• Ta vare på naturområdene

Aktuelt og nyheter

MAG_1930

Trist budsjettrevisjon for natur og miljø

12.05.2022 | Sist oppdatert: 12.05.2022

Det er svært få signaler i dagens reviderte nasjonalbudsjett som tyder på en satsning på natur og miljø. Klimamålet svekkes, motorveibyggingen fortsetter med uendret tempo, oljeskattepakken opprettholdes, energisparing avspises med smuler og midler til skogvern og restaurering av myr kuttes.

Sivil ulydighet-aksjon Vevring Gina og Anne-Line m fl 26-04-22 Foto NU

Varsler søksmål for å stanse gruvedumping

12.05.2022 | Sist oppdatert: 12.05.2022

I over to uker har aksjonister stanset oppstarten av det omstridte gruveprosjektet ved Førdefjorden. I dag trapper de opp motstanden med en siste storaksjon på anleggsområdet til Nordic mining i Vevring. Samtidig varsler Naturvernforbundet og Natur og Ungdom søksmål mot staten for å stanse gruvedumping i Førdefjorden. Organisasjonene mener at utslippstillatelsen til gruvedrift bryter med EUs mineralavfallsdirektiv og avfallsforskriften.

Sund_mpazdziora
Regjeringen satser på vindkraft til havs

Naturvernforbundet krever verneområder og bedre miljølovverk

11.05.2022 | Sist oppdatert: 11.05.2022

Regjeringen har lansert nye mål for produksjon av vindkraft til havs. Naturvernforbundet reagerer kraftig på at Statsminister Jonas Gahr Støre nok en gang ikke nevnte hensyn til fugl, fisk eller naturen i havet.

Løvetannbilete-Førdefjorden2 lite

Reagerer kraftig på ja til gruvedumping

06.05.2022 | Sist oppdatert: 06.05.2022

Næringsminister Jan Christian Venstre stanser ikke gruveprosjektet med sjødeponi i Førdefjorden. – Vi er utrolig skuffet. Regjeringen burde stanset dette miljøskadelige gruveprosjektet. Vi kan ikke tillate at enda en fjord skal bli ødelagt, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.