Lokallagsdrift på 1-2-3

Her finner du opptakene fra webinar 3 av 13 i tillitsvalgtseminaret 2020 - "Lokallagsdrift på 1-2-3", sammen med relevante linker.

1. E-post og lagring v/organisasjonsrådgiver, John Magne Tangen

Kontaktinformasjon:
Kontaktinformasjonen til John Magne finner du her

Nyttige linker og informasjon:

Spørsmål og svar under denne bolken:

• Kan man bruke andre tjenester som gmail og google disk?
    • Det er helt opp til hva dere ønsker. Vi har dette tilbudet til alle lokallagene, der alt som lagres på SharePoint lagres sikkert på server og vil være tilgjengelig til enhver tid. Samtidig er det viktig at dere på en måte sjekker lokallagse-posten med jevne mellomrom slik at dere får med dere informasjon som sendes dit.
  • Hva skal type mapper bør lokallagene ha i OneDrive og SharePoint?
    • Dette er helt opp til dere. Det vi anbefaler er at dere har en mappestruktur som gir mening og som gjør det lett å navigere i lagringssystemet deres, og at det er enkelt å finne frem til riktig dokument.
  • Kan man bruke OneDrive/SharePoint fra Mac?
    • OneDrive og SharePoint er tilgjengelig fra intranettsidene til lokal- og fylkeslagene. Det er ikke noen begrensning i hvilken type PC man bruker, om den har windows eller iOS som operativsystem. Det kan se noe ulikt ut i ulike nettlesere, men stort sett være likt og mulig å benytte.
  • Kan flere ha tilgang til SharePoint?
    • Som sagt er SharePoint mer et arkivsystem. Her kan man lagre dokumenter for lengre tid, dokumenter som flere skal jobbe med bør deles via OneDrive med de ulike brukerne som vist i videoen og temasidene for e-post og lagring.
      Man kan innad istyret bli enige om hvem som skal ha tilgang til lokallagets bruker på intranettsidene, men vi anbefaler at ikke alt for mange har tilgang til sidene.
  • Hvor lenge har man hatt tilgang til SharePoint og OneDrive?
    • Alle lokal- og fylkeslag har hatt tilgang til e-post og lagringssystemet siden 2017, dette kom med at vi gikk over til Intility som tjenesteleverandør av disse tjenestene.

2. Medlemslister for fylkes- og lokallag v/organisasjonsrådgiver, Magnus Storvoll Strømseth

Kontaktinformasjon:
Kontaktinformasjonen til Magnus finner du her

3. Økonomiarbeidet i lagene v/organisasjonsrådgiver, John Magne Tangen

Nyttige linker og informasjon:

4. Hvordan gjennomføre gode møter? v/organisasjonsrådgiver, Magnus Storvoll Strømseth

Artikkelen ble sist oppdatert: 23.09.2020