• Ja til ulv i norsk natur

Fakta og myter om ulv - les hvorfor vi er for ulv i norsk natur.

Aktuelt og nyheter

Illustrasjon bybilde

Energibruk på lag med naturen

18.02.2021 | Sist oppdatert: 18.02.2021

Vi skal slutte med fossil energi, og på en rekke områder planlegges det for økt bruk av elektrisitet. I stedet for stadig mer kraftproduksjon som ødelegger naturen, er vi nødt til å bruke energien mer effektivt. I denne saken kan du lese om det økte kraftbehovet og hvordan Naturvernforbundet vil løse det på lag med naturen.

Jøssingfjord 10-06-2016_17 lite

Tre land tillater gruvedumping – Norge er ett av dem

15.02.2021 | Sist oppdatert: 15.02.2021

Listen over land som tillater gruvedumping i sjøen blir stadig kortere. Norge er nå ett av kun tre land som fortsatt sier ja til den omstridte driftsformen. – Dette begynner å bli veldig flaut, men det er også alvorlig. Vi befinner oss midt i en naturkrise hvor vi mister arter i rekordtempo. Norge kan ikke gå baklengs inn i fremtiden på denne måten, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Frisk og forstyrret elv Illustrasjon Linnea Vestre

Regulerer elver til døde

10.02.2021 | Sist oppdatert: 11.02.2021

Noen elver er så forstyrret av vannkraft at det knapt er vann igjen. Det rammer livet i elvenaturen hardt. Fisk strander, rogn tørker ut og det blir færre bunndyr og mindre mat for fugl og fisk.

IStock-906586352 lite foto lillitve Istockphoto
Naturvernforbundet krever endringer i lisensjakten på jerv

– Bruker døde dyr for å felle mer jerv

10.02.2021 | Sist oppdatert: 12.02.2021

Mer enn femti døde jerver ble inkludert i bestandstallet da årets jaktkvote på jerv ble bestemt. Det har igjen medført en altfor høy jaktkvote på det sterkt truede dyret. Nå frykter Naturvernforbundet bruk av omstridte jaktmetoder som jakt inne i hiene for at kvoten skal fylles.

IStock-517222500 utsnitt foto kjekol
Skal skyte hver femte gaupe i årets gaupejakt

- Uforsvarlig nedskyting av ville dyr

01.02.2021 | Sist oppdatert: 01.02.2021

De norske gaupene er sterkt truet. Likevel skal hver femte gaupe skytes i jakta som begynner i dag 1. februar. Hele 82 gauper skal skytes av en bestand som totalt teller mindre enn 400 dyr.