområder for amfibier, for å gjøre plass til et næringsområde. – Dette er uhørt, og et klart brudd på plan- og bygningsloven, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Åtte råd for en mer miljøvennlig 17. mai

16.05.2022 | Sist oppdatert: 16.05.2022

La 17. mai-feiringen bli en fest for store og små – og miljøet! Folkefester kan lett føre til stor spredning av plastsøppel i byen og naturen. Her er Naturvernforbundets 8 råd for en mer miljøvennlig feiring.

MAG_1930

Trist budsjettrevisjon for natur og miljø

12.05.2022 | Sist oppdatert: 12.05.2022

Det er svært få signaler i dagens reviderte nasjonalbudsjett som tyder på en satsning på natur og miljø. Klimamålet svekkes, motorveibyggingen fortsetter med uendret tempo, oljeskattepakken opprettholdes, energisparing avspises med smuler og midler til skogvern og restaurering av myr kuttes.

Sivil ulydighet-aksjon Vevring Gina og Anne-Line m fl 26-04-22 Foto NU

Varsler søksmål for å stanse gruvedumping

12.05.2022 | Sist oppdatert: 12.05.2022

I over to uker har aksjonister stanset oppstarten av det omstridte gruveprosjektet ved Førdefjorden. I dag trapper de opp motstanden med en siste storaksjon på anleggsområdet til Nordic mining i Vevring. Samtidig varsler Naturvernforbundet og Natur og Ungdom søksmål mot staten for å stanse gruvedumping i Førdefjorden. Organisasjonene mener at utslippstillatelsen til gruvedrift bryter med EUs mineralavfallsdirektiv og avfallsforskriften.

Sund_mpazdziora
Regjeringen satser på vindkraft til havs

Naturvernforbundet krever verneområder og bedre miljølovverk

11.05.2022 | Sist oppdatert: 11.05.2022

Regjeringen har lansert nye mål for produksjon av vindkraft til havs. Naturvernforbundet reagerer kraftig på at Statsminister Jonas Gahr Støre nok en gang ikke nevnte hensyn til fugl, fisk eller naturen i havet.