• Agder
  • Hærøya - kulturlandskap

Foto: Kirsten Juell Gjessing

Skjøtselsprosjekt på Herøya

Naturvernforbundet er i gang med et interessant skjøtselsprosjekt på Herøya i Søgne.

Herøya ble kjøpt av Staten v/Miljøverndepartementet i 1979. Den ligger rett ut for Langenes i Søgne og er på ca. 424 mål. Midt på øya er det en privat eiendom på ca.5 mål med fastboende. For øvrig er det ingen hytter eller tilrettelegging for allmennheten på øya.

I 2009 forelå Forvaltningsplan for Oksøy - Ryvingen landskapsvernområde.Herøya er en av de 10 utvalgte områdene for skjøtselstiltak her. I løpet av de siste to åra er store deler av sjøfuglreservatet på vestsida ryddet for kratt og likens en god del områder for å få fram kystlyngheia igjen. Villsauer beiter her hele året.

Naturvernforbundet v/ fylkeslaget i Vest-Agder og lokallaget i Søgne har påtatt seg å gjøre øya mer tilgjengelig for allmennhetens bruk. Sist høst og vinter drev vi hogst og rydding for å få fram en sti og en samlingsplass. To gravrøyser ble også avdekket. Arbeidet er prosjektbasert ut fra samarbeid med og styring av verneområdeforvalteren og fylkeskonservatoren. Vår første kontrakt går ut i høst, men vi er i ferd med å tegne en ny for 2013 -2014.

Skjærgården om høsten og vinteren er i seg sjøl en opplevelse. Samværet om arbeidsinnsatsen er meningsfylt og livgivende. Vi arbeider for en LEVENDE KYST. Vil du være med oss på Herøya framover, så ta kontakt!

Skyting av ulv

18.10.2016

I et leserinnlegg i Fædrelandsvennen 18. oktober skriver Peder Johan Pedersen om "Ulveskyting, sett litt utenfra."

Nnv_soppel_lyngdal

Privat søppeldeponi

23.09.2016

Naturvernforbundet kommer over private søppeldeponier fra tid til annen, som dette privat søppeldeponi i vernet vassdrag, Lyngdalsvassdraget. Vi berømmer kommunen som har reagert og krever opprydding.

Lindesnes_avis_faksimile

Hedret for svalehjelp

23.09.2016

I en vaskehall på Vigeland har de stengt virksomheten for et hekkende svalepar. Naturvernforbundet troppet opp med blomster som takk.