• Ja til ulv i norsk natur

Fakta og myter om ulv - les hvorfor vi er for ulv i norsk natur.

Aktuelt og nyheter

IStock-1128865407 foto alexsl Istockphoto
Venstre og FrP får bunnkarakter, mens MDG og SV gjør det best

Energismarte hjem: Vurdering av partiprogrammer 2021 - 2025

27.01.2021 | Sist oppdatert: 27.01.2021

Syv organisasjoner har gått gjennom partienes politikk for miljøvennlige og energismarte hjem. Venstre og FrP får bunnkarakter, mens MDG og SV gjør det best.

Innvordfjellet
Stans utbyggingen av vindkraft ved Innvordfjellet

Innvordfjellet må bevares for fremtiden

27.01.2021 | Sist oppdatert: 27.01.2021

Innvordfjellet er et av få større kystområder med inngrepsfri natur som gjenstår i Midt-Norge. Her planlegges det et stort vindkraftverk, som vil forandre det fantastiske naturområdet til et industriområde. Flere miljøorganisasjoner jobber nå for å stanse kraftutbyggingen.

Førdefjorden 2016
Miljødirektoratet tillater omfattende giftutslipp

– Spiller russisk rulett med Førdefjorden

19.01.2021 | Sist oppdatert: 19.01.2021

Miljødirektoratet tillater utslipp av kjemikaliet SIBX i Førdefjorden i forbindelse Nordic Minings gruvedrift. – Dette er helt uakseptabelt. SIBX er ekstremt giftig for vannlevende organismer. Her spiller Miljødirektoratet russisk rulett med en ren fjord, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Foto Harald Pettersen  Statoil
Ny oljeutdeling:

- Klimameldingen settes helt i skyggen

19.01.2021 | Sist oppdatert: 19.01.2021

Regjeringen delte i dag ut 61 utvinningstillatelser til oljeleting hvorav to lisenser ligger i det særlig verdifulle og sårbare området rett nord for kysten av Finnmark.

Ulv vinter 2021

Uforsvarlig jakt på kritisk truet art

14.01.2021 | Sist oppdatert: 14.01.2021

Denne jaktsesongen har myndighetene tillatt skyting av inntil 45 ulver i Norge. Jakta går hardt ut over stabile familiegrupper. Heller ikke i ulvesonen er ulvefamiliene trygge. Dette er en helt uforsvarlig forvaltning av en kritisk truet art.

Alta 4 justert lite

40 år siden kampen om Alta

14.01.2021 | Sist oppdatert: 14.01.2021

14.januar er det 40 år siden leiren i Stilla ble ryddet av 600 politifolk, og omkring 800 aksjonister ble arrestert. Kampen om Altaelva er den største miljøkonflikten vi har hatt her i landet.