• Agder
  • Hærøya - kulturlandskap

Foto: Kirsten Juell Gjessing

Skjøtselsprosjekt på Herøya

Naturvernforbundet er i gang med et interessant skjøtselsprosjekt på Herøya i Søgne.

Herøya ble kjøpt av Staten v/Miljøverndepartementet i 1979. Den ligger rett ut for Langenes i Søgne og er på ca. 424 mål. Midt på øya er det en privat eiendom på ca.5 mål med fastboende. For øvrig er det ingen hytter eller tilrettelegging for allmennheten på øya.

I 2009 forelå Forvaltningsplan for Oksøy - Ryvingen landskapsvernområde.Herøya er en av de 10 utvalgte områdene for skjøtselstiltak her. I løpet av de siste to åra er store deler av sjøfuglreservatet på vestsida ryddet for kratt og likens en god del områder for å få fram kystlyngheia igjen. Villsauer beiter her hele året.

Naturvernforbundet v/ fylkeslaget i Vest-Agder og lokallaget i Søgne har påtatt seg å gjøre øya mer tilgjengelig for allmennhetens bruk. Sist høst og vinter drev vi hogst og rydding for å få fram en sti og en samlingsplass. To gravrøyser ble også avdekket. Arbeidet er prosjektbasert ut fra samarbeid med og styring av verneområdeforvalteren og fylkeskonservatoren. Vår første kontrakt går ut i høst, men vi er i ferd med å tegne en ny for 2013 -2014.

Skjærgården om høsten og vinteren er i seg sjøl en opplevelse. Samværet om arbeidsinnsatsen er meningsfylt og livgivende. Vi arbeider for en LEVENDE KYST. Vil du være med oss på Herøya framover, så ta kontakt!

Innkalling

Innkalling til årsmøte

26.02.2020

Det kalles med dette inn til årsmøtet, Naturvernforbundet i Agder - onsdag 25.03. i Grimstad Bibliotek kl 1900.

Vindm

Vindkraftverket i Birkenes - å la seg forføre

Før jul ga NVE konsesjon til et vindkraftverk i Birkenes. Konsesjonene sitter løst med dagens regime i Oed, og Stortinget har latt seg forføre av den gode hensikt; at alle vindkraftverk vil redde kloden fra de dramatiske klimaendringene.