• Agder
  • Hærøya - kulturlandskap

Foto: Kirsten Juell Gjessing

Skjøtselsprosjekt på Herøya

Naturvernforbundet er i gang med et interessant skjøtselsprosjekt på Herøya i Søgne.

Herøya ble kjøpt av Staten v/Miljøverndepartementet i 1979. Den ligger rett ut for Langenes i Søgne og er på ca. 424 mål. Midt på øya er det en privat eiendom på ca.5 mål med fastboende. For øvrig er det ingen hytter eller tilrettelegging for allmennheten på øya.

I 2009 forelå Forvaltningsplan for Oksøy - Ryvingen landskapsvernområde.Herøya er en av de 10 utvalgte områdene for skjøtselstiltak her. I løpet av de siste to åra er store deler av sjøfuglreservatet på vestsida ryddet for kratt og likens en god del områder for å få fram kystlyngheia igjen. Villsauer beiter her hele året.

Naturvernforbundet v/ fylkeslaget i Vest-Agder og lokallaget i Søgne har påtatt seg å gjøre øya mer tilgjengelig for allmennhetens bruk. Sist høst og vinter drev vi hogst og rydding for å få fram en sti og en samlingsplass. To gravrøyser ble også avdekket. Arbeidet er prosjektbasert ut fra samarbeid med og styring av verneområdeforvalteren og fylkeskonservatoren. Vår første kontrakt går ut i høst, men vi er i ferd med å tegne en ny for 2013 -2014.

Skjærgården om høsten og vinteren er i seg sjøl en opplevelse. Samværet om arbeidsinnsatsen er meningsfylt og livgivende. Vi arbeider for en LEVENDE KYST. Vil du være med oss på Herøya framover, så ta kontakt!

Artikkelen ble sist oppdatert: 29.08.2012

Bever
Klage

Felling av bever

10.07.2016 | Sist oppdatert: 10.07.2016

Naturvernforbundet har klaget på en fellingstillatelse for bever som gjør skade i Lyngdal kommune. Klagen er tatt til følge, og det opprinnelige vedtaket oppheves. Det gis ikke fellingstillatelse for to bevere. Her kan du lese hele vedtaket.

Ekorn
Høring

Jakttidshøring

10.07.2016 | Sist oppdatert: 10.07.2016

Naturvernforbundet har avgitt merknader til ny jakttidshøring for perioden 2017 – 2022. Vi har kommet med anbefalinger når det gjelder bever, ekorn, trost, heilo, bekkasin, rugde, rødlistearter, svartbak og rådyr. Hele merknaden kan du lese her.

Nikkelverk

Nei til radioaktivt utslipp til byfjorden i Kristiansand

07.04.2016 | Sist oppdatert: 07.04.2016

Statens Strålevern har gitt Glencore Nikkelverk tillatelse til å slippe ut radioaktivt vann til havneområdet i Kristiansand. Avfallsvann som har verdier nær 15 ganger over den grensa forskere har satt for ikke å kunne skade naturmiljøet. Tillatelse gir også selskapet lov til å opprette et spesialdeponi på land for inntil 800 tonn radioaktivt avfall som verken bedriften eller Statens Strålevern kan gi forsikringer om ikke utgjør en risiko. Vi vel at radioaktive stoffer har nær uendelig nedbrytingstid og at stoffene akkumuleres i næringskjeden fra vannorganismer til fisk og fugl. Det all mulig grunn til å fortsette kampen for 0-utslipp om Klima- og miljødepartementet ikke tar hensyn til klagene og stopper forurensingen.

Jan_Thomassen
Åsrmøte:

Hvor skal naturen være?

29.03.2016 | Sist oppdatert: 29.03.2016

Naturfotograf Jan Thomassen holder foredrag på SMOI, Store Elvegate 23A i Mandal, torsdag 21. april, klokka 1900. Etter foredraget blir det fylkesårsmøte i Naturvernforbundet. For saker til årsmøtet benytt mail til: peder@doebla.no, senest 18.april. Enkel bevertning, velkommen, hilsen styret!!