• God vår til alle naturelskere

La naturen gå i arv. Bli medlem.

Aktuelt og nyheter

Synnøve
Kan bli ledertrio i Naturvernforbundet:

Synnøve Kvamme foreslått som nestleder

18.04.2021 | Sist oppdatert: 19.04.2021

Styrende organer i Naturvernforbundet foreslår å utvide fra en til to nestledere, med ønske om å styrke ledelsen. Naturvernforbundet Hordaland har i dag fremmet forslag om Synnøve Kvamme som en av de to nye nestlederne.

Preikestolen_Norge_utsnitt
Kommuner stanser seksten nasjonalparkområder

- Uakseptabel vetorett truer naturvernet

12.04.2021 | Sist oppdatert: 12.04.2021

Viktige naturområder som Preikestolen, Valdresflya og 14 andre områder av nasjonalparkplanen blir skrinlagt fordi lokale kommuner har satt foten ned. – Her er det åpenbart ikke verneverdiene som har betydning, men det til enhver tid sittende flertall i kommunen. Slik kan vi ikke ha det, sier Arnodd Håpnes, fagleder i Naturvernforbundet.

Ramsås_hogstfelt 1 lite
Ny rapport kan endre skogvernet

Frykter rasering av de siste naturskogene

09.04.2021 | Sist oppdatert: 09.04.2021

I en ny rapport foreslår Miljødirektoratet og Landbruksdepartementet en ordning som kan føre til at de minst økonomisk lønnsømme skogene blir vernet, ikke de biologisk mest verdifulle områdene. – Hvis regjeringen følger opp dette, får vi en fryktelig farlig utvikling hvor de siste verdifulle naturskogene kan bli hogd, sier fagleder Arnodd Håpnes i Naturvernforbundet.

Kart over skuterløyper norge sverige finland
Stikk i strid med Stortingets forutsetninger:

Skuterlovendring utraderer friluftsliv

29.03.2021 | Sist oppdatert: 30.03.2021

Fem år etter at H, FrP og SP sikret at fornøyelseskjøring med snøskuter ble tillatt, er motorferdselloven i praksis snudd opp ned. I regelverket står det at friluftslivet er en nasjonal verdi, at friluftslivet skal stå i en særstilling, at det skal hensyntas spesielt, at kommuner derfor ikke bør legge skuterløyper i viktige viktige friluftsområder. Men det er nettopp det kommunene gjør, og det i stor stil.

IStock-1221360087 foto f9photos Istocphoto
Naturvernforbundet roper varsko om lovendring

- Frykter storstilt nedbygging av natur

25.03.2021 | Sist oppdatert: 29.03.2021

Naturvernforbundet går nå ut og ber statsrådene Sveinung Rotevatn og Olaug Bollestad om å stanse den planlagte liberaliseringen av plan- og bygningsloven. – Vi frykter en storstilt nedbygging av natur. Blir dette vedtatt, kan unike natur- og friluftsområder fjernes på en ettermiddag i kommunestyret, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.