Aktuelt og nyheter

Vestvågøy - Lofoten Foto Arnodd Håpnes
Naturvernforbundet sterkt kritisk til Miljødirektoratets forslag til forskrift:

Krever totalforbud mot fremmede treslag

21.01.2022 | Sist oppdatert: 21.01.2022

Naturvernforbundet krever et totalforbud mot utplanting av fremmede treslag. Det fremgår av en høringsuttalelse organisasjonen nå har sendt til Miljødirektoratet. – Miljømyndighetene må raskt etablere en strategisk plan for å fjerne rømlinger og fase ut alle eksisterende plantasjer med økologiske risikoarter i skog, mener Naturvernforbundet.

Underskriftskampanje mot utbygging av vernede vassdrag med logoer
Underskriftskampanje

Ingen kraftutbygging i vernede elver!

14.01.2022 | Sist oppdatert: 14.01.2022

Signér underskriftskampanjen nedenfor og gi statsministeren klar beskjed: La vernede elver leve, uten demninger, rørgater, turbiner og kraftverk. Hele to tredeler av de store vassdragene våre er allerede berørt av kraftutbygging. Tørrlagte elver og mindre vann gjør at laks, ørret, fossekall og vårfluer forsvinner. Og vi minster muligheter for fiske, padling og naturopplevelser.

E6 og Østfoldbanen ved Hølen i Vestby Foto Leif Harald Ruud cp
Trussel mot naturmangfoldet

Rapport avdekker store arealinngrep

05.01.2022 | Sist oppdatert: 17.01.2022

Veier, vann- og vindkraft, skogdrift og hyttefelt krever stadig mer naturareal. Men hvor mye, og til hvilken pris? Det har det ikke vært noen oversikt over – før nå.

Sitkagrandugnad på Stokkøya foto Honorata Gajda-1

2022 er Frivillighetens år

03.01.2022 | Sist oppdatert: 06.01.2022

Dette året skal endelig frivilligheten feires over helet landet. Naturvernforbundet er med våre 100 fylkes- og lokallag, 600 tillitsvalgte, mange tusen aktive og 36 000 medlemmer en stor del av det frivillige Norge.

Truls og Synnøve ved fin foss aug 21 utsnitt

Utbygging av verna vassdrag er en elendig løsning for å redde klimaet og naturen

31.12.2021 | Sist oppdatert: 31.12.2021

Elvenaturen er svært verdifull og vi trenger intakt natur og levende elver i møte med flom, tørke og klimaendringer. Høye strømpriser gir nærmest panikkartete forslag og nyttårsaften gikk energipolitikere fra regjeringspartiene ut og sier det er naturlig å diskutere vernede vassdrag når en energikommisjon skal se på hvordan Norge kan lage mer strøm. Naturvernforbundet reagerer sterkt på dette.